Recensie: Han & Eva - Han Peeters & Eva Krap

Titel: Han & Eva
Auteur: Han Peeters & Eva Krap
Genre: Waargebeurd (Biografie)
Uitvoering: E-Book
Clustereffect | september 2012

Han Peeters
Han Peeters is schrijver en uitgever van zijn eigen boeken. Daarnaast runt hij een clusteruitgeverij. Hij begon op late leeftijd met schrijven en schreef zichzelf met zijn eerste boek weg van de dood. Sindsdien is schrijven een van zijn eerste levensbehoeften.

Eva Krap
Eva Krap is auteur, eigenaar van Erya Media en hoofdredactrice van de online magazines Banger Sisters en Spentakel. Naast haar taken als hoofdredactrice is zij recensent, columnist en eindredacteur. Eva studeerde kruidengeneeskunde, counseling en stresscounseling aan het instituut Civas.

Han Peeters (52) en Eva Krap (30) zijn beiden schrijvers en runnen uitgeverijen. Als ze besluiten om samen te gaan werken ontstaat er een synergie waarin ze steeds vaker alledaagse privézaken met elkaar delen. Zo komen ze erachter dat ze bizarre levens hebben geleid. Han daagt Eva uit en stelt voor dat ze elkaar om en om een verhaal sturen over een krankzinnig voorval uit hun leven, waarvoor de ander een schoolcijfer geeft. Het bezoek aan een prostituee, zoekgeraakte condooms, per ongeluk een crematorium in de fik steken en bijna omkomen op zee; geen enkel onderwerp wordt geschuwd door de bevlogen auteurs. De mailuitwisseling groeit van een literaire paringsdans uit tot een hilarisch, spannend en ontroerend boek. Ondertussen hebben ze meer dan bijzondere belangstelling voor elkaar gekregen. Ze besluiten elkaar dan ook te ontmoeten, met alle gevolgen van dien...

Een vlot en leest-lekker-weg verhaal wat je regelmatig doet glimlachen of zelfs schaterlachen. Het boek is leuk en origineel van opzet, bestaande uit de mailuitwisseling van verschillende verhalen/anekdotes tussen Han en Eva. Tussen de mails door lees je de gedachten hierover van Han of Eva, het breit als het ware de mailuitwisseling aan elkaar. Naast leuke anekdotes over en weer, worden ook de serieuzere zaken niet buiten beschouwing gelaten. De mailuitwisseling leidt al snel tot geflirt over en weer om uiteindelijk te eindigen in het organiseren van de ideale date voor elkaar. Vooral het einde van het verhaal, als ze elkaar eindelijk in real life ontmoeten en het anders verloopt dan ze in gedachten hadden, is zo mooi beschreven.