Recensie: Verborgen verleden - Els Ruiters

Titel: Verborgen verleden
Auteur: Els Ruiters
Uitvoering: E-book
320 pagina's | De Crime Compagnie | maart 2013

Els Ruiters:
In 2005 debuteerde ze met het jeugdboek De Drakenmeester en schreef daarna zowel jeugdboeken als Chicklits. Haar bekendste boek is SINT, dat veel aandacht kreeg door de televisiereclame en het boek stond in 2007 dan ook in de top zestig van de meest verkochte boeken. In 2012 verscheen haar eerste thriller Geraakt.

Als er menselijke resten worden gevonden in een tuin in Valenberg, wordt rechercheur Ava van Amstel op de zaak gezet. Samen met haar collega Rob Welsman bijt ze zich vast in dit raadselachtige sterfgeval. Het blijkt een hele klus om de identiteit van het slachtoffer te achterhalen omdat het lichaam zeker twintig jaar in de grond heeft gelegen. Wie heeft het daar begraven en waarom? Terwijl Van Amstel en Welsman langzaam maar zeker het mysterie ontrafelen, wordt op sinistere wijze duidelijk dat het verleden niet alleen de dader maar ook het duo begint in te halen...

Het boek is geschreven in een prettige en beeldende schrijfstijl en het verhaal leest dan ook lekker weg. Verborgen verleden is de tweede thriller met rechercheur Ava van Amstel in de hoofdrol. Het eerste boek Geraakt heb ik nog niet gelezen, het ligt op de stapel NTL boeken.

Verborgen verleden begint met een proloog waarin een jonge vrouw haar minnaar opwacht in zijn eigen woning. De laatste zin in de proloog: "Onmiddellijk wist ze dat ze een vergissing had gemaakt" maakt je als lezer nieuwsgierig naar het verdere verloop van het verhaal. Vanuit het perspectief van Rob Welsman wordt de lezer eerst bijgepraat over eerdere gebeurtenissen in de Opdam-zaak uit het boek Geraakt, om hierna het verhaal verder te vertellen vanuit Ava's perspectief.

Als er menselijke resten worden gevonden in een tuin in Valenberg, wordt Ava samen met haar collega Rob Welsman op de zaak gezet. Het lichaam heeft zeker twintig jaar in de grond gelegen en het zal een hele klus zijn om de identiteit van het slachtoffer te achterhalen. Al snel komt men er achter dat het slachtoffer een vrouw is, maar wie is zij en wie heeft haar hier begraven en vooral waarom?

Naast de zoektocht naar de identiteit van het gevonden slachtoffer en de dader van deze moord, leren we ook hoofdpersonage Ava beter kennen. Zij wordt achtervolgd door een fatale gebeurtenis uit haar verleden en wordt bestookt met mysterieuze telefoontjes van iemand die zeer vertrouwelijke informatie heeft over deze gebeurtenis op 14 juli 1999. Wie is deze stalker en wat is er die dag precies gebeurd?

Halverwege het verhaal krijgt deze me in haar greep. In het eerste deel van het boek kabbelt het verhaal rustig verder zonder al te veel vaart en heeft het verhaal meer weg van een roman dan van een thriller. Te meer omdat naar mijn mening de nadruk vooral gelegd wordt op het uitdiepen van hoofdpersonage Ava. De zoektocht naar de identiteit van het slachtoffer en haar dader lijken bijna een bijzaak van het verhaal te zijn.

Pas op het moment dat Ava aan haar meerdere Gé verteld over die fatale gebeurtenis in 1999, komt er vaart in het verhaal en heeft het verhaal mijn volle aandacht te pakken. Hoewel ik van mening ben dat Verborgen verleden zelfstandig te lezen is, had ik zeker in het begin het gevoel een en ander in de samenhang van personen te missen en kon ik bepaalde zaken nog niet goed plaatsen. De zoektocht naar de dader, de identiteit van het slachtoffer maar nog meer Ava's verleden en de mysterieuze telefoontjes gericht aan Ava, maken dat je door wilt lezen in het verhaal. De ontknoping van Ava's verleden en de mysterieuze stalker vond ik spannend, boeiend en onverwachts. Daarentegen vond ik de ontmaskering en ontknoping van de moord op het slachtoffer niet zo spannend en enigszins voorspelbaar. Het einde van het boek maakt dat je als lezer nieuwsgierig bent naar een mogelijk vervolg van het verhaal; "het was tijd om mijn eigen verleden onder ogen te zien". Zal er een vervolg komen, waarbij we meer zullen lezen over de confrontatie met haar stalker en haar verleden? Zal er in een mogelijk vervolg een hoofdrol voor Rob Welsman zijn weggelegd?

3 opmerkingen:

1. Oeh, lijkt me een heerlijk spannend boek.

2. Ik heb dit boek ook gelezen en ben het helemaal met je eens!