03-05-13

Recensie: Drift - Peter van Beek

Titel: Drift
Auteur: Peter van Beek
284 pagina's | De Crime Compagnie | april 2013

Peter van Beek:
Peter van Beek (1958) studeerde Nederlandse taal- en letterkunde. Hij is docent Nederlands en Journalistiek en geeft onder meer les op de Hogeschool in Utrecht. Eerder schreef hij zeven jeugdboeken. Drift is zijn eerste thriller.

Aan boord van de veerboot naar Texel vindt rechercheur Lone Telander het bevroren lichaam van een oudere man in een achtergebleven vrachtwagen. Ze beseft meteen dat deze moord niet op zichzelf staat en vraagt versterking. De dood van de man blijkt het begin van een reeks gruwelijke moorden, waarbij Lone en haar collega’s volledig in het duister tasten. Totdat de moordenaar wel heel erg dichtbij komt...

Het verhaal is in een prettige, vlotte schrijfstijl geschreven en leest makkelijk. Bij het lezen van de eerste pagina werd ik het verhaal ingezogen en de wereld om me heen bestond voor even niet. Wie was toch die man die uit die diepvrieswagen stapte en later met zijn tablet op een bankje alles in de gaten hield? Wie had al deze slachtoffers op zijn geweten, was hij het? Waarom moesten zijn slachtoffers dood, waarom moesten ze zo lijden voordat ze stierven? Kenden ze elkaar, kenden ze hem of waren het willekeurige slachtoffers die op het verkeerde tijdstip op de verkeerde plaats aan hem ten prooi vielen? Waarom werd er bij enkele slachtoffers een bepaald symbool achtergelaten, wat wilde de dader hiermee duidelijk maken? Allemaal vragen die je gedurende het lezen van het verhaal bezighouden en maken dat je snel verder wilt lezen.

Tijdens de zoektocht naar de moordenaar en zijn motieven, leren we ook rechercheur Lone beter kennen. Zij heeft een moeizame relatie met haar vader bij wie ze, sinds het verbreken van haar relatie, inwoont. Zij wil zo graag echt contact met hem, "praten over gevoelens, angsten, onverwerkte emoties. Maar hij wil niet gekend worden en mij wil hij ook niet werkelijk leren kennen". Langzaamaan wordt duidelijk wie de moordenaar is, wat zijn motieven zijn en waarom zijn slachtoffers zo moesten lijden. Hij komt door zijn volgende slachtoffer wel heel dicht bij rechercheur Lone in de buurt. Heeft hij het ook op haar gemunt, is zij zijn volgende slachtoffer? Is ze nog te redden of valt ook zij ten prooi aan deze moordenaar?

Drift: een spannend, goed geschreven boek welke zich makkelijk leest. Voor even bestond de wereld om me heen niet, ik was verdiept in het verhaal en probeerde achter de dader en zijn motieven te komen. Het plot is erg spannend, is de moordenaar hun weer een stapje voor of zijn ze op tijd en wordt hij ontmaskerd? Drift is de eerste thriller van Peter van Beek, inmiddels werkt hij aan zijn tweede boek, opnieuw met Lone Telander als hoofdpersonage, ik kijk er al naar uit!

1. Heerlijk om zo in een boek gezogen te worden. Dit klinkt als een erg spannend boek.

2. Klinkt als een heel goed boek. Mooie recensie :)