24-01-13

Boek Beleving: Pim, Frits en Ida

Je hebt van die boeken die je leest en die je herleest. Boeken die je bijblijven, hoelang het ook geleden is dat je ze las. Boeken die je zo vaak gelezen hebt dat ze uit elkaar vallen, boeken die je niet weg kunt doen, niet weg wilt doen. Boeken met herinneringen, boeken die blijven.

Een reeks boeken waaraan ik met een glimlach op mijn gezicht terugdenk, is de reeks van Pim, Frits en Ida. Niet iedereen zal deze boeken kennen, maar voor degenen die opgegroeid zijn in de jaren 70 en vroeg 80 zullen deze boekjes vast ook op school klassikaal gelezen hebben. Om de beurt moest een leerling een stukje uit het boek voorlezen en zo werden alle deeltjes met elkaar gelezen. Dit klassikaal lezen ging mij te langzaam, ik wilde weten hoe het verder ging en daarom leende ik alle deeltjes bij de bieb en had ze in een mum van tijd uit, ver voordat ze klassikaal gelezen werden. Ik vond ze prachtig, spannend en met deze boekjes zette ik mijn eerste stapjes in boekenland. Vooral deel 8 waarin ze naar de grot gaan weet ik me nog goed te herinneren, wat vond ik het spannend en betoverend. Heb de boekjes zelf nog niet in bezit maar ben wel aan het speuren naar deze boekjes, ik zou ze graag nog eens willen lezen...

In 1962 begon Godfried Bomans met het schrijven van de Pim, Frits en Ida-reeks: "Hier staan drie kinderen. Twee jongens en een meisje. Je kunt ze zien op het plaatje. Kijk maar. Het meisje heet Ida. Ze heeft twee vlechten. De jongens heten Frits en Pim. Pim is dik. Frits niet. Toch zijn ze broers. Maar Ida is geen zusje. Het is een buurmeisje."
De boekjes waren voorzien van prachtige illustraties van Rien Poortvliet.
Jaar van uitgave: 1966 - deel 1/5   1967: deel 6   1968: deel 7/8
De volgende titels zijn verschenen: 
  1. In het sprookjesbos
  2. Het onbewoonde eiland
  3. Oom Ferdinand
  4. De ontsnapte ballon
  5. De schat van Brederode
  6. Verdwaald op zee
  7. Alleen in huis
  8. Diep onder de aarde


7 opmerkingen:

  1. Ik heb ze ook gelezen op school en ja, ook geleend uit de schoolbieb :) Ik weet nog dat ze door een poortje konden en dan in een sprookjesland uitkwamen...

    Maar ken jij die groene boekjes nog? Ik kan de naam niet meer herinneren, maar het ging over een vriendengroepje, die op woensdagmiddag in een verlaten huis gingen spelen. Maar andere jongens wilde dat ook. Iets met rovertje spelen... Het werd ook tijdens de leesles gelezen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Leesdame: waren dat geen boekjes met zwarte omslag met oranje iets erin, een cirkel aan voorkant of zo? die jij beschrijft komen me ook bekend voor, ik weet volgens mij zelfs zo uit mijn hoofd nog waar ze ergens in de oude bieb op jeugdafdeling stonden, zou er zo naar toe kunnen lopen hahaha, wat erg.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Nee ze waren groen, met een zwarte illustratie op de voorkant. En ik de meiden in het verhaal wilde niet dat de jongens meespeelde en verborgen zichzelf tenslotte boven. De jongens wilde er een rovershol van maken, maar dat wilde de meisjes niet. Die wilde tafels en stoelen erin zetten... Als ik nou eens de titel wist hé haha

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Kan het zijn dat er kabouters in het eerste deeltje voorkwamen? Ik weet nog wel dat ik me verheugde op een volgend deeltje waar opeens helemaal geen kabouters meer in voorkwamen maar allerlei leerzame toestanden. En dat voor diezelfde Pim Frits en Ida.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik kan me niets herinneren van kabouters, zou ik even op moeten zoeken, ik heb deel 1-7 hier liggen maar nog geen tijd gevonden om ze te herlezen, dat is pas erg hihi. Zo op zoek geweest, gevonden en nog niet eens herlezen....

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik heb enkele jaren geleden via Boekwinketlje.nl mijn favoriete exemplaren uit deze serie gekocht; deel 1 en 8. Ook wij lazen het klassikaal op mijn basisschool in de jaren tachtig. Voor mij ging dat eveneens te langzaam. Deel 8 was zo spannend, dat ik vooruit begon te lezen. Ik ging zo op in het verhaal dat ik de klas vergat. Tot ik er eventjes uit kwam en besefte dat ik niet meer wist waar klassikaal werd gelezen. Ik in paniek, bang dat ik aan de beurt zou komen terwijl ik niet wist waar we waren en dat de juf dan boos zou worden. Gelukkig kreeg ik die dag geen leesbeurt. Maar zo spannend waren die boekjes dus.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Sadya, erg he, ik had dus precies hetzelfde :) zo leuk om ze nog eens te lezen...

      Verwijderen