10-08-12

Recensie: Vervlochten zielen: Vendetta - Philyra

Titel: Vervlochten zielen: Vendetta
Auteur: Philyra
444 pagina's | Free Musketeers | juni 2012

Philyra
Philyra bestaat uit zes jonge meiden tussen de 15 en 22 jaar, die elkaar hebben ontmoet via Hyves. Hier schrijven zij en anderen al geruime tijd verhalen met elkaar wat tot de realisatie van hun droom heeft geleid: het uitgeven van een boek! Vendetta is het eerste boek uit hun serie Vervlochten zielen.

Wanneer een groep jongeren elkaar ontmoet op een jongerencamping in Griekenland, ontstaat er al snel een hechte vriendschap. Ze krijgen te maken met de gewone problemen die zich daar voordoen: liefdes, overmatig drankgebruik en ongelukken. En dan is er ook nog een jaloerse ex, die van plan is hen het leven zuur te maken en zelfs in staat is om over lijken te gaan om hun vakantie in het honderd te laten lopen. Is hun vriendschap hecht genoeg om dit alles te doorstaan?

Voordat ik begon met lezen van dit boek wist ik niet goed wat ervan te verwachten. Was ook erg benieuwd naar de verhaallijn en of je zou kunnen merken dat het boek door meerdere personen geschreven is. Dacht een wel aardig boek voor tussendoor te gaan lezen. Maar het boek is veel meer dan dat! Na het lezen van het boek kan ik maar een conclusie trekken: het boek is geweldig! De eerste pagina's moest ik even wennen aan het gekozen perspectief maar al heel snel zat ik in het verhaal en werd erin meegezogen. Het is helemaal niet te merken dat het door meerdere personen is geschreven, het verhaal is in een vlotte, lopende schrijfstijl geschreven en makkelijk te lezen. Soms zijn woorden aan het eind van de regel op een vreemde manier afgebroken en er zitten enkele taalfouten in, normaliter zou me dit erg storen maar deze keer niet, het verhaal telde, het was zo mooi en met opbouwende spanning geschreven, ik moest doorlezen van mezelf en heb het boek niet meer weggelegd totdat het uit was. Juist doordat gekozen is om te werken met wisselend perspectief (het verhaal telkens vanuit een ander karakter/persoon te vertellen, laten beleven), leer je de personen uit het verhaal steeds beter kennen. Het verhaal is heel beeldend geschreven, als lezer krijg je het gevoel onderdeel uit te maken van het groepje jongeren op kampeerveld H4 en hun avonturen zelf mee te beleven. De verwikkelingen tussen de jongeren, vriendschappen die ontstaan, ontluikende verliefdheden die wel/niet beantwoord worden, jaloezie van een ex met de daaruit voortkomende acties en de spanningen tussen groepjes jongeren onderling, zijn heel mooi, goed en naar een climax toe werkend omschreven en voeren je mee het verhaal in.

Een puntje van kritiek is wellicht de prijs: 27,95 Euro voor een boek is hoog. Zeker voor de doelgroep, Young Adults, kan dit een drempel zijn om het boek te kopen en te lezen. Vind ik het boek zijn prijs waard? Jazeker! Dit boek leent zich uitstekend om verfilmd te worden!

1. Ik wil dit boek alleen al lezen omdat het op zo'n leuke manier tot stand is gekomen :) waar social media al niet goed voor is.