Recensie: Het lijstje van mama - St John Greene

Auteur: St John Greene
Genre: Waargebeurd; gezondheid
Uitvoering: E-Book
320 pagina's | The House of Books | mei 2013

St John Greene:
St John Greene groeide op in het zuidwesten van Engeland, waar hij zijn jeugdliefde Kate heeft leren kennen. Hij is sportinstructeur en woont met zijn twee zoons in Somerset, Engeland.

Kort voordat Kate Green haar strijd tegen borstkanker verliest, maakt ze een lijstje. Voor haar man Singe en hun twee jonge zoontjes. Kate wil dat haar kinderen beseffen wat belangrijk is in het leven. Altijd op tijd komen. Bloemen plukken. Geen motor rijden. Snorkelen in de Rode Zee.
'Als ik er niet meer ben, moet je de jongens elke avond twee nachtzoenen geven, een van jou en een van mij', zegt Kate. Na haar dood is Singe intens verdrietig. Maar de nalatenschap van zijn vrouw houdt hem staande, helpt hem bij de opvoeding van zijn kinderen en inspireert hem tot het schrijven van dit boek.

Er zijn boeken die een diepe indruk achterlaten. Het lijstje van mama is zo'n boek: aangrijpend, meeslepend en hartverwarmend, het heeft mij regelmatig tot tranen toe geroerd.

Het boek vertelt het verhaal van Kate; echtgenote, zielsverwant en moeder van 2 zoontjes, die haar strijd tegen borstkanker verliest en overlijdt. Het verhaal wordt verteld door de auteur in ik-perspectief. In het verhaal wisselen heden en verleden elkaar af; het verleden zijn de herinneringen aan Kate, hun tijd samen en de avonturen die ze beleefden. Door de beschrijvingen van deze herinneringen, leren we Kate stukje bij beetje kennen. Het heden staat voor het nu, waarin Singe als weduwnaar en alleenstaande vader weer vorm aan zijn en het leven van hun kinderen Reef en Finn moet geven. Samen hebben ze niet alleen mooie momenten en avonturen gekend; Kate kreeg de diagnose van borstkanker een paar weken nadat hun zoontje Reef hersteld was van kanker. Ook hun andere zoon Finn had geen goede start van diens leven, hij kwam 2 maanden te vroeg ter wereld en verbleef enkele weken in de couveuse.

Kate heeft voor haar overlijden een lijstje samengesteld, Het lijstje van mama, met instructies en wensen die ze graag aan haar kinderen mee zou willen geven. Daarnaast heeft ze op dit lijstje ook de dingen vermeld waar ze van hield of juist niet van hield. Dit lijstje van mama is het uitgangspunt voor het boek.

"de dingen waar ze van hield en niet van hield vormden een ongelooflijk belangrijke herinnering aan Kate, die we anders misschien in de loop der tijd zouden kwijtraken en vergeten. Het waren dingen die ik op elk moment aan de jongens kon vertellen, ontroerende herinneringen aan Kate die ons gedurende ons hele leven zouden bijblijven. Het lijstje vormde een schakel tussen mij en mijn fantastische vrouw, en daar putte ik veel troost uit. Ik wist dat het me de weg zou wijzen en gerust zou stellen, en me zou helpen onze jongens een fantastische toekomst te geven".

Op het lijstje stonden instructies en wensen als: "geef de jongens twee nachtzoenen als ik er niet meer ben, leer ze te zeggen wat ze bedoelen, zoek een nieuwe vrouw zodat de jongens vrouwelijke invloed en stabiliteit hebben in hun leven. De dingen die ze op haar lijstje had gezet, de zaken waar ze van hield, waren bv: "Hield van wilde bloemen. Mama was dol op nachtvlinders, slangen, hazelwormen, Clubkoekjes met sinaasappelsmaak, jam en lemon curd. Hield niet van tomaten, behalve in saus of soep. Mama hield van ivoorwitte rozen, klimop en gipskruid".

Naast het verdriet om en het gemis van Kate, spreekt uit het verhaal ook de liefde voor haar en hoe belangrijk zij voor hem is geweest. Na het overlijden van Kate vangt een moeilijke tijd aan, maar het lukt ze om hun leven opnieuw vorm te geven en als Singe terugblikt naar het jaar welke achter hun ligt, kan hij niet anders concluderen dan: "het leven was verdergegaan. Een rauw, schreeuwend verdriet dat was verflauwd en was overgegaan in een gevoelig, pijnlijk rouwen. De toekomst joeg me niet langer schrik aan zoals in de eerste maanden nadat Kate was overleden. Ik was er klaar voor om op onderzoek uit te gaan. Ik was verdergegaan met het leven, misschien wel verder dan ik dacht, en ik besefte dat ik op een vreemde manier hoopvol was over de toekomst".

"Het was Kates droom geweest om twee gelukkige, gezonde kinderen te hebben, en dat is precies wat ik nu had. Toen ze het lijstje van mama schreef, was dat haar drijfveer geweest. De kleine fragmentjes over haarzelf, de adviezen voor mij en de instructies aan de jongens wilden allemaal hetzelfde zeggen: wees gelukkig, wees dankbaar voor het leven en geniet. En wees onderweg aardig en voorzichtig. Tussen de regels door zei Kate ook nog: vergeet me niet, maar ga verder en maak het beste van elke dag".

Het lijstje van mama: een hartverscheurend verhaal, waarbij de tranen regelmatig over mijn wangen stroomden. Een verhaal welke je niet onberoerd zal laten. Op het einde van het verhaal schrijft Singe zelf ook een lijstje met wensen voor zijn zoons en zijn herinneringen aan Kate en de dingen die ze samen deden. Het lijstje van mama; een verhaal welke een diepe indruk achter zal laten; een aanrader!