Recensie: Het huis waar jij van hield - Tatiana de Rosnay

Titel: Het huis waar jij van hield
Auteur: Tatiana de Rosnay
Genre: Roman (briefroman)
Uitvoering: Paperback, Midprice
205 pagina's | Uitgeverij Artemis & Co | oktober 2012

Tatiana de Rosnay:
Tatiana de Rosnay (1961) brak internationaal door met Haar naam was Sarah dat in mer dan dertig landen is verschenen. Ook de verfilming van de roman, met Kristin Scott Thomas in de hoofdrol, was een groot succes. De Rosnay woont met haar gezin in Parijs.
Parijs, 19de eeuw. Hele wijken worden vernietigd als gevolg van de ambities van baron Haussmann, die opdracht heeft gekregen de stad opnieuw vorm te geven. Rose Bazelet leidt een rustig leven in haar huis aan de rue Childebert, tot de dag waarop ze een brief van de prefectuur ontvangt waarin staat dat haar straat op het tracé ligt van de nieuwe boulevard Saint-Germain. De sloop van haar huis is onvermijdelijk geworden. Rose heeft haar overleden echtgenoot Armand de belofte gedaan zijn ouderlijk huis nooit te verlaten. Ze schrijft hem - haar grote liefde - over haar dagelijkse strijd. Met elke brief graaft ze dieper in haar verleden en onthult, stukje bij beetje, het geheim dat ze dertig jaar lang heeft bewaard.

Het verhaal is beeldend geschreven en geeft een sfeerbeeld van het Parijs uit de 19e eeuw. Het verhaal wordt verteld door middel van een brief die Rose schrijft aan haar overleden man. Rose gaat de strijd aan tegen de prefect en de keizer voor het behoud van haar huis en de buurt, welke op de nominatie staan om gesloopt te worden om zo plaats te maken voor de nieuwe boulevard Saint-Germain. Rose wil echter niet weg uit haar huis, het ouderlijk huis van haar overleden man. Terwijl de sloop begint, schrijft Rose in de kelder van haar huis een lange brief aan Armand, haar man die 10 jaar geleden overleed. In deze brief schrijft ze over haar leven vroeger en nu, de veranderende stad, de buurtbewoners en haar strijd met de instanties. Tussendoor lezen we oude brieven van haar man, familie en vrienden. Geleidelijk kom je als lezer achter het geheim van Rose, een geheim waar ze al die tijd nooit over gesproken heeft.

Het huis waar jij van hield; normaliter zou dit niet een boek zijn welke ik zelf uit zou kiezen. Ik was dan ook erg benieuwd of dit boek mijn aandacht vast zou kunnen houden. Dit is zeer zeker gelukt, mede door het sfeerbeeld van het Parijs uit de 19e eeuw, welke Tatiana zo mooi en gedetailleerd neer weet te zetten. Het is alsof Rose je bij de hand pakt en meeneemt naar haar Parijs uit de 19e eeuw en je rondleidt door de straatjes van weleer. Als lezer krijg je sympathie voor Rose en haar strijd tegen de prefect en de keizer en voel je met haar mee als ze schrijft over het ziektebed en het overlijden van haar man, het gemis van haar zoon Baptiste en de verschrikkelijke gebeurtenis waar ze nooit over gesproken heeft.

1. Klinkt als een erg mooi boek. Ik houd ervan wanneer de hoofdpersoon je mee neemt in zijn/haar leven :)