Recensie: De Diabetes Survivalgids - Luc Descamps

Titel: De Diabetes Survivalgids
Auteur: Luc Descamps
Genre: Jeugd; gezondheid (8+)
143 pagina's | Abimo Uitgeverij | februari 2013
Luc Descamps:
Luc Descamps werd geboren in Wilrijk op 27 april 1962.  Op school bleek dat hij het vrij goed deed wanneer er opstellen moesten worden geschreven, maar er was geen haar op zijn hoofd dat eraan dacht om ooit schrijver te worden; boeken waren er om te lezen en in zijn geval niet om zelf te schrijven. Hij kon zich trouwens niet voorstellen dat iemand zo veel geduld kon opbrengen om maandenlang aan hetzelfde te werken.

Descamps koos de richting moderne talen. De taal begon hem meer en meer te boeien en toen hij achttien was, besloot Luc dat hij leraar wilde worden. Zo kwam het dat hij twee jaar later zijn diploma van leraar Nederlands, Engels en Duits op zak had. Met zijn eerste boek, een roman voor volwassenen, had hij geen succes. Hij was toen nog in loondienst en het stoorde hem enorm dat hij niet meer tijd had om te schrijven. Dus nam hij een belangrijke beslissing: hij werd zelfstandige. Terwijl hij zijn roman naar verscheidene uitgeverijen stuurde en overal te horen kreeg dat ze niet geïnteresseerd waren, schreef hij verder aan een jeugdverhaal. Tussendoor deed hij mee aan een verhalenwedstrijd van de provincie Antwerpen. Die wedstrijd won hij. Het jeugdboek dat hij geschreven had werd uitgegeven. Sindsdien schreef hij heel wat boeken voor jongeren.

Moet jij ook vaak bloed prikken en insuline spuiten? Weet je alles over hypers en hypo's? Heeft koolhydraten berekenen geen geheim meer voor jou? Dan is de kans groot dat je diabetes hebt. Maar hoe moet je daarmee omgaan? Mag je echt geen suiker meer eten? Kan je nog wel sporten? Wat doe je als je overvallen wordt door een hypo? En ben je echt zo alleen als je soms denkt? Als je al deze vragen herkent, dan is dit boekje zeker iets voor jou!

Kijk binnenin en ontdek:
Wat diabetes echt is.
Wat het verschil is tussen diabetes type 1 en type 2.
Wat het verschil is tussen een hypo en een hyper.
Welke verschillende manieren er zijn om insuline toe te dienen.
Hoe je situaties kunt oplossen waarin je je minder goed voelt.
Websites van organisaties waar je echt iets aan hebt.
Hoe je fantastische avonturen kunt beleven.
Originele recepten die je bloedsuikerspiegel mooi met rust laten.
... en nog veel meer.
Een leuk informatief boek over diabetes en het hebben van deze ziekte. Het boek is bedoeld voor kinderen van 8 tot 13 jaar en is dan ook in voor deze leeftijdscategorie begrijpelijke taal geschreven. Op een luchtige, grappige en speelse wijze wordt aan kinderen uitgelegd wat diabetes is, "het witte leger (=antistoffen) rukt uit, valt de kazerne (=alvleesklier) van de suikersoldaten (=insuline) binnen en richt daar een waar slagveld aan. Resultaat: al je suikersoldaten zijn dood en er is niemand meer die de suiker nog naar je spieren kan brengen. Al de suiker blijft dus in je bloed zitten en dat is zeker niet de bedoeling.", wat diabetes met je lichaam doet, wat is een hypo of juist een hyper, wat mag je wel eten of is juist beter om niet te eten, waar moet je op letten, waar loop je tegenaan, etc. Luc Descamps besteedt vooral aandacht aan diabetes type 1 omdat dit het type is wat bij kinderen het meeste voorkomt.

Luc Descamps benadert het hebben van diabetes en het moeten spuiten van insuline op een positieve manier, als een survivaltocht, waardoor het voor kinderen bijna niet meer eng is om te moeten spuiten. Zo beschrijft hij de insulinepen als een supergeheim wapen en schrijft hij over een insulinepen het volgende: "Zo'n pen is vaak heel hip en zit in een cool etui. Veel kans dat er in de klas een paar stikjaloers worden. Ja zeg, dan hadden ze zelf maar diabetes moeten krijgen. Je mag wel eens een klein voordeeltje hebben van die diabetes, toch?" Tevens geeft Luc Descamps aan hoe belangrijk de survivalkit voor diabeten is; wat zit erin en waarom moet je zorgen dat je dit altijd bij je draagt. Ook wordt er stilgestaan bij speciale gebeurtenissen in combinatie met diabetes zoals bv. een nieuwe school, schoolreisje of -kamp, sporten, naar een verjaardagsfeestje gaan, onbegrip in de omgeving; hoe kun je dit voorkomen of aanpakken.

In het boek vind je ter aanvulling bij het verhaal, grappige illustraties van Josine van Schijndel. Naast informatie over diabetes, staan er ook enkele gezonde recepten in het boek, zoals bv eetbare egel of mandarijntjesschuim. Tevens staan er enkele invuloefeningen in het boek, zoals je eigen baalhoekje en straalhoekje. Achterin het boek bevindt zich een hoofdstuk voor ouders, leerkrachten en zorgverleners. Daarnaast wordt er informatie gegeven over de Vlaamse Diabetes Vereniging, de Nederlandse Sugarkidsclub en de Hippo & Friends organisatie. Luc Descamps geeft op het einde van het boek een belangrijke boodschap mee aan de lezer: "suiker of geen suiker, het leven is fantastisch en jij bent geweldig zoals je bent!"

1. Wat goed dat er een boek speciaal is voor die leeftijdsgroep.