Recensie: De erfgenaam - Charles den Tex

Titel: De erfgenaam
Auteur: Charles den Tex
Recensie: Coenraad de Kat
Uitvoering: E-book
376 pagina's | Uitgeverij De Geus | februari 2013

Charles den Tex:
Charles den Tex (Australië, 1952) is een van de meest succesvolle spanningsauteurs van Nederland. Bijna al zijn thrillers werden genomineerd voor de Gouden Strop en drie keer won hij die prijs. In 2010 voltooide hij met Wachtwoord de trilogie over Michael Bellicher, een man die het in het gedigitaliseerde tijdperk in zijn eentje moet opnemen tegen hogere machten. Met de twee eerste delen De macht van meneer Miller (2006) en CEL (2008) won Den Tex een Gouden Strop.

Breder Weltmann woont op een groot landgoed in Zuid-Limburg. Hij heeft het vermogen geërfd dat zijn vader en grootvader verdienden met de exploitatie van kolenmijnen en het opkopen van grond. De mijn is al jaren gesloten en Breder leidt een rustig leven: hij beheert het geld en twee keer per week heeft hij een afspraak met de hoteleigenaresse aan de andere kant van het dal. Tot hij op een dag hardhandig wordt geconfronteerd met een openstaande rekening van zijn voorouders. Zijn verleden blijkt zijn grootste vijand.

Recensie door Coenraad de Kat:
Eindelijk heb ik dan mijn eerste Charles den Tex gelezen.

Het verhaal speelt zich af in Zuid-Limburg. Het leven van Breder Weltmann komt in gevaar nadat zijn huis ontploft. Hij wordt geconfronteerd met zijn familieverleden en de geschiedenis van hoe het familiekapitaal is opgebouwd. Tijdens het graven in documenten en archieven komen er dingen aan het licht die niet altijd geheel koosjer zijn. Maar kun je na zoveel generaties daar op afgerekend worden is de vraag, ook al doe je nog zo je best om het in je ogen goed te doen.

Charles den Tex heeft verschillende elementen in zijn boek verwerkt zoals corruptie, belangenverstrengelingen, misdaad en liefde met ook een kleine dosis humor van Jens.

Een boek dat snel en gemakkelijk leest maar daar tegenover staat dat het verhaal langzaam verloopt. De scènes zijn mooi en filmisch geschreven.

Charles den Tex is met dit boek ook genomineerd voor de Gouden Strop 2013.