Recensies: De vlinder en de storm - Walter Lucius

Titel: De vlinder en de storm
Auteur: Walter Lucius
Recensies: Thea, Clasien
464 pagina's | A.W. Bruna | maart 2013

Walter Lucius:
Walter Lucius is het schrijverspseudoniem van scenarist en producent Walter Goverde. De vlinder en de storm is het eerste deel van de Hartland-trilogie en tevens zijn fictiedebuut. Walter werkte als scenarist, regieassistent en regisseur voor theatergroep Affect, het Zuidelijk Toneel en de Blauwe Maandag Compagnie. Als televisieregisseur maakte hij dramaproducties, documentaires en items. Bijna tien jaar lang was hij ook regisseur van Het Klokhuis. Met zijn eigen audiovisueel bedrijf Odyssee Producties realiseerde hij voor een aantal ministeries projecten zoals de inburgeringsfilm Naar Nederland. Met zijn boek De vlinder en de storm heeft Walter Lucius De Schaduwprijs 2013 gewonnen.

Het verhaal
Een hit and run op een Afghaans jongetje in het Amsterdamse Bos blijkt alles te maken te hebben met een machtig internationaal crimineel netwerk. Journaliste Farah Hafez raakt samen met haar collega Paul Chapelle verstrikt in een onderzoek dat hen tot in Moskou brengt en grotere politieke dimensies aanneemt dan ze ooit hadden kunnen vermoeden. Hun levens worden op het spel gezet en zullen na deze journalistieke ontdekkingstocht nooit meer dezelfde zijn.

Recensies

Thea:
Mijn eerste indruk van het boek was: een 460 pagina's tellend verhaal in kleine letters gedrukt, oeps, zou het te lezen zijn? Maar eenmaal begonnen aan het boek werd ik reeds vanaf de eerste pagina het verhaal ingezogen en raakte in de greep van het verhaal. Het boek is opgedeeld in vijf delen met korte overzichtelijke hoofdstukken. Het verhaal is spannend, boeiend en meeslepend van begin tot einde. Het is in een prettige en zeer beeldende schrijfstijl geschreven waardoor het zich makkelijk laat lezen.

"Hij had de schoten gehoord en was gaan rennen. Zolang hij rende zou hij veilig zijn. Hij rende naar het licht dat vanachter de bomen zichtbaar werd. Hij hoorde alleen nog zijn eigen ademhaling en hartslag. Hij wilde het snel naderende licht als een verlossing omarmen. Het licht schepte hem met een doffe dreun".

Toen ik dit las werd ik nieuwsgierig naar het verhaal; wie is die jongen en voor wat of wie is hij op de vlucht? Wat was die doffe dreun?

In het Amsterdamse Bos wordt een Afghaans jongetje gevonden. Hij is na een hit-and-run voor dood achtergelaten. Hij draagt een traditioneel dansgewaad, sieraden en make-up. Waarom is hij zo uitgedost? Wie is hij? Journaliste Farah Hafez is in het ziekenhuis als de zwaargewonde jongen wordt binnengebracht en treedt op als tolk. Ze herkent de uitdossing van de jongen als zijnde van Bacha Bazi, waarbij zeer jonge jongens uitgedost als meisje moeten dansen en waarbij ze worden misbruikt door de hoogste bieder. Een paar kilometer verderop waar de jongen werd aangereden, brandt in dezelfde nacht een auto uit. In deze auto blijken twee lichamen te liggen. Is het een criminele afrekening of is er veel meer aan de hand? Was de jongen inderdaad slachtoffer van misbruik en was hij ooggetuige van een criminele afrekening? Dan vinden er verrassende, onverwachte gebeurtenissen plaats die leiden naar een spannende ontknoping. Farah doet onderzoek en ontdekt samen met haar collega Paul Chapelle dat er sprake is van een internationaal crimineel netwerk van kindermisbruik welke reikt tot in de hoogste regionen van de Nederlandse Staat.
Alle hoofdpersonages in het boek worden goed uitgewerkt en ieder heeft met zijn of haar demonen uit het verleden te dealen. Dit maakt het boek mede interessant en intrigerend. Ook het gekozen thema; kindermisbruik (Bacha Bazi) welke reikt tot in de hoogste regionen van de Nederlandse Staat en de filmische wijze waarop het verhaal geschreven is, zorgen voor een boeiend en meeslepend verhaal, waarbij je als lezer maar één ding kunt doen; lezen en doorlezen totdat het verhaal uit is. De vlinder en de storm is het eerste deel van de Hartland-trilogie; ik kijk reeds uit naar de andere delen!

Nee ik ben niet echt zo positief over dit eerste deel van de Hartland trilogie, het is net als de Millenium trilogie gewoon niet mijn soort boek. Er is spanning en het verhaal begint erg goed raadselachtig, maar het plot vind ik veel te ver gezocht. Veel personages waardoor ik het rommelig vind.

Het verhaal begint met een jongetje aangereden en voor dood achtergelaten midden op de weg. Bacha bazi, een ritueel, een eeuwenoude traditie uit Afghanistan. Het zijn arme jongens, ze zijn te koop. "Het zijn jongens met ranke lichamen die je drapeert met vrouwengewaden. Je maakt ze op, juwelen en belletjes die rinkelen, ze moeten dansen"De rijke heren zijn machtige mannen, krijgsheren, zakenmensen of gezagsdragers. Deze traditie is naar Nederland overgebracht.

Farah, journaliste in hart en nieren, wil oorzaak en gevolg in kaart brengen, in de voetsporen treden van de jongen en kunnen beschrijven wat er die nacht is gebeurd. Daniëlle, arts heeft gewerkt in oorlogsgebieden en opereert de jongen. De rechercheurs Diba, een blaffer, maar hij bijt niet en Joshua, the good Guy. Ze vormen tezamen een functionele drie-eenheid.

"De jongen is slachtoffer van een kindersmokkelnetwerk" het belang is om dit openbaar te maken. Het verhaal eindigt met een open einde.

Xandra Sc:
Dit boek is weer eens een lekker dik boek, het is opgedeeld in 5 delen. Het boek is filmisch geschreven waardoor het heel beeldend leest. Ik waande me echt op de plaatsen waar de hoofdpersonen waren. "Internationale kindersmokkel, seksueel misbruik van minderjarige jongens, twee moorden….. En jij denkt dat je hier met het topje van een ijsberg te maken hebt? Dat idee heb ik ja." Deze zin is in notendop de kern van het verhaal.

Deel 1 Danser, in dit deel danst iedereen nog om elkaar heen, maar heeft nog niet echt positie ingenomen. In deel 1 vond ik al wel wat spanning, maar er zat nog niet zoveel vaart in het verhaal. "Weet je nog wat je deed toen je de angst voor het eerst voelde? Ze wist het. Het was gebeurd op de dag dat hij zich ineens had voorgedaan als een reusachtige schaduw die dreigend op haar afkwam."

Deel 2 Geest, in dit gedeelte wordt de verhaallijn meer uitgediept. Ook vond ik er meer vaart in komen.

Deel 3 Storm. Met deel 3 wordt het boek steeds spannender vond ik. De hoofdstukken leken in dit gedeelte ook wat korter en flitsten tussen de verschillende verhaallijnen. "Mijn lieve kind, als een schaduw sluipt het verleden achter ons aan. Maar je moet weten dat er zelfs in de grootste duisternis nog ergens een lichtpuntje te ontdekken valt, al is het zo klein dat je het nauwelijks met het blote oog kunt zien. Het is pas te zien als je ogen aan het duister gewend zijn." Ik vond dit een erg mooi stuk in het boek. Het meeste is mooi geschreven.

Deel 4, Val. Met verrassende en complexe wendingen. "Twee mannen kwamen de binnenplaats op lopen. Ze kwamen hier wel vaker, dan praatten ze wat met sommige jongens en soms namen ze er eentje mee. Die ging naar nieuwe ouders, werd er gezegd en dan was iedereen jaloers." Kippenvel kreeg ik hiervan. Zo kalm opgeschreven, maar met een diepe lading, na alle informatie die ik de voorgaande delen van het boek al gelezen had.

Deel 5, Thuis. Speelt zich vooral internationaal af. Echt werkend naar de climax en een mooi begin voor het tweede boek.

Ik vond het boek een beetje vergelijkbaar met de Stockholmtrilogie van de Zweed Jens Lapidus Snel geld, Bloedlink, Val doodAls je niet van een boek met veel details houdt en filmische beschrijvingen, is dit geen boek voor jou. Maar ik houd daar wel van. Misschien zou ik het boek nog een tweede keer moeten lezen om echt tot alle details door te dringen. Het einde is een mooie brug naar het tweede boek. Het boek geef ik 4,5 ster, omdat ik sommige stukken wat te detaillistisch vond en hierdoor iets langdradig.

1. Leuk initiatief zo'n blogtournee! Het boek zelf is niet zo mijn ding denk ik.