11-04-13

Recensie: De laatste winter - Femke Roobol

Titel: De laatste winter
Auteur: Femke Roobol
384 pagina's | Uitgeverij Luitingh-Sijthoff | maart 2013

Femke Roobol:
(1966) is geboren in Den Haag en woont met haar man en twee kinderen in een klein dorp in de buurt van Alkmaar. Ze studeerde Italiaanse taal- en letterkunde in Leiden en werkt tegenwoordig als taaltrainer. In haar vrije tijd zoekt ze stambomen uit voor eenieder die iets over zijn afkomst en voorouders wil weten.
Winter 1944. Anna Verbeek vecht met haar moeder en jongere zusje tegen de honger. Er is haast geen voedsel en brandstof meer in Amsterdam. Bovendien maakt ze zich grote zorgen om haar jongere broer Maarten, die bij de razzia in Putten is opgepakt en weggevoerd in een trein. Ook na de bevrijding ontbreekt elk bericht. Maar dan komt Anna op het spoor van een jongen die het concentratiekamp Neuengamme heeft overleefd en sprekend op haar broer lijkt… Wat is er met Maarten gebeurd?

De laatste pagina van het boek is gelezen, met een diepe zucht sla ik het boek dicht. Wat een goed en meeslepend verhaal. Ik zat zo in het verhaal dat de wereld om me heen voor even niet bestond. Al vrij snel in het begin van het boek werd ik gegrepen door het verhaal en kon het boek maar met moeite wegleggen. Het enige dat ik wilde was doorlezen, weten hoe het met Anna en Maarten af zou lopen, zouden ze elkaar ooit weer terugzien? Het verhaal is vlot en beeldend geschreven, het pakt je en laat je niet meer los.

Het boek beschrijft twee verhaallijnen welke afwisselend verteld worden; het verhaal van Anna die, nadat haar broer Maarten is opgepakt en gedeporteerd naar Duitsland, samen met haar moeder en zus in Amsterdam tijdens de hongerwinter van 1944 probeert te overleven. Voedsel en brandstof worden steeds schaarser. Ook maakt ze zich grote zorgen om haar broer Maarten. Ze voelt zich als oudere zus schuldig dat ze haar broer niet heeft kunnen redden. "Maar het is mijn schuld! Ik had hem moeten tegenhouden. Ik wist dat het gevaarlijk was om hem mee naar Putten te nemen. Waarom heb ik het hem niet uit zijn hoofd gepraat?" Ze is vastbesloten: na de oorlog zal ze op zoek gaan naar Maarten en hem terugvinden.

Het verhaal van Anna wordt afgewisseld met het verhaal van Maarten, Anna's broer. Terwijl Maarten en Anna bij familie in Putten op bezoek zijn, met het doel voedsel op te halen nu dit in Amsterdam zo schaars is geworden, vindt er een razzia plaats. Als vergelding voor een aanslag op Duitse officieren, worden alle mannen en jongens tussen de achttien en vijftig jaar die aanwezig waren in het dorp Putten, gedeporteerd naar Duitsland. Ook Maarten wordt opgepakt en komt uiteindelijk in kamp Neuengamme terecht waar hij tewerk wordt gesteld. Het leven in het kamp is zwaar, heel zwaar; door de zware werkzaamheden en slechte voeding is de dood overal aanwezig. Maarten heeft veel steun van zijn vriend Bastiaan. Samen proberen ze de onmenselijke omstandigheden waarin ze moeten overleven het hoofd te bieden. "Dit was het ergste wat de Duitsers met hem hadden gedaan: uit zelfbescherming drukte hij alle gevoelens weg en huilde niet. Hij bouwde een muur om zich heen om de hel te verdragen, hij verdrong zijn menslievendheid, hij was niet meer dan een dier geworden."

Zal Maarten deze hel in het kamp overleven en lukt het Anna om haar broer terug te vinden? Dit zijn vragen die je als lezer gedurende het verhaal bezighouden en maken dat je verder wilt lezen. Het verhaal is niet alleen een verhaal over de oorlog, de hongerwinter van 1944 en de strijd van overleven, maar gaat ook over familiebanden, de positie binnen het gezin en het grote verantwoordelijkheidsgevoel van Anna. Het verhaal is boeiend van begin tot eind. Als lezer kun je niet anders dan meeleven met Anna en Maarten. Je voelt hun angst, verdriet, pijn, wanhoop en hun strijd om te overleven. De laatste winter; een book-to-read, een absolute aanrader!

3 opmerkingen:

1. Klinkt als een erg indrukwekkend verhaal. Ik vind dat boeken echt een extra dimensie krijgen wanneer het verhaal van twee kanten wordt verteld.

2. Dit boek staat zeker nog op mijn leeslijstje. Lijkt me niet zomaar een gewone oorlogsroman.