Recensie: Sweet sixteen - Dirk Bracke

Titel: Portret: Sweet Sixteen
Auteur: Dirk Bracke & Herman van Campenhout
Uitvoering: Hardcover
211 pagina's | Abimo Uitgeverij | maart 2013

Dirk Bracke & Herman van Campenhout:
schreven met Sweet Sixteen een tweede duoboek voor de Young Adult Portretreeks. In deze reeks staan jongeren centraal. Er verschenen eerder al drie boeken: Gewoon anders, IQ 140 en Buitenbeen. Thema’s die hier centraal staan, zijn autisme, hoogbegaafdheid en handicap.
De wereld van de 16-jarige Siska wordt helemaal op haar kop gezet als ze een nieuwe, jonge leraar Engels krijgt. Wat begint als een onschuldige fantasie, groeit uit tot een vurige en intense relatie. Siska loopt op wolkjes en weet het al snel zeker: meneer Bolen – of Jonas zoals ze hem noemt na de schooluren – wordt de man van haar leven. Maar al snel stapelen de problemen zich op: wat moet ze doen met haar gevoelens voor haar beste vriend Mats? En dan is er nog haar beste vriendin: probeert zij meneer Bolen te verleiden? Tot overmaat van ramp begint Siska anonieme sms’jes te krijgen en enkele bedreigingen. Krijgt Siska het happy end-verhaal waar ze zo van droomt?
Sweet Sixteen maakt onderdeel uit van een Young Adult reeks met actuele thema’s. Ook nu is gekozen voor een thema waarover je steeds vaker leest in de media: seksueel grensoverschrijdend gedrag van onderwijzend personeel. In dit verhaal; een relatie tussen een minderjarige leerlinge en leraar. Ik was benieuwd hoe dit thema hier uitgewerkt zou zijn. Als lezer wordt je al snel het verhaal ingezogen en wil je weten hoe het afloopt met de 16-jarige Siska en haar leraar Jonas. Het verhaal is vlot en beeldend geschreven en leest makkelijk.
De 16-jarige Siska krijgt een geheime relatie met haar nieuwe leraar Jonas. Zij is smoorverliefd op hem, terwijl het voor hem een seksueel avontuurtje blijkt te zijn. Jonas kan het geflirt en uitdagend spel van Siska's vriendin Ruth niet weerstaan en begint ook iets met haar. "Ruth, Siska. Ze waren verschillend, maar toch wonden ze hem elk op hun manier op. Ruth, die zich ervan bewust was dat ze knap en verleidelijk was en die hem zonder enige schroom duidelijk maakte wat ze wilde. En dan Siska! Meer meisje, minder vrouw, maar wel dolverliefd op hem en daarom vrijde ze met een spontane overgave die hem week maakte".
Op een dag ontvangt Siska een dreigmail van een zekere Piet Konijn, met een aantal eisen. Gaat ze hier niet op in, dan zal hij belastende foto's van haar en Jonas doorsturen naar Jonas' vrouw én op school verspreiden. Wanneer Siska de mail met foto's aan Jonas wil laten zien, reageert hij vreemd en wil haar zo snel mogelijk weg hebben. Siska komt erachter dat Jonas ook iets met Ruth heeft. "Opeens drong het tot haar door dat hij haar misschien nooit echt had liefgehad. Dat hij enkel haar lijf wilde". Ze besluit alle contact met hem te verbreken en beantwoordt zijn smsjes niet meer. Uiteindelijk vertelt Siska alles aan haar vriend Mats, ook over de ontvangen dreigmail. Ze willen Piet Konijn in de val laten lopen en Siska maakt een afspraak met hem, zgn. om in te gaan op zijn eis. Maar het zal allemaal anders verlopen dan Piet Konijn van tevoren kon bedenken.
Jonas verbreekt de relatie met Ruth omdat het risico dat het uit zal komen te groot wordt. Uit wraak vertelt Ruth dat hij haar verkracht zou hebben en verschijnt er een artikel in de krant waarbij Jonas beschuldigd wordt van verkrachting van minderjarige meisjes. Siska besluit de waarheid te vertellen, dat ze verliefd op Jonas is geworden, dat ze met elkaar naar bed gingen, dat hij ook iets met Ruth kreeg en dat Ruth gelogen heeft. Jonas wordt geschorst en zal nooit meer voor de klas staan. Zeven jaar later komt Siska bij toeval Jonas tegen en probeert hem het een en ander duidelijk te maken. Ze beseft dat dit geen zin heeft en vertrekt.
Sweet Sixteen: een boek welke makkelijk leest en waarbij je als lezer het verhaal ingezogen wordt, benieuwd naar het verhaal en de ontwikkelingen rondom Siska, Ruth en Jonas. Ik heb het boek dan ook in één middag uitgelezen. De laatste regel van het boek net gelezen te hebben, verscheen er in het ED op 16 maart jl. een artikel over dit onderwerp. Uit het ED 16.3.2013: "Seksueel contact tussen docent en leerling, maar ook seksueel getint gedrag als toespelingen zijn verboden. Allereerst omdat het minderjarigen betreft, maar het is ook niet acceptabel, omdat het de gezagsverhouding aantast".

6 opmerkingen:

1. Dat klinkt als een interessante reeks. Ik ga hier eens naar op zoek in de boekhandel.

2. Ik heb het boek al gelezen. Voor mij, is het één van de beste boeken die ik ooit las! Het kan non-fictief zijn, dus, ja, dit is wel mijn genre. Zeker de moeite waard!

3. veel te veel sex er in

4. Ik ben blij dat er, na al die tijd van taboes en gemuggenzift over licht ontvlambare thema's, twee van Vlaanderens meest vooraanstaande jeugdschrijvers het initiatief nemen een prachtig verhaal te wijden aan de zo lang verdoken misvormde takken van onze verdorven maatschappij.

Een ontroerend verhaal over een quasi geforceerde liefde, op een zilveren plateau voor de lezer gepresenteerd...