29-10-12

Recensie: Zwijgplicht - Helen Vreeswijk

Titel: Zwijgplicht
Auteur: Helen Vreeswijk
400 pagina's | Manteau Jeugd | oktober 2012

Helen Vreeswijk:
Helen Vreeswijk woont in een klein dorpje in Gelderland. Ze is getrouwd en heeft twee dochters. Helen Vreeswijk schrijft misdaadverhalen voor jongeren. Deze misdaadverhalen zijn vaak gebaseerd op waar gebeurde verhalen over ontvoeringen, jeugdbendes, sektes, loverboys, stalkers en drugs. Natuurlijk zit er ook steeds een groot deel fictie in de verhalen om ze spannend en begrijpelijk te houden. En soms combineert Vreeswijk meerdere zaken in een boek zodat ze het thema van verschillende kanten kan belichten. Helen Vreeswijk wil met haar misdaadverhalen jongeren bewust maken en hen waarschuwen voor de gevaren van de hedendaagse maatschappij.

Arjan moet voor school enkele weken stage lopen bij een verzorgingstehuis in de stad. Een opdracht die hij beslist niet ziet zitten: oude mensjes wassen en bedienen, het kan niet saaier. Maar daar heeft hij zich behoorlijk in vergist. Er vallen tijdens zijn dienst gewonden en zelfs doden. Het wordt pas echt luguber als een van de bewoners beweert dat er iemand rondloopt die het lot een handje helpt. Arjan twijfelt: oude mensen zijn toch seniel? Of spreekt de vrouw de waarheid? Op haar aandringen gaat hij op onderzoek uit, waardoor hij in een lastig parket komt. Feiten worden verdraaid en bewijzen worden verdoezeld. Wat een spannend avontuur leek, wordt een regelrechte nachtmerrie. Wie zal hem, een knaap van zeventien met een niet al te beste reputatie, geloven? En hij is niet de enige met een reputatie. Hij wordt met een geheim opgezadeld waar hij geen raad mee weet.

Ik houd van de schrijfstijl van Helen Vreeswijk; pakkend, beeldend, makkelijk te lezen, opbouwende spanning en vaart in het verhaal. Ik keek dan ook erg uit naar dit nieuwe boek van haar en had er hoge verwachtingen van. Zijn mijn verwachtingen hierover uitgekomen? Na het lezen van dit boek kan ik alleen maar zeggen; jazeker! Wat was het spannend, de opbouw naar de ontknoping was zo goed gedaan, het verhaal zo pakkend, meeslepend en boeiend. Als lezer wordt je het verhaal ingetrokken en wil je alleen maar verder lezen over Arjan die voor school enkele maanden stage moet lopen in het verzorgingstehuis de Waterlelie, iets waar hij helemaal geen zin in heeft. Tijdens zijn stage wordt hij geconfronteerd met allerlei vreemde zaken en blijkt er iets grondig mis te zijn: mensen raken gewond of sterven zelfs. En dan is daar Joke Drenth, een van de bewoners van het verzorgingstehuis. Arjan en Joke raken bevriend en Joke vertelt beetje bij beetje haar ongewone levensverhaal aan Arjan. Joke weet dat er in het verzorgingstehuis dingen gebeuren die het daglicht niet kunnen verdragen en krijgt Arjan zover dat hij op onderzoek uit gaat. Je wordt als lezer op het verkeerde spoor gezet, denkt te weten wie er achter deze moorden en zogenaamde ongelukken zit ... maar niets is wat het lijkt.

Zwijgplicht; ik heb genoten van dit boek en zat al snel in het verhaal. Niets kon en mocht me storen tijdens het lezen van dit boek, ik vertoefde voor enkele uren in het verzorgingstehuis de Waterlelie. Het verhaal pakte me en hield me in zijn greep. Het was spannend, meeslepend, goed opgebouwd en toewerkend naar de ontknoping.

1. Ik heb nog maar één boek gelezen van Helen Vreeswijk namelijk de Stalker en ik vond de schrijfstijl inderdaad erg goed, alleen het einde viel me dusdanig tegen dat ik me niet echt geroepen voelde om een volgende boek te lezen. Dit klinkt echter wel erg spannend, dus wellicht dat ik het toch maar ga lezen :)

2. Ik zou zelf eerwraak aanbevelen. Dat is echt een meesterwerk!