16-02-13

Boek Beleving: Vriend en Vijand - Bert Poels & Jan Derix

De boekbeleving van deze week gaat over een ouder boek, een boek uit mijn jeugdjaren. Het is een boek over het verzet in de oorlogsjaren op De Zwarte Plak: Vriend en Vijand van Bert Poels en Jan Derix. Het boek is uitgegeven in 1977. 

Waar gaat het boek over: De Zwarte Plak is een groepje afgelegen boerderijen aan de rand van de Peel, op het grensgebied van de gemeente Horst in Noord-Limburg. Door zijn geografische ligging, maar vooral door de moed van de bewoners werd de Zwarte Plak in de oorlogsjaren 1940-45 een belangrijk centrum van verzet en hulpverlening. De boerderij van de familie Poels speelde in dit gevaarlijke werk een hoofdrol. Hier vonden tientallen onderduikers, joden, Franse krijgsgevangenen en geallieerde piloten een veilige schuilplaats. Uit heel Nederland kwamen zij hier terecht. De boerderij herbergde ook een knokploeg waarbij dappere kerels uit alle hoeken van het land waren aangesloten. Pas in de zomer van 1944 hebben de Duitsers dit verzetsnest opgerold. Een tiental Nederlanders uit de groep van moedige medewerkers werd gefusilleerd of stierf in het concentratiekamp. Maar voordat de Duitsers toesloegen, waren vijf verraders en collaborateurs door de jongens van de Zwarte Plak terechtgesteld. Hun lichamen werden onvindbaar in de zachte aarde van de Peel begraven. 

Het is vooral het verhaal over en van geallieerde piloten. Hoe zij op de Zwarte Plak in "Little America" terecht kwamen en wat zij na hun vertrek aldaar moesten doorstaan. Een verhaal van moed, spanning en dramatische avonturen in bezet gebied. Bert Poels was 24 jaar toen de oorlog uitbrak. Een melkventer, wiens leven door de oorlog een andere wending nam. Hij stond midden in het verzet van de Zwarte Plak en ontsnapte op het nippertje aan de kogel. In deze memoires legt hij een persoonlijk getuigenis af. 

Mijn boek beleving: mijn vader vertelde vroeger regelmatig over de oorlogsjaren en dat er bij hun thuis (ook mijn ouderlijk huis) een Engelse piloot ondergedoken zat. En dit terwijl er tegelijkertijd ook Duitse soldaten ingekwartierd zaten. De Engelse piloot moest zich dan ook doofstom voor doen. Door al deze verhalen werd mijn interesse voor de oorlog en met name het verzet gewekt en ik wilde er meer over lezen. Dit boek was, naar ik me weet te herinneren, het eerste boek welke ik over het verzet tijdens de oorlogsjaren las. Het verhaal uit dit boek speelt zich af in de omgeving waar ik ben opgegroeid. In mijn herinneringen las ik het boek vrij snel nadat het verschenen was, op welke leeftijd kan ik me niet meer herinneren. Het boek maakte indruk, ik vond het spannend en vroeg me af wat ik zou doen in geval er oorlog uitbrak, zou ik ook zo moedig zijn en in het verzet gaan? Ik heb het boek diverse keren gelezen. Het boek heb ik nog steeds, wel zonder de omslag, helemaal vergeeld, band beschadigd, het ligt heel oneerbiedig in een doos in de berging wegens gebrek aan ruimte voor alle boeken, maar weg doen...nee dat dan weer niet.

1 opmerking:

  1. Klinkt wel als een mooi boek. Ik vraag me ook vaak af of ik de moed zou hebben om in het verzet te gaan of dat ik (uit gemakzucht en angst) eerder niks zou doen of zou collaboreren. Moeilijke kwestie als je er verder over nadenkt.

    BeantwoordenVerwijderen