22-03-13

Boek Beleving: Kus kus Bezness - Noor Stevens


De Boekerij/Meulenhoff

ISBN 9789022558003
Het verhaal:
Op een reis door Egypte ontmoet Noor de knappe Omar. Met mooie woorden en veel aandacht weet hij haar te raken en ze worden verliefd. Door de beperkingen die in Egypte gelden om legaal samen te kunnen leven, trouwt Noor met haar grote liefde. Omar komt naar Nederland, waar ze zes gelukkige jaren doorbrengen. Na de aanslagen in New York verhard de sfeer in de wereld en ook in Nederland en ze besluiten om in Egypte te gaan wonen. Niets lijkt hun geluk in de weg te staan, maar eenmaal in Egypte veranderd Omars gedrag en beetje bij beetje en verliest Noor steeds meer van haar eigen identiteit. Noor wordt Omars bezness, een verbastering van business. Door middel van manipulatie, hersenspoeling, isolatie, vernedering en mishandeling wordt ze steeds zwaarder onder druk gezet. Als zelfs de Nederlandse Ambassade haar niet lijkt te kunnen helpen, besluit Noor op eigen kracht te ontsnappen en terug in Nederland probeert ze een eigen leven op te bouwen. 

Wat is Bezness?
Het woord Bezness is afgeleid van het Duitse woord “Beziehung”(relatie) en het Engelse woord “Business” Zaken doen, dus.  Het betekent voorgespeelde liefde om financieel gewin te verkrijgen en/of een verblijfsvergunning/paspoort te bemachtigen door middel van emotionele chantage en manipulatie.  In de toeristische gebieden van Bezness-landen als Egypte, Tunesië, Turkije en Caribische gebieden is dit een ware industrie geworden.  Er zijn genoeg vrouwen en mannen die het cultuurverschil onderschatten, en zich door zoete praatjes (want het zijn meester leugenaars) laten inpakken. De illusie van "echte liefde" die vaak te laat "liefde van één kant" blijkt te zijn.

Mijn boek beleving: dit boek heb ik toen het uit kwam in 2011, meteen gekocht en dezelfde dag nog uitgelezen. Het verhaal is aangrijpend, indrukwekkend, schokkend en helaas herkenbaar, heb zelf een soortgelijk verhaal te vertellen. Alleen ontmoette ik mijn "paperboy" niet in een exotisch oord tijdens een vakantie, maar in Nederland. Met mooie praatjes palmde hij me in en ik, ik trapte erin en viel in de opgezette val. Ik dacht dat ik de liefde van mijn leven was tegengekomen, helaas bleek ik voor hem onder andere het toegangsbewijs tot het paradijs Nederland te zijn. En kwam daarmee in de hel terecht. Toentertijd (we spreken over de beginjaren '90) kenden we de benaming loverboy nog niet, maar achteraf gezien was het dit wat hij bleek te zijn; loverboy/paperboy. Precies op de dag dat Mandela vrij kwam, belandde ik in mijn figuurlijke gevangenis, een gevangenis waaruit ontsnappen niet mogelijk leek. Ik zou er een boek over kunnen schrijven, over het leven, de hel waarin ik belandde en mijn ontsnapping eruit. Zoveel jaar geleden, maar nog steeds draag ik de gevolgen met me mee. En daarom, nu het vakantieseizoen weer voor de deur staat, wil ik de lezer het volgende mee geven:

bezint eer ge begint en denk goed na voordat je je in laat met die exotische man/vrouw in Egypte, Turkije of waar dan ook ter wereld, die man/vrouw die mooie praatjes verteld, je verleid, je laat geloven helemaal in love te zijn ... besef dat het voor hun maar spel is, dat jij voor hun bezness bent .. denk goed na of die leuke man/vrouw wel is wie hij/zij zegt te zijn, wees op je hoede. Blijf genieten van je vakantie maar laat je niet verleiden door bezness people! Meer lezen; zie bezness alert

1 opmerking:

  1. welke zin gebruikt zij in kus kus besnezz dat het niet goed met haar gaat tegen haar moeder geen zin om die boek weer te lezen voor 1 zin

    BeantwoordenVerwijderen

Opmerking: alleen leden van deze blog kunnen een reactie plaatsen.