Recensie: Moederziel - Marelle Boersma

Titel: Moederziel
Auteur: Marelle Boersma
Genre: Thriller (psychologische)
320 pagina's | De Crime Compagnie | januari 2013

Marelle Boersma:
Is een schrijfster met een oog voor thema’s die een spanningsveld vormen met de huidige actualiteit. Ze voelt intuïtief, bijna profetisch, aan welke maatschappelijke ontwikkelingen een rol in ons leven gaan spelen. Dit geeft de lezer het onheilspellende gevoel dat haar boeken spelen in een toekomst die voor de meeste mensen nog verborgen is.
Marelle Boersma (1957) schreef zes thrillers, waaronder Vals alarm (2011), De Babymakelaar (2010) en Stil water (2010). Daarnaast werkt ze aan de Universiteit van Wageningen. Sinds het voorjaar van 2010 is ze vaste columniste bij Libelle.nl.
Myrna, de moeder van Josje, lijdt aan ms. Toch probeert ze zo onafhankelijk mogelijk te functioneren. Het leven lacht haar toe, als er zelfs een nieuwe liefde om de hoek komt kijken. Maar dochter Josje is niet gecharmeerd van haar moeders nieuwe vriend. Ze trekt bij haar moeder in en neemt al snel het hele huishouden over. De familieband wordt aangetrokken; strak en knellend. Myrna raakt in een onmogelijke positie die nog wordt verergerd als er in haar tuin een dode vrouw wordt gevonden. Wie kan ze nog vertrouwen?
Mijn mening
Een spannend en beklemmend verhaal. Het verhaal is vlot en beeldend geschreven en leest makkelijk. Het is geschreven vanuit het perspectief van Myrna maar wordt regelmatig afgewisseld met Josje's gedachten. Hierdoor leren we zowel Myrna als Josje steeds beter kennen. Het verhaal begint al spannend in de proloog als Myrna onder haar struiken het dode lichaam van haar buurvrouw Ina vindt. Hierna gaat het verhaal terug in de tijd.
Myrna is een alleenstaande vrouw, lijdende aan MS. Haar dochters Saar en Josje zijn het huis uit en Myrna heeft het in haar eentje prima naar haar zin. "Er gloeit warm geluk in me. Ik ben gelukkig, ja dat durf ik zomaar te zeggen". Ze is weer verliefd op een man, Dave, die het niet erg vindt dat ze gehandicapt is, terwijl haar ex Sander haar indertijd juist vanwege haar ziekte heeft verlaten.
Wanneer haar chaotische dochter Josje weer thuis wil komen wonen om voor haar te zorgen, ziet ze daar eigenlijk erg tegenop omdat ze bang is haar herwonnen vrijheid te verliezen. Ook redt ze zich prima in haar eentje, voor de dingen die ze niet meer kan heeft ze hulp, daar heeft ze haar dochter niet voor nodig. Aan de andere kant wil ze haar dochter ook de gelegenheid bieden te laten zien dat ze wel degelijk verantwoordelijkheid kan dragen en voor haar moeder kan zorgen. Josje komt inderdaad thuis wonen en neemt de zorgtaken op zich. Myrna raakt haar zelfstandigheid en privacy steeds meer kwijt. Josje wil alles naar haar hand zetten, overal de controle over krijgen, ook over haar moeder. Het is Josje die steeds meer bepaald wat en wanneer er iets gebeurt. Daarbij verwijt Josje haar moeder dat zij haar vader kwijt is. "Door jou heb ik geen vader meer. Hij is de enige die van me houdt. En jij hebt hem zomaar laten vertrekken. Ik heb het zelf gehoord. Je liet hem gaan. Je liet hem zomaar gaan!"
Het wordt niet echt genoemd in het verhaal maar door alle hints die gegeven worden, kom je als lezer erachter dat ook Josje ziek is, borderline, en zij regelmatig overhoop ligt met zichzelf en de mensen om haar heen. "er zit een steeds ronddraaiend doolhof in haar hoofd, waardoor een uitgang vinden onmogelijk is. Geen enkele gedachte weet er de weg, zodat ze nooit weet welke keuze ze moet maken". Josje voelt zich de mindere van haar zus en heeft het gevoel dat niemand echt van haar houdt. "Het liefst wil ze dat haar moeder haar zal erkennen als dochter. Altijd was het Saar, maar nooit Josje. Haar moeder moet van haar houden zoals ze is".
Myrna's buren zijn een stel apart; de buurvrouw Ina is een nieuwsgierige, bemoeizuchtige kenau en buurman Peter fluistert met bomen. Hij vertelt Myrna dat de bomen hem vertellen dat er gevaar voor haar dreigt. Regelmatig hebben ze aanvaringen met elkaar en door toedoen van Josje loopt de ruzie flink uit de hand. De volgende dag wordt buurvrouw Ina dood onder de struiken in Myrna's tuin gevonden. De politie verdenkt Josje van deze moord en stelt veelvuldig vragen aan haar. Heeft zij hiermee te maken? Of was het toch iemand anders die het op Myrna had voorzien?
Moederziel: wat een spannend maar vooral beklemmend verhaal. De moeizame relatie tussen moeder en dochter Josje en de dwang van Josje om door haar moeder erkent te worden, wat leidt tot dwangmatig zorgen voor haar moeder, is zo goed en scherp neergezet. En wat een spannende en verrassende ontknoping. Als lezer wordt je op een dwaalspoor gezet, je denkt te weten wie er achter alles zit, maar het blijkt heel anders te zijn dan je in eerste instantie dacht. Moederziel; een must-read!