19-04-13

Recensie: Brigadieroversteekmoeder - Karin Bruers

Titel: Brigadieroversteekmoeder
Auteur: Karin Bruers
Genre: Roman
Uitvoering: Paperback
224 pagina's | Lebowski Publishers | maart 2013


Karin Bruers:
Toen Karin Bruers (1962) eind jaren negentig terugkeerde na tien jaar reizen en werken in het buitenland, brak ze door als stand-upcomedian in Comedytrain. Nu staat ze met haar vijfde succesvolle solovoorstelling in de Nederlandse theaters. Brigadieroversteekmoeder is haar debuut.

Het verhaal:
Mijn oma heeft vijftien kinderen gebaard. Mijn moeder acht. En dat is niet omdat wij Brabants zijn, of katholiek: wij zijn gewoon vreselijk vruchtbaar. Er hoeft bij ons maar een pet aan de kapstok te hangen of wij zijn zwanger. 
Karin Bruers groeide op in een groot en chaotisch gezin in een Tilburgse volkswijk met een vindingrijke, non-conformistische moeder. Tegen de tijd dat Karin haar Spaanse vriend verstond, had ze al twee kinderen van hem. Door het single moederschap komt ze terecht in een wereld die vol zit met klein onrecht, Cito-toetsintimidatie, vette buurtbarbecues en zure wereldwinkellinzensoeptrutten. 
U weet niet wat de vrouwenkrabbenmand is? Als je krabben in een mand doet hoef je er geen deksel op te doen, want als een krab eruit wil klimmen, trekt een andere krab die krab terug de mand in. De brigadieroversteekmoeders uit mijn buurt, dat zijn die krabben. 
In Brigadieroversteekmoeder neemt Karin Bruers de lezer mee in haar wereld vol familieverhalen, opgeschreven in een scherpe en geestige stijl, waarbij ze niemand spaart ook zichzelf niet. 
Mijn mening:
Wat een heerlijk boek, ik heb genoten tijdens het lezen! Met een glimlach op mijn gezicht en regelmatig hardop lachend las ik de verhalen over de jeugd van cabaretière Karin Bruers, opgegroeid in een groot en chaotisch gezin in een Tilburgse volkswijk, en haar leven als alleenstaande moeder.
Het boek is vlot en zeer beeldend geschreven en bestaat uit 28 korte verhalen. De verhalen lezen als een trein en eenmaal begonnen met lezen, zul je het boek niet snel wegleggen voordat het uit is. De verhalen beginnen met alledaagse, herkenbare situaties maar lopen al snel hilarisch uit de hand waarbij absurde humor de boventoon voert.
Afwisselend vertelt Karin Bruers over haar jeugd, haar familieleden en haar ervaringen als alleenstaande moeder. Hierbij spaart ze niemand, ook zichzelf niet. Zo is er het verhaal van de brigadieroversteekmoeder waarin Karin Bruers vertelt over haar onenigheden met de brigadierovesteekmoeder Eva, en hoe ze op geestige wijze wraak neemt op deze oversteekbrigade. En het verhaal van buurvrouw Netty en het mobieltje van Ad, "Dus toen heb ik zijn mobieltje in zijn binnenzak gestopt. En nou bel ik hem af en toe op. Dan krijg ik zijn voicemail. Ik heb dat nou zo vaak gedaan dat de batterij van onze Ad zijn mobieltje leeg is. Is zijn stem weg. Nou heb ik het bestuur van het kerkhof gevraagd of ik heel even in zijn kist mag om dat mobieltje op te laden.." Of het verhaal van tante Merel en Jacobien en het date avontuur met Ferdinand. En al die andere verhalen met absurde humor.
Elk verhaal uit het boek bezorgde me een glimlach en liet me regelmatig hardop lachen, ze zijn dan ook geweldig en hilarisch om te lezen. Een debuut dat vraagt om een vervolg, ik kijk er al naar uit!

1 opmerking:

  1. Dat klinkt als een leuk boek. Het lijkt me ook wel eens leuk om een boek te lezen wat zich in Brabant afspeelt. Gezien ik zelf ook op en top Brabants ben. Aangezien ik vooral buitenlandse boeken lees komt zoiets eigenlijk nooit voor.
    Verhalen over grote families spreken me ook wel aan, ik kom ook uit een hele grote familie :)

    BeantwoordenVerwijderen

Opmerking: alleen leden van deze blog kunnen een reactie plaatsen.