24-06-13

Recensie: Inferno - Dan Brown

Titel: Inferno
Auteur: Dan Brown
Recensie: Coenraad de Kat
Genre: Thriller
Uitvoering: Paperback
480 pagina’s | Uitgeverij Luitingh-Sijthoff | 2013

Dan Brown:
Dan Brown is een Amerikaanse schrijver van thrillers. Tot Brown besloot zich volledig op het schrijven te storten, doceerde hij Engels aan de Philips Exeter Academy. Zijn interesse in het breken van geheimzinnige codes en fascinatie voor de werkwijze van inlichtingendiensten leidde tot het schrijven van zijn eerste twee boeken: Het Juvenalis Dilemma en De Delta Deceptie.

Samen met zijn vrouw Blythe, die kunsthistorica en schilderes is, gaat hij regelmatig op reis om research voor zijn boeken te doen, zo ook naar Parijs. Daar waren ze veel in het Louvre te vinden. De bestseller De Da Vinci Code was het resultaat. In 2009 publiceerde Dan Brown zijn vijfde boek Het verloren symbool.

Het verhaal:
Robert Langdon, hoogleraar kunstgeschiedenis en symboliek, wordt op een nacht wakker in een ziekenhuis in Florence zonder te weten hoe hij daar is beland. Geholpen door een stoïcijnse jonge vrouw, Sienna Brooks, vlucht Langdon en raakt hij verzeild in een duizelingwekkend avontuur. Langdon ontdekt dat hij in het bezit is van een reeks verontrustende codes, gecreëerd door een briljante wetenschapper; een genie dat geobsedeerd is door het einde van de wereld en het duistere meesterwerk Inferno van Dante Alighieri.

De strijd tegen deze mysterieuze vijand voert hen langs tijdloze locaties als het Palazzo Vecchio, de Boboli-tuinen en de Duomo, en Langdon en Brooks stuiten op een netwerk van verborgen doorgangen en eeuwenoude geheimen...

Recensie door Coenraad de Kat:

De Karakters
Robert Langdon als karakter is weer goed en we komen weer iets meer te weten. Voor mij had Sienna Brooks wel wat meer uitgewerkt worden. Bij haar had ik het idee er wordt wel het één en ander prijsgegeven maar er mist ook nog wat meer diepgang in haar personage. De andere karakters zijn prima.

De Auteur
Ik had wel een bepaalde verwachting van Dan Brown, ook mede door de mediacampagne die er over werd gehouden. Het voldeed niet geheel aan mijn verwachting, omdat ik de achtervolging een beetje te te vond. Het kwam niet meer geheel geloofwaardig over zodat ik me er ook niet zo goed in kon vinden.  De schrijfstijl en de spanningsopbouw is weer echt Dan Brown en is ook fascinerend door hoe hij de bezienswaardigheden van de steden beschrijft.

De plot
Er vinden zich verschillende wendingen in het verhaal die uitstekend naar het plot toewerken. Er wordt naar mijn idee niets te vroeg vrijgegeven. Je voelt tijdens het lezen zeer goed dat het snel gaat en de tijd waarin het zich allemaal afspeelt is voelbaar.

Algemeen
Het heeft mijn volledige aandacht gehouden tijdens het lezen. Het is prettig geschreven ondanks dat ik niet zo goed ben in crypogrammen en aanwijzingen, hierdoor moest ik wel geregeld even terug bladeren, wat ik niet als hinderlijk heb ervaren. Knap staaltje werk vind ik hoe hij de overbevolking heeft aangepakt en dit in het verhaal heeft verwerkt.

Dit boek
Dan Brown heeft zijn eigen stijl en dat maakt hem wel uniek in dit genre. Ik heb zijn andere boeken waar Robert Lngdon ook de hoofdrol inspeelt gelezen. Het boek zit goed in elkaar maar zijn vorige boeken vond ik beter. Ik denk niet dat hij met dit boek het succes van zijn vorige boeken zal evenaren.

1 opmerking:

Opmerking: alleen leden van deze blog kunnen een reactie plaatsen.