24-12-12

Recensie: Zusjes op leven en dood - Tineke Beishuizen

Titel: Zusjes op leven en dood
Auteur: Tineke Beishuizen
224 pagina's | Uitgeverij Mistral | oktober 2012

Tineke Beishuizen:
Tineke Beishuizen debuteerde in 2005 met de roman Als zand door mijn vingers, gevolgd door diverse bestsellers. Tineke schrijft al jarenlang diverse vaste columns voor Libelle, onder andere onder haar pseudoniem Anne-Wil. Lot is haar meest recente thriller.

Waarom aanbidden ouders hun ene kind en haten ze het andere? Het is een vraag waarmee Marg al haar hele leven worstelt. Als haar zusje Flor na een zware operatie ongevraagd bij haar intrekt, is het niet langer mogelijk om de schijn van 'zusterliefde' op te houden. Tussen de twee vrouwen ontbrandt een meedogenloze strijd die op een beklemmende manier naar een dramatisch einde voert.

Zusjes op leven en dood is het aangrijpende verhaal van een vrouw die met al haar goede bedoelingen het kwaad niet kan keren.

Bij het lezen van het eerste hoofdstuk kwam hetgeen ik las me bekend voor, maar ik kon het in eerste instantie niet plaatsen. Totdat ik er dus achter kwam dat het boek eerder uitgebracht is onder de titel Gekleed te water. Ik besloot verder te lezen in het boek, dit omdat ik me wist te herinneren dat ik toentertijd het boek met plezier gelezen had en ik benieuwd was of ik het boek nu met een zelfde gevoel zou lezen. Het verhaal is beeldend en vlot geschreven en leest lekker weg. We lezen over Marg die voor de tweede keer in korte tijd borstkanker krijgt en waarbij haar linkerborst geamputeerd wordt. Marg gaat redelijk afstandelijk, haast koel en zakelijk, met haar ziekte om. Veel meer dan tegen haar ziekte, vecht Marg tegen haar verleden; ouders waarvoor ze moest zorgen en die nooit van haar gehouden hebben, haar ex-echtgenoot die haar in de steek gelaten heeft voor een man en haar zus Flor met wie ze altijd een moeizame relatie heeft gehad. Ook lezen we over haar moeizame moeder-dochter relatie met haar dochter Geeske en over Tess, haar beste vriendin. Als Geeske en Tess grote problemen blijken te hebben, waar Marg geen weet van had, probeert zij hen uit alle macht te helpen. Hoe meer zij echter voor hen probeert te doen, hoe meer Marg hen van zich afstoot. "Er is geen balans meer in mijn leven, en terwijl ik niets liever wil dan vasthouden wat me dierbaar is, keren de paar mensen om wie ik werkelijk geef zich steeds verder van me af". Dan gebeurt er iets waardoor het verhaal op een dramatisch en enigszins bizarre wijze eindigt.

Zusjes op leven en dood: een mooi, vlot geschreven en leest-lekker-weg boek met een enigszins bizar einde. Als lezer voel je dat er iets te gebeuren staat tussen Marg en Flor, maar dat het zo zou eindigen, dat kon ik me niet meer herinneren van de eerste keer lezen van het boek. Als lezer begrijp je waarom Marg doet wat ze doet en hoe ze tot die laatste handeling komt. Zelf vond ik Marg heel afstandelijk en koel reageren op haar ziek zijn en het voelde alsof ze haar ziekte buiten wilde sluiten, alsof het er voor haar niet was. Ze was veel meer bezig met haar relatie met Geeske haar dochter en Tess haar beste vriendin. Als lezer voelde je de spanning en haat en nijd tussen Marg en Flor en het is jammer dat ze in het verhaal niet nader tot elkaar zijn kunnen komen, het verleden achter zich konden laten, maar dat het verhaal eindigde zoals het geëindigd is.

1. Ik heb het boek vorig jaar gelezen, vond het wel het minst mooie boek van haar. Hoe het precies afliep weet ik niet meer maar ik heb geschreven dat ik het einde heftig en verrassend vond. Vreemd dat ze het boek ineens een andere titel geven.