30-10-12

The Book Buying Tag

Annelies van Boekboetiek tagde mij voor The Book Buying Tag. Annelies bedankt! Hier zijn mijn antwoorden op de gestelde vragen:

1. Ben jij verslaafd aan boeken kopen?
Ik verslaafd? Welnee, hoe kom je erbij, ik koop nooit, nee écht, nooit boeken … geloof jij het? ik ook niet.

2. Wanneer koop je meestal boeken?
Dat is heel verschillend, meestal wanneer ik er tegenaan loop (en er geld voor heb). 

3. Hoeveel boeken koop je meestal per keer?
Ook heel verschillend, de ene keer blijft het bij 1 boek, de andere keer zijn het meerdere boeken tegelijk. Maar meestal kom ik wel op 2 of 3 boeken uit.

4. Ga je meestal alleen boeken kopen of met iemand samen?
Ik koop veel van mijn boeken online dus dan koop ik ze alleen, maar ik snuffel ook heel graag rond in een boekwinkel en dat doe ik dan gezellig samen met mijn vriend (hoewel eigenlijk ook alleen want hij gaat op zijn gemak tijdschriften bekijken of gaat wat drinken terwijl ik op zoek ga naar boeken en dan komen we elkaar ergens in het midden van de winkel weer tegen)

5. Wat trekt je aan in een boek?
Allereerst natuurlijk het uiterlijk van het boek, laten we eerlijk zijn, het oog wil ook wat. Maar dat geeft nooit de doorslag, het verhaal moet me ook interesseren, dat is het belangrijkste. Ik bekijk het boek eerst aan de buitenkant, lees de flaptekst en sla dan het boek ergens open en begin te lezen. Is wat ik lees interessant genoeg, trekt de schrijfstijl me aan, wil ik meer lezen, zo ja, dan koop ik het boek en anders leg ik het weer terug en ga op zoek naar een ander boek.

6. Is er een specifiek genre waar je meteen naar toe gaat in een boekwinkel?
Die is er zeker, mijn voorkeur gaat uit naar waargebeurde verhalen, levensverhalen. Daar ga ik altijd het eerste naar op zoek, daarna volgen de andere genres :)

7. Koop je boeken liever nieuw, tweedehands of maakt het je niet uit?
Natuurlijk koop ik mijn boeken het liefst nieuw, dat gevoel van een nieuw boek openslaan, de geur, nog door niemand gelezen, heerlijk. Maar ook tweedehands koop ik regelmatig boeken op bv marktplaats. En ik leen heel veel boeken in de bibliotheek met als tik dat ik probeer om als eerste een boek te lenen haha. Ik reserveer dan ook veel boeken van tevoren (heb er meestal wel een stuk of 25 gereserveerd staan) en ben dan de eerste lezer van het geleende boek.

8. Hoeveel geef je gemiddeld uit aan boeken in de maand?
Ook dit wisselend heel sterk. Omdat ik een uitkering heb, heb ik niet zoveel geld over voor mijn grote hobby; boeken. Ik koop dan ook zeker niet elke maand boeken. Er zijn maanden bij dat ik geen een boek koop, maar des te meer leen van de bieb, en maanden (vooral als het vakantiegeld net binnen is) dat ik me niet in kan houden en los ga in het kopen van boeken, maar nooit meer dan 50 euro in een keer uit zal geven. Het lijkt me zo lekker om eens een boekwinkel binnen te stappen en gewoon voor 100 euro of meer te kunnen kopen, helemaal los te kunnen gaan in het kopen van boeken.

9. Heb je jezelf wel eens een boek-shopverbod opgelegd?
Regelmatig moet ik mezelf bedwingen om geen boeken te kopen. Heb helaas geen groot budget dus dan moet je regelmatig keuzes gaan maken en soms heel streng zijn tegen jezelf en zeggen nu even niet.

10. Hoe lang duurt het voordat je aan een boek begint nadat je hem hebt gekocht?
Wisselend, er zijn boeken bij waarin ik meteen begin met lezen na ze gekocht te hebben en er zijn boeken die staan al een jaar te wachten om gelezen te worden. 

11. Koop je liever meerdere voordelige, dunne boeken, of één duur dik boek?
Ligt eraan, als dat dikke dure boek echt de moeite waard is en ik wil het heel heel graag hebben, dan heb ik het geld er ook voor over. Hoewel ik me niet kan heugen dat ik kort geleden een duur boek gekocht heb. Ik zie weleens boeken staan met prijzen van 39 euro, dat is mij echt teveel, dat zal ik niet snel aan een boek uit geven, tenzij ik die loterij eens zou winnen en helemaal los zou kunnen gaan, ja dan wordt het natuurlijk een ander verhaal.

12. Heb je nog iets te zeggen over je boekverslaving?
Ik lees heel veel, wat de vaste bezoekers van mijn blog ondertussen ook wel weten denk ik :). Mijn leeslijst van de gelezen en nog te lezen boeken van 2012 is erg lang. Ik vraag mezelf weleens af hoe ik dat toch gedaan heb, zoveel boeken al gelezen dit jaar :) maar het is echt waar, ze zijn echt gelezen. Ik geef niet om materie behalve als het boeken betreft, die zijn belangrijk voor me. Ik geef niets om winkelen voor kleding, schoenen of zo maar een boekwinkel, daar kan ik uren in doorbrengen. Met pijn in mijn hart heb ik 2 jaar geleden 4 volle boekenkasten de deur uit gedaan, het werden er echt teveel, ik kon de boeken nergens meer laten. En naderhand luchtte het ook op, er was ruimte voor nieuwe boeken haha. Die boeken loslaten met zwerfboekendag was dan ook een goede maar moeilijke les voor mij; het loslaten van boeken poeh he. 

13. Wie tag je?
Volgens mij zijn de meeste boekenbloggers al aan bod geweest met deze tag. Vandaar dat ik niemand tag, mocht iemand nog niet aan bod zijn geweest; be my guest! 


Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen