Recensie: SchEef - Marlies Allewijn

Titel: SchEef
Auteur: Marlies Allewijn
Genre: Jeugd 12+
Uitvoering: digitale drukproef
160 pagina's | Uitgeverij Pimento | oktober 2012

Marlies Allewijn:
Marlies is vierendertig en is freelance (tv-)programmamaker. Sinds haar twaalfde heeft ze reuma. Als beginnend puber vond ze het heel erg lastig om reuma te hebben, want hoe ga je daarmee om? Ze vond die vraag een verhaal waard en daarom schreef ze dit boek.

De veertienjarige Eef heeft een grote passie en dat is dansen. Wanneer ze met haar ouders en broertje naar een nieuwe stad verhuist, kan ze eindelijk gaan dansen bij haar favoriete dansschool DUYD (Dance Until You Drop). Het schooljaar begint meteen goed: ze maakt nieuwe vriendinnen en wordt verliefd op de stoere Tim. En hij gelukkig op haar! Maar dan voelt ze ineens overal vage pijntjes. Ze komen en gaan op de raarste momenten. Na veel onderzoeken blijkt dat Eef jeugdreuma heeft. Haar leven staat op zijn kop. Kan ze nog wel dansen? En wat moet Tim met een kreupele?

Een vlot, beeldend geschreven en makkelijk te lezen verhaal. Per hoofdstuk wordt een maand uit het leven van Eef besproken. Tussen het verhaal in lezen we stukjes uit het dagboek van Eef waardoor we Eef en haar gedachten/gevoelens steeds beter leren kennen. Ook een aangrijpend verhaal, zeker voor lotgenoten of jongeren met een andere chronische ziekte. Op zo'n jonge leeftijd geconfronteerd worden met een chronische ziekte als reuma, waardoor je je dromen bij moet stellen, ga er maar aan staan. Daar is veel kracht en moed voor nodig. In duidelijke en begrijpelijke taal wordt uitgelegd wat reuma is en met je doet. Eef verwoordt het in haar dagboek zeer treffend: "er zit iets in me. Om precies te zijn er zit reuma in me. Wat betekent dat eigenlijk? Dat alles wat tot voor kort normaal leek, nu abnormaal is. En alles wat tot voor kort abnormaal leek, nu normaal is. Dat ik me moet aanpassen. Maar niet altijd. Dat ik moet accepteren dat die reuma nu een deel van mijn leven is. Maar dat het niet mijn hele leven is. Dat ik toch nog steeds Eef ben. Maar wel een andere Eef-Scheef". Achterin het boek vind je overigens een verklarende reuma-woordenlijst. Ik denk dat dit boek voor jongeren met reuma of een andere chronische ziekte een verhaal van herkenning zal zijn en ook een verhaal dat laat zien; je hébt reuma (of een andere ziekte) maar je bént het niet!

De laatste zinnen van de auteur in haar dankwoord beschrijven heel goed hoe het is om chronisch ziek te zijn: "ik realiseer me nu pas dat die reuma altijd om een hoekje meegluurt. Ik denk dat dat het af en toe zo lastig maakt. Je hebt nooit echt pauze. Het is er altijd. Ook als het goed gaat. Voor mij is dat normaal. En dat is best bijzonder".

1. het boek heeft meer dan 160 blz. het heeft er namelijk 239 en ik kan de hoeveelste druk niet vinden