12-11-12

Recensie: Klem - Mel Wallis de Vries

Titel: Klem
Auteur: Mel Wallis de Vries
Genre: Jeugd
Uitvoering: Hardcover
272 pagina's | Uitgeverij De Fontein Jeugd | oktober 2012

Mel Wallis de Vries:
Mel Wallis de Vries is uitgegroeid tot de succesvolste jeugdthrillerauteur van dit moment. Haar boeken zijn meerdere keren bekroond, staan hoog in de bestsellerslijsten en worden in meerdere landen uitgegeven. In 2012 werd het boek Vals door de jonge jury verkozen tot het beste jeugdboek van Nederland.

Het verhaal:
Op schoolreisje naar Vlieland! Alle ingrediënten voor een leuke trip zijn aanwezig. Maar dan gaat het vreselijk mis: een van de leerlingen wordt gewurgd in de duinen gevonden. De groep is lamgeslagen. Voor het politieonderzoek mag niemand van het eiland af; steeds meer feiten komen aan het licht. Bijna iedereen lijkt een motief te hebben. En bijna niemand lijkt de waarheid te spreken. Vriendschappen komen onder druk te staan, en langzaam verandert het verblijf in een regelrechte hel.

Mijn mening:
Het verhaal is zeer beeldend en vlot geschreven en leest lekker weg. Heeft een goede opbouw naar een spannende ontknoping toewerkend. Reeds bij het lezen van de proloog wordt je het verhaal ingezogen en houdt deze je in haar greep. Er loopt in de nacht iemand door de duinen, onderweg naar een afspraak in de vogelkijkhut. Daar aangekomen wordt deze persoon gewurgd. Hierna wordt je als lezer meegenomen terug in de tijd, naar de dagen voorafgaand aan deze moord. Langzaamaan krijg je een beeld van een klas op schoolreis op Vlieland. Het verhaal wordt verteld tegen de achtergrond van zeer slecht weer, er kunnen geen boten meer naar en vanaf het eiland vertrekken, politiehelikopters kunnen niet vliegen, het stormt heel hard. Het eiland is met zijn (tijdelijke) bewoners op zichzelf aangewezen. Afwisselend wordt het verhaal verteld vanuit het perspectief van een van de betrokkenen; leerlingen, leraren, politiefunctionarissen. Wie is die persoon die gewurgd is en wie heeft het gedaan? Degene die vermoord is blijkt Kiki te zijn, het meisje dat zich de dag voor de moord niet geliefd heeft gemaakt bij enkele leerlingen. En dan begint het puzzelen, het gissen naar wie haar gewurgd heeft. Is het een leerling of toch een leraar? Of is het een buitenstaander, iemand van het eiland? Iedereen zou het gedaan kunnen hebben, iedereen lijkt een motief voor de moord te hebben. Je wordt als lezer steeds op het verkeerde been gezet, als je denkt oh nu weet ik het, die is het geweest, wordt er door een andere betrokkene iets vertelt of gedaan waardoor je weer gaat twijfelen en denkt oh maar die kan het ook zijn geweest. Op het moment dat je het echt niet meer weet volgt de spannende ontknoping. De dader vertelt wat er aan de moord vooraf is gegaan en waarom Kiki dood moest. Wanneer de dader opnieuw een leerlinge probeert te vermoorden, omdat ze wist wie de dader was, wordt deze per toeval betrapt en is het spel uit. 

Klem; wat was het goed! Ik zat helemaal in het verhaal, was aan het puzzelen en gissen geslagen wie de moord toch gedaan kon hebben en waarom. Wat was het spannend en goed opgebouwd. Beetje bij beetje ontdekte je als lezer een stukje van de puzzel, om daarbij ook weer op het verkeerde spoor gezet te worden. Iedereen kon het tenslotte gedaan hebben, iedereen had zijn of haar geheimen en mogelijke motieven om Kiki te vermoorden. Klem: spannend, meeslepend en boeiend tot op het eind. Een aanrader!

16 opmerkingen:

  1. Ik heb het boek gelezen, ik heb dezelfde mening als hierboven, dus lezen dat boek!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Het is het beste boek dat ik ooit heb gelezen naast de andere boeken van Mel Wallis de Vries

    BeantwoordenVerwijderen
  3. een super boek een echte aanrader

    BeantwoordenVerwijderen
  4. ik las het boek in 4 dagen uit! het was zo spannend ik kon maar niet stoppen met lezen. dit boek moet je echt lezen

    BeantwoordenVerwijderen
  5. ik las het boek in een dag uit !!!! zo spannend gewoon en ik wist tot het eind niet wie het was....

    BeantwoordenVerwijderen
  6. het is echt een heel spannend boek. je wilt weten wie de dader was en waarom hij het had gedaan. Super boek!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. echt een super boek!! maar nu zit ik met een probleem want ik maak er nu een verslag over voor school maar ik kan nergens het genre vinden.. is het thriller?? help!!
    xx

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo Anoniem :) het is een jeugdthrller volgens mij. succes met je verslag!!

      Verwijderen
  8. Wat een geweldig boek! Echt een aanrader, ik las het in een dag uit

    BeantwoordenVerwijderen
  9. wie/wat is mug in dit verhaal

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Geweldig boek, ik had het in een dag uit. een echte aanrader

    BeantwoordenVerwijderen
  11. is het een meidenboek of maakt dat niet uit?

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Het boek was super spannend ik heb het in een nacht uitgelezen (oeps!) Maar echt een aanrader het blijft spannend tot het laatste moment Alleen is het wel makkelijk te lezen de tekst is zeer makkelijk en je leest er snel overheen.

    BeantwoordenVerwijderen