04-11-11

Ik had een vriend in Gaza - Valerie Zenatti

Als je ooit deze brief leest, weet je al een paar dingen over mij: mijn naam, mijn leeftijd, mijn vaders beroep, de naam van mijn beste vriendin en zelfs de bijnaam van mijn leraar geschiedenis.
Maar ik weet niks over jou.
Ik stel me iemand voor met lang donker haar, groen bruine ogen en ñ ik weet niet goed waarom ñ een dromerige blik.
Ik stel me voor dat je net zo oud bent als ik, zeventien, maar ik weet niet of jij dat oud of jong vindt.
Ik stel me voor dat je hart soms sneller gaat kloppen, maar wanneer en voor wie?
Ik stel me voor dat jij je, net als ik, afvraagt wie je over tien jaar zult zijn en dat je daar geen duidelijk idee van hebt. 

De joodse Tal Levine heeft het compleet gehad met de bomaanslagen in haar thuisland Israël, helemaal sinds ze zelf bijna slachtoffer van zo'n actie is. In een wanhoopsdaad schrijft ze een brief aan een onbekend iemand in Gaza, in de hoop dat haar epistel beantwoord wordt. Haar droom komt uit: ze krijgt een reactie! En wel van een jongen die zich heel geheimzinnig ëGazamaní noemt. Maar Gazaman staat helemaal niet te springen om contact met Tal te onderhouden: Ik ben niet van plan je mijn levensverhaal te vertellen. Dat wil je wel, maar ik doe het niet!í Maar Tal geeft niet op, en een turbulente, knetterende relatie is het gevolg.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen

Opmerking: alleen leden van deze blog kunnen een reactie plaatsen.