Recensie: Mr Stink - David Walliams

Auteur: David Walliams
Illustraties: Quentin Blake
Genre: Jeugd 8+
Uitvoering: Hardcover, Gebonden
191 pagina's | Clavis Uitgeverij | november 2012

David Walliams:
David Walliams (1971, Londen) is acteur en auteur. Hij zat dit jaar in de jury van de talentenjacht Britain's Got Talent en is vooral bekend van zijn samenwerking met Matt Lucas in de bekroonde sketchshow Little Britain. Sinds de publicatie van zijn eerste kinderboek in 2008 wordt hij door critici de opvolger van Roald Dahl genoemd. Met zijn hilarische kinderboek Meneer Stink won hij in Engeland al diverse prijzen.

Chloe is zowat het eenzaamste meisje op de wereld. Tot ze Meneer Stink leert kennen, een zwerver die altijd met zijn hond op een bankje zit. Hij stinkt wel een beetje, maar is de allereerste die aardig voor haar is. Als Meneer Stink onderdak zoekt, beslist ze dan ook hem thuis in het tuinschuurtje te verstoppen. Maar Chloe komt erachter dat geheimen tot problemen kunnen leiden. En wat geheimen betreft…Meneer Stink blijkt er heel wat met zich mee te dragen…

Gelukkig is dit geen geurboek, zo begint het verhaal en na het boek gelezen te hebben, dacht ik; inderdaad gelukkig dat we Meneer Stink niet kunnen ruiken. Want Meneer Stink stinkt heel erg, hij was de stinkendst stinkende stinkerd ooit.

Wat een prachtig hilarisch verhaal met schitterende illustraties van Quentin Blake.  Als lezer wordt je al snel het verhaal ingezogen en lees je over Chloe en Meneer Stink. De eenzame, verlegen Chloe die op school gepest wordt en thuis wordt genegeerd door haar moeder (die politieke ambities heeft en hier alles voor over lijkt te hebben) en door haar zus (die haar het leven zuur maakt). Maar op een dag spreekt Chloe Meneer Stink aan, een zwerver die altijd op hetzelfde oude houten bankje zit, samen met zijn hond Hertogin. Chloe heeft hele verhalen rondom Meneer Stink verzonnen en is nieuwsgierig naar hem. Chloe vertelt Meneer Stink over het gepest op school, over de situatie thuis, over haar zusje waar ze niet mee overweg kan. Chloe voelt zich eenzaam en onbegrepen. Chloe was niet dakloos zoals hij, maar in haar binnenste vóélde ze zich dakloos. Chloe besluit Meneer Stink te verstoppen in het tuinschuurtje bij hun huis. Dit blijkt uiteindelijk grote gevolgen voor het gezin van Chloe te hebben. "U hebt ons hele gezin het fijnste cadeau gegeven dat we ooit gekregen hebben. U hebt ons dichter bij elkaar gebracht".
Mr Stink:  wat een geweldig boek! Als lezer voel je met Chloe mee en wil je dat ze zich niet zo eenzaam voelt en dat ze door haar moeder en zus gehoord en gezien wordt. Hoewel het een jeugdboek is, zit er een belangrijke boodschap voor iedereen in het boek. Of zoals Meneer Stink het zelf vertelt tijdens zijn tv optreden: "We hebben allemaal verschillende redenen om dakloos te zijn. Iedere dakloze heeft zijn eigen verhaal. Misschien moeten de toeschouwers hier en de kijkers thuis de daklozen in hun eigen stad niet voorbijlopen, maar hen eens aanspreken. Misschien zullen ze het dan begrijpen".