27-03-13

Recensie: De afgekeurde lever - Melanie van 't Hof

 bestellen boek zie hier 
Titel: De afgekeurde lever
Auteur: Melanie van 't Hof
Genre: Waargebeurd: gezondheid
Uitvoering: Paperback
232 pagina's | Uitgeverij Askpekt BV | december 2012

Het verhaal:
In 2006 werd Melanie van ‘t Hof, kankerpatiënt en alleenstaande moeder, ongeneeslijk ziek verklaard. Door een tekort aan donororganen viel haar agressieve kankertype buiten het protocol van de organisatie Eurotransplant. 

Openhartig en niet gespeend van humor en ironie beschrijft zij haar zoektocht naar overleving. In de trein naar Parijs ontmoet zij haar grote liefde met wie zij een reis maakt door de V.S. naar de Navajo Indianen die healing songs voor haar zingen. Na vele tegenslagen eindigt haar zoektocht in Gent/België, waar een uiterst ervaren chirurg in april 2007 haar leven redt middels een transplantatie met een afgekeurd orgaan. Hij was het die haar aanraadde dit waargebeurde verhaal op te schrijven opdat het anderen zal kunnen inspireren.

Mijn mening:
Het verhaal pakt je vanaf het begin en laat je niet meer los. Je wilt weten hoe het Melanie zal vergaan, zal ze de kanker overwinnen? Het verhaal begint als Melanie midden in de nacht een telefoontje krijgt van het ziekenhuis van Gent; er is misschien een lever voor haar beschikbaar en ze moet met spoed komen.

Hierna gaan we terug in de tijd en lezen we wat er aan deze oproep vooraf is gegaan. Hoe zij met vage klachten van vermoeidheid, depressiviteit en pijn in haar onderbuik bij de huisarts kwam en onderzoek een bloedvatgezwel in de lever liet zien. Uit verder onderzoek blijkt dat er meer aan de hand is; grote laesie, afwijkend weefsel, in de lever. Een opname in het ziekenhuis volgt om zo achter de aard van de laesie te komen. Na een aantal dagen volgt de uitslag; galwegkanker in vergevorderd stadium. "Mijn laesie blijkt een van de meest kwaadaardige kankersoorten te zijn, galwegkanker. Snel groeiend, niet te stuiten en alles verwoestend. Te agressief, te groot en te vergroeid met de rest van het weefsel om het uit de lever te kunnen weghalen". Levertransplantatie blijkt geen optie te zijn, Eurotransplant verbiedt een donororgaan wanneer het kankertype welke Melanie heeft in het spel is. "De zware operatie en medicatie tegen afstoting van de lever zullen mij dermate verzwakken dat achtergebleven kankercellen alle gelegenheid krijgen zich in de nieuwe lever te nestelen. Door het grote tekort aan donororganen geeft men geen lever weg aan iemand van wie verondersteld wordt geen overlevingskansen te hebben". 

Men schat dat ze nog maximaal 3 maanden te leven zal hebben. Melanie wil niet opgeven en zet alles op alles om te genezen. Een zoektocht naar overleving vangt aan, een tocht die een jaar zal duren. Het voert haar langs diverse ziekenhuizen en alternatieve therapieën. "Trouw slik ik iedere dag mijn 32 chemopillen en verwerk ik een theelepel kurkuma met gemalen zwarte peper in een gerecht. Ik 'simonton' wanneer het me uitkomt, veelal in een bad met natriumbicarbonaat. Het geeft me het idee dat ik iets doe om mijn immuunsysteem op peil te houden, te versterken wellicht en, heel belangrijk, ik voel me er niet beroerd door". 

Tijdens haar opname in het ziekenhuis stelde haar zoon Steve haar de vraag of ze nu nooit meer samen naar Parijs kunnen reizen. Daarom besluit ze om alles op alles te zetten om samen met haar zoon naar Parijs te gaan. In de Thalys onderweg naar Parijs, ontmoet ze David, een Amerikaan, die diepe indruk op haar maakt. Ze worden verliefd en krijgen een relatie. Het is David die haar op afstand steunt in haar zoektocht naar genezing. Hij vraagt haar op een gegeven moment of ze samen met hem een reis door de VS wil maken. Hier ontmoeten ze enkele Navajo indianen die voor haar healing songs zingen. De reis naar Amerika heeft haar hernieuwde kracht gegeven om de zoektocht naar genezing voort te zetten.

Geen enkel ziekenhuis wil een levertransplantatie uitvoeren. Het is Melanie die hierin blijft geloven. "De enige die nog steeds gelooft dat er een kans is dat er geen uitzaaiingen zijn of dat de chemo alle uitzaaiingen heeft vernietigd, ben ikzelf. Ook ben ik ervan overtuigd dat ik sterk genoeg ben om een dergelijk grote operatie aan te kunnen. Ik bruis van de energie Er is geen enkele aanwijzing dat ik ook elders in mijn lichaam kanker heb, dus 'haal dat ding er nou uit' zou ik willen uitschreeuwen, maar niemand zal me horen". Dan krijgt ze het advies om zich te wenden tot een arts van het transplantatiecentrum in Gent, dit blijkt haar redding te zijn. Deze arts durft het wel aan om een levertransplantatie uit te voeren. Melanie zal een afgekeurde lever krijgen, een afgekeurde lever die nog wel bruikbaar is. Op voorwaarde dat diverse scans en een lymfklierenonderzoek aantonen dat er geen uitzaaiingen aanwezig zijn. 

Hier komen we weer terug bij het begin van het verhaal, waar Melanie de oproep kreeg om met spoed naar het ziekenhuis te komen daar er een lever voor haar beschikbaar was. De operatie is geslaagd, Melanie heeft een nieuwe lever, een afgekeurde lever vanwege een te hoog natriumgehalte. "Het is nauwelijks te bevatten dat ik een jaar met de dood voor ogen te hebben geleefd nu werkelijk op weg ben naar genezing". Het herstel van deze transplantatie gaat niet zonder slag of stoot. Zo is er de dreiging van afstoting, dreigt een bloedader in de lever het te begeven, ontstaat er een cyste in de linkerhelft van haar lever en krijgt ze een galwegontsteking. Maar Melanie overwint dit alles, mede door haar kracht, vechtlust en optimisme en niets staat verder herstel nog in de weg.  

De afgekeurde lever: een meeslepend en aangrijpend verhaal welke je in haar greep krijgt en houdt. Als lezer wil je weten hoe het met Melanie zal vergaan en of ze uiteindelijk de kanker weet te overwinnen. Met bewondering lees je hoe zij met kracht, vechtlust en optimisme de zoektocht naar genezing aangaat. En niet te vergeten de humor, die ondanks de zwaarte van het verhaal, zeker aanwezig is in het boek. Dit boek is een aanrader om te lezen!

3 opmerkingen:

  1. Wauw, dat klinkt echt als een emotionele achtbaan van een boek.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wauw klinkt als een geweldig emotioneel boek.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wauw.. Inderdaad. Het boek is onderweg; ik ben heel benieuwd.. :)

    BeantwoordenVerwijderen