31-12-12

Top 10 gelezen boeken 2012

De laatste dag van het jaar, een mooie dag om mijn Top 10 van gelezen boeken 2012 samen te stellen. Dit viel nog niet mee, zoveel gelezen boeken, zoveel goede boeken, uit al die boeken maar 10 boeken kiezen? Maar het is gelukt, mijn Top 10 is geworden:

10. De fatale fuik - Henk Werson; Met verbijstering las ik dit boek over de vrouwenhandel in Nederland. Natuurlijk weet je dat het gebeurt, helaas, maar op zo'n grote schaal en op zo'n geweldadige wijze, het heeft mijn ogen geopend. 

9. KanjerGuusje - Lowie van Gorp: Een aangrijpend en heftig boek waarin een vader vertelt over zijn dappere dochter die de oneerlijke strijd tegen kanker niet kon overwinnen. 

8. Klem - Mel Wallis de VriesSpannend, meeslepend en boeiend tot op het eind. Wat ik zo goed vond aan het boek was dat je als lezer steeds op het verkeerde spoor werd gezet, iedereen kon het tenslotte gedaan hebben en had wel een motief. 

7. De Boer op - Irene van der Aart; Een feest van herkenning, een stukje jeugdsentiment, herinneringen aan de tijd van het leven op de boerderij uit mijn jeugd. 

6. Bitter avontuur - Renate van der Zee: Aangrijpend boek welke een beeld geeft over de mensenhandel in Nederland. Moderne slavernij, uitbuiting, mensenhandel; het gebeurt, in Nederland, dichtbij, misschien wel dichterbij dan je zou verwachten...

5. Verdieping X - Kim Moelands; Wat was het spannend! Een boek welke je vanaf het begin in zijn greep houdt.

4. PAAZ - Myrthe van der Meer; Een geweldig boek welke je leest met een lach en een traan.

3. Openhartig - Patricia Vlasman; Dit boek raakte me diep, mede omdat veel gebeurtenissen die Patricia beschreef, voor mij als chronisch zieke zo herkenbaar zijn. 

2. Houvast - Linda Jansma; een spannend boek welke ik niet weg kon leggen, ik wilde het in één keer uitlezen. En wat een spannende ontknoping. 

1.Het verhaal van mijn zelfmoord - Viktor Staudt: Dit is hét boek van 2012 voor mij, het heeft me geraakt, Viktor heeft me geraakt en ik denk dat hij voor veel mensen een voorbeeld is hoe je iets wat onoverwinbaar, onneembaar lijkt, met je eigen kracht kunt overwinnen.  

1 opmerking: