Recensie: Boerenkool met salami - Emmy van Schalkwijk

Titel: Boerenkool met salami
Auteur: Emmy van Schalkwijk
Genre: Waargebeurd
258 pagina's | Uitgeverij Aspekt BV | december 2012

Emmy van Schalkwijk:
Geboren in 1965 behoort Emmy tot de "zwijgende” generatie Nederlands geadopteerden. Met dit boek doorbreekt ze niet alleen het zwijgen dat zij zichzelf heel lang heeft opgelegd. Ze wil ook duidelijk maken dat er altijd hoop is, hoop dat de dingen veranderen en beter zullen worden.

Een aangrijpend boek over de zoektocht naar geluk: "geboren in  de jaren zestig van de vorige eeuw, als dochter van een ongehuwde katholieke moeder, werd ik achtergelaten in een kindertehuis. Kind van een Italiaanse gastarbeider en een Nederlandse moeder, een bastaard wiens bestaan een geheim was. Uiteindelijk belandde ik  op de fiets achter de brede rug van mijn pleegmoeder op weg naar mijn toekomstige familie. Een hardwerkend gezin waarin de pan met boerenkool midden op de tafel stond. Hollandse kost dus. Met een  hoofd vol vragen startte ik mijn zoektocht naar wie ik ben en mag zijn. Hoe leg je uit dat boerenkool en salami prima samengaan, dat het  één het ander niet uitsluit? Dat je een moeilijke start in het leven kunt hebben en toch een gelukkig mens kunt worden?"

Dit boek vertelt het aangrijpende, ontroerende verhaal van Emmy. Emmy krijgt een telefoontje uit Italië met de boodschap dat haar biologische vader Vito overleden is. Zij besluit om tezamen met haar gezin in de kerstvakantie naar Italië af te reizen met als doel haar halfbroer Paolo te ontmoeten. Ook wil ze graag de familieleden die ze 15 jaar geleden voor het eerst ontmoette, opnieuw bezoeken. Hierna blikt Emmy terug en vertelt haar verhaal.

Het verhaal over haar biologische ouders; de Nederlandse moeder Astrid en haar Italiaanse vader Vito, het adoptiegezin van Schalkwijk, haar zoektochten naar haar vader en de ontmoeting met hem, het verloop van Emmy's leven en de invloed van de adoptie hierop. Meer nog vertelt ze over haar zoektocht naar haar eigen ik, haar bestaansrecht en het vinden van geluk. Als kind heeft Emmy al allerlei vragen waarop ze antwoorden zoekt. Emmy voelt zich "een heel slecht iemand, niet de moeite waard. Nergens recht op. Ik voel me altijd eenzaam en verscheurd" en zelf beschrijft ze haar leven als volgt: "Mijn leven bestaat als het ware uit twee lagen. Een bovenlaag waarin ik functioneer in het dagelijkse leven, hierin ben ik optimistisch, sterk, vrolijk, hou ik van mensen en kan ik problemen aan. De onderste laag bestaat uit het verleden".

Aan het eind van haar verhaal ontmoet Emmy eindelijk haar halfbroer Paolo en bezoekt ze het graf van haar overleden vader Vito en haar familieleden.

Boerenkool met salami: een aangrijpend en ontroerend verhaal. Als lezer krijg je veel informatie, gebeurtenissen, gedachten en gevoelens te verwerken, het lijkt alsof bij de auteur de kraan der woorden open is gegaan en de stroom van herinneringen, gedachten en gevoelens niet te stoppen is. Hierbij lopen het verleden en het heden regelmatig door elkaar heen. Alles, hoe klein ook beschreven, lijkt een even belangrijk onderdeel van het verhaal uit te maken. Het verhaal is vlot, beeldend geschreven en leest makkelijk. Het verhaal van Emmy; een verhaal dat vraagt om gelezen te worden!