15-01-13

Boek Beleving: Christiane F

Je hebt van die boeken die je leest en die je herleest. Boeken die je bijblijven, hoelang het ook geleden is dat je ze las. Boeken die je zo vaak gelezen hebt dat ze uit elkaar vallen, boeken die je niet weg kunt doen, niet weg wilt doen. Boeken met herinneringen, boeken die blijven. Daarover gaat deze nieuwe rubriek op The Book Girl. 

We beginnen meteen met een boek welke op mij heel veel indruk maakte; Christiane F. Wie kent dit boek niet? Denk de meesten onder ons wel. 

Oorspronkelijke titel/jaar van uitgave: het boek verscheen in Duitsland in 1979 onder de naam Wir Kinder vom Bahnhof Zoo en in 1980 werd het onder de naam Verslag van een junkie in Nederland uitgebracht. Mijn exemplaar betreft de 7e druk en kocht ik in 1981. 

Waar het boek over gaat: het boek speelt zich af in Berlijn en is een autobiografisch verhaal over een meisje van 13 die aan de drugs verslaafd raakt. Het treurige verhaal van een meisje welke graag bij een groep wil horen en denkt dat het alleen kan als ze doet wat de stoere mensen uit haar klas doen. Het gaat van kwaad tot erger en Christiane F raakt op den duur verslaafd aan de heroïne en is dagelijks te vinden “auf der strich”.

Hoe oud was je toen je dit boek voor het eerst las: 15 of 16 jaar. Het boek heb ik helemaal stuk gelezen, zo vaak heb ik het herlezen. Dit is een boek welke ik, ondanks dat het beschadigd is, het bijna uit elkaar valt en de pagina's hartstikke vergeeld zijn en muffig ruiken, nooit weg zal doen.

Waarom maakte het boek zoveel indruk: zo'n jong meisje zo de vernieling in zien gaan, ik vond het heftig. Het boek was wat ik mij weet te herinneren het eerste waargebeurde verhaal welke ik las en het zorgde ervoor dat ik ineens wist wat ik later als ik groot was wilde gaan doen; maatschappelijk werk. Ik wilde iets gaan doen met verslaafden. Hoe idealistisch en naïef :). Ik verzamelde alles over opleidingen hiervoor en plakte het in een plakboek. Helaas bleken veel van die opleidingen verbonden te zijn met een of andere religie en nogal vaag, vreemd qua opzet. Elke ochtend bidden na het opstaan, niets mogen zeggen de hele dag, nee dat was niets voor mij. En voor veel van die opleidingen werd je alleen toegelaten als je ervaringsdeskundige oftewel ex-verslaafde was én christelijk. Ook verzamelde ik allerlei informatie over drugs en wat er maar mee te maken had. Vreemde verzameling dus :). Het plakboek heb ik niet meer in bezit maar ik zie het nog zo voor me. 

Welke gebeurtenis of beschrijving staat je nog bij: uit het boek: dat Christiane voor het eerst gaat tippelen en Detlef op het station op haar wacht en uit de film: het optreden van David Bowie in discotheek Sound met het nummer Heroes; kippenvel.

Welke personage(s) uit het boek maakte(n) indruk: natuurlijk Christiane zelf maar zeker ook Detlef en Babs.

Film of boek: Van het boek zijn wereldwijd twee miljoen exemplaren verkocht en het verhaal werd ook verfilmd in 1981. Ik vond het boek indrukwekkend en ook de film kon mijn waardering krijgen, vooral degene die Detlef speelde vond ik toentertijd een stuk :). Net als het boek heb ik de film diverse keren gezien.

Hoe gaat het nu met Christiane F:  Christiane F kickte verschillende keren af maar begon telkens opnieuw met heroïne. In 1996 kreeg ze een zoon, die later door de Duitse jeugdzorg van haar af werd genomen. In 2008 dook ze op in de Amsterdamse junkenscene. Tegenwoordig woont ze in Kreuzberg in Berlijn. Soms wordt ze gezien op station Kottbusser Tor, waar de Berlijnse heroïnescène  zich bevindt.

1 opmerking:

  1. Ik heb vroeger op school de film gezien en ik kan me nog goed herinneren hoe geshockeerd we allemaal waren.

    BeantwoordenVerwijderen