28-12-12

Recensie: Van de straat geplukt - Rianne Verwoert

Titel: Van de straat geplukt
Auteur: Rianne Verwoert
223 pagina's | Zomer & Keuning | november 2012

Rianne Verwoert:
Rianne Verwoert (Wijchen, 1987) debuteerde op 21-jarige leeftijd met de Chicklit Liever niet verliefd. Rianne studeert HBO Communicatie aan de HAN in Nijmegen, houdt van shoppen, uitgaan, lezen én schrijven. Ook is ze regelmatig op de tennisbaan te vinden om een balletje te slaan. Naast boeken schrijft Rianne ook graag columns, onder andere voor Girlscene.nl.

Tijdens het passen van een jurkje wordt Julie aangesproken door een modelscout. Ze gelooft er in eerste instantie niets van, want behalve haar lengte heeft ze weinig modelkwaliteiten, vindt ze zelf. Bovendien wil ze dierenarts worden, geen model. Maar vanwege de kans om naar Milaan te gaan - weg van alle sores in Nederland - gaat Julie er toch voor. Ze heeft alleen één voorwaarde: Meneer Janssen, haar hond, moet mee. Dat is alleen niet zo'n modelburger als zijzelf!

Wat een heerlijk verhaal! Dit boek heeft alles wat je van een Chicklit verwacht; een vlot geschreven, licht en luchtig lees-lekker-weg verhaal met humor, liefde en romantiek. Kortom echt een feel-good verhaal. We lezen over Julie die tijdens het shoppen gescout wordt door een fotografe die haar graag als model wil voor een fotowedstrijd. Julie gaat hier op in en tot haar grote verbazing winnen ze de wedstrijd. Dit betekent dat Julie, samen met 3 andere meisjes, is uitgekozen om de strijd aan te gaan voor een covershoot voor Cosmopolitan en een contract bij een modellenbureau, en dit in Milaan. Julie wil alleen naar Milaan als Meneer Janssen, haar Engelse buldog, mee mag. Gelukkig mag dit en samen beginnen ze aan dit avontuur in Milaan. De weken in Milaan verlopen niet helemaal zoals bedoelt; zo belandt Meneer Janssen in een fontein, treft Julie een jaloerse mede-kandidate die erg ver gaat in haar drang alles te willen winnen en valt ze van de catwalk waarbij ze haar rug bezeerd. Maar ze maakt er ook vriendschappen en vindt er haar grote liefde. Als blijkt dat Julie de tweede plaats heeft gewonnen bij de wedstrijd en daarmee een betaalde fotoshoot heeft gewonnen, beseft ze dat ze geen model wil worden maar dierenarts en geeft ze haar prijs weg aan een andere kandidate. "Mijn wereld is toch Nederland, bij de honden en mijn opleiding. Als ik iets geleerd heb in deze afgelopen weken, is het wel dat mijn passie bij dieren ligt. Dat ik dolgraag weer verder wil studeren en een eigen praktijk wil oprichten, dat is mijn droom!"

Van de straat geplukt: wat een heerlijk feel-good verhaal met humor. Over humor gesproken, ik heb zo moeten lachen om hetgeen Noa met Meneer Janssen had uitgespookt en toen Meneer Janssen in de fontein sprong. Ook de romantiek en liefdesperikelen ontbreken niet in dit verhaal en leiden uiteindelijk tot een "ze leven nog lang en gelukkig" einde. Kortom een geweldig lees-lekker-weg verhaal voor enkele uren van ontspanning; thuis, onderweg of op vakantie.