30-01-13

Boek Beleving: Ik zal leven - Marianne Thamm

Deze boekbeleving gaat over het boek Ik zal leven van Marianne Thamm. Het boek is uitgegeven in 2005 en verscheen eerder (1998) onder de titel: I have Life. Ik kocht het boek toen het uit kwam in 2005 en was meteen geraakt en onder de indruk van Alisons kracht.

Waar gaat het boek over: Alison Botha wordt door twee mannen verkracht en zo vaak gestoken met een mes dat de artsen later de wonden niet meer kunnen tellen. Haar keel wordt doorgesneden en Alison wordt voor dood achtergelaten op een smerige open plek, kilometers verwijderd van de stad Port Elisabeth in Zuid-Afrika, waar ze woont. Maar Alison weigert te sterven. Ze wil haar aanvallers niet de voldoening geven haar leven te vernietigen. 

Indrukwekkend fragment: 'Als een spookverschijning, opgedoken uit het donker, stak een magere jongeman zijn hoofd door het autoraampje. Ik zag het mes onmiddellijk. Het was een lang, smal wapen met een puntig toelopend lemmet. Het voelde koud en scherp aan toen hij het tegen mijn hals drukte. "Schuif op, of ik vermoord je", fluisterde hij.'

Mijn boek beleving: Ik heb een tijdje met haar via de mail contact gehad nav een recensie over haar boek op mijn allereerste website en ze was zo'n inspirerend persoon. Er gaat zoveel kracht van haar uit, zo bewonderenswaardig hoe zij haar leven opnieuw ingericht heeft en zich nu inzet voor lotgenoten.

Ik zal leven is het inspirerende en moedige verhaal van een vrouw die geen slachtoffer wil zijn. Door haar vastberaden dapperheid is zij erin geslaagd haar levensbedreigende lichamelijke en geestelijke trauma te overwinnen en kracht te putten uit haar verschrikkelijke ervaringen.

Hoe gaat het nu met AllisonAlison reist nu de hele wereld over om troost en steun te bieden aan lotgenoten. Daarna stelde zij haar leven in dienst van de bestrijding van geweld tegen vrouwen en het organiseren van adequate hulp en ondersteuning voor verkrachte vrouwen. Ze geeft veel spreekbeurten en heeft inmiddels een heldenstatus bereikt. Haar boek stond maandenlang nummer 1 op de bestsellerlijsten in Zuid-Afrika en bereikte internationaal een miljoenenpubliek.

2 opmerkingen:

  1. Wauw klinkt erg heftig. Ik hoop dat ik het boek nog ergens te pakken kan krijgen, wil hem ook graag lezen.

    BeantwoordenVerwijderen