25-01-13

Recensie: Alles wat er was - Hanna Bervoets

Titel: Alles wat er was
Auteur: Hanna Bervoets
284 pagina's | Uitgeverij Atlas Contact | januari 2013

Hanna Bervoets:
Hanna Bervoets schrijft romans, columns en scenario's. Haar columns voor Volkskrant Magazine, gebundeld in Leuk zeg doei, behoren tot de bestgelezen van Nederland. Haar roman Lieve Céline wordt momenteel verfilmd en werd bekroond met de Opzij Literatuurprijs 2012 voor het beste boek van een Nederlandse schrijfster.

Acht mensen komen op een zondag in een schoolgebouw samen voor de opnamen van een wetenschapsprogramma. Maar die worden nooit gemaakt. Want plotseling klinkt er een knal. Op bevel van de autoriteiten gaan ramen, deuren en gordijnen dicht. En ze blijven dicht. Eerst dagen, dan weken. Door de ogen van tv-redactrice Merel zien we hoe de groep probeert zich staande te houden in een nieuwe wereld. Een wereld van duisternis en isolatie. Van slapen op een gymmat en tien korrels rijst per dag. Naarmate de voedselvoorraden verder slinken, lopen de spanningen tussen de schoolbewoners steeds hoger op. Als alles wat er was er niet meer is, wat is dan nog de waarde van liefde, loyaliteit en vriendschap?

Het verhaal kruipt onder je huid, is beklemmend, soms luguber en laat je, ook nadat het verhaal uit is, niet meer los.

Het verhaal wordt verteld vanuit het perspectief van Merel, die in een gevonden agenda haar verhaal noteert, gericht aan een persoon waarvan pas op het laatst duidelijk wordt wie dit is. Het verhaal wordt niet chronologisch weergegeven maar de beschreven dagen lopen door elkaar heen. Als lezer vraag je je voortdurend af wat er nu precies gebeurd is en wat staat er nog te gebeuren? Dit maakt dat je maar een ding wilt; doorlezen.

Na een knal zitten 8 mensen met elkaar opgesloten in een school. Ze krijgen de volgende instructies; "sluit ramen, deuren en andere openingen, sluit luxaflex en gordijnen, kom niet bij de deuren en ramen en volg deze instructies tot nadere instructies". Nadere instructies blijven uit. "De instructies werden de grondwet van de nieuwe situatie. En hun enige houvast als ze probeerden te begrijpen wat er gebeurd was".

Ondanks deze instructies besluit Lotteke naar buiten te gaan en vertrekt. Verstoken van informatie en contact met anderen, zijn de overgebleven 7 op elkaar aangewezen. De oude situatie is er niet meer, er is een nieuwe situatie ontstaan. Een situatie waarbij de oude waarden en normen langzaam verdwijnen en er niet meer toe doen. Alles wat voorheen zo belangrijk was en leek, vervaagt naar de achtergrond. Wat telt is het overleven, alleen en met elkaar. Naarmate deze nieuwe situatie voortduurt, de voedselvoorraad verder slinkt en de elektriciteit uitvalt, worden de verhoudingen onderling op scherp gezet. Merel vindt een leeg medicijnkokertje waarin zware medicijnen hebben gezeten. Wie is er door zijn of haar medicijnen heen en kan gevaarlijk worden voor zichzelf en of de groep? Na een ongeluk met Joeri vindt er een tweedeling plaats in de groep. Wanneer een van deze groepen besluit tegen alle instructies in te vertrekken, blijven ze met zijn vieren achter in de school. Hoelang zullen ze nog binnen moeten blijven? Zullen ze dit overleven? Komt er uiteindelijk hulp van buitenaf?

Wat als alles wat er was, er niet meer is? Dat is iets wat ik mezelf na het lezen van dit boek ook af vroeg. Wat als in een klap (in dit geval dus knal) de situatie compleet veranderd? Dingen die eerst zo gewoon en vanzelfsprekend waren, dit niet meer zijn? Verstoken van alle informatie en contact, geen elektriciteit, moeten overleven met een aantal mensen, niet wetende hoelang dit voortduurt, wat zou dit met mij doen? Zou ik dit kunnen, zou ik dit overleven zonder compleet door te draaien?

Alles wat er was is een verhaal welke je een onbehaaglijk gevoel geeft, het kruipt onder je huid en laat je niet meer los. Alles wat er was: een aanrader!

1. Je reactie over Alles wat er was zorgt voor het effect het boek echt te kopen, voor mezelf maar zeker ook voor mijn dochter, bedankt Thea.

2. Lijkt me een geweldig boek. Ik ga het zeker toevoegen aan mijn nog te lezen lijstje :)