Recensie: Secret Scouts en de verloren Leonardo - Kind Kind

Titel: Secret Scouts en de verloren Leonardo
Auteur: Kind Kind
Genre: Jeugd 10+
Uitvoering: Hardcover
317 patina's | House of Sprouts | maart 2013

Dennis en Wendel Kind:
Dennis Kind en Wendel Kind-Wagenaar uit Laren vormen samen het schrijversduo Kind Kind. De serie jeugdboeken over de Secret Scouts worden in eigen beheer uitgegeven. De boeken gaan over een groep vrienden, de Secret Scouts, die allerlei avonturen beleven en geheimen ontrafelen. Voor deel 1, Secret Scouts en de verborgen Leonardo, hebben ze veel onderzoek gedaan, zo hebben ze met Leonardo da Vinci-expert professor Kwakkelstein gesproken.
Als de vrienden Tom, Lisa, Sophie en Jack een vreemde schets krijgen verandert hun doodgewone leven van de ene op de andere dag. Ze gaan op onderzoek uit omdat ze willen weten waar de schets precies vandaan komt. Dan blijkt dat ze een groot geheim op het spoor zijn, waardoor ze in gevaarlijke situaties belanden. Ze stelen een oud manuscript in Parijs, spelen mee in een eeuwenoud sportspel en moeten ongezien met een lijk door Florence zien te komen. Er is geen tijd te verliezen. Met gevaar voor eigen leven zetten ze de zoektocht voort. Zullen ze achter de waarheid komen rond het grootste geheim ooit: ‘De Verloren Leonardo’?

Wat had ik als kind graag zo'n boek gehad als Secret Scouts. Dit boek heeft alles wat een jeugdboek een goed boek maakt; spanning, avontuur, actie en fantasie. Daarnaast zijn er door het verhaal heen historische feiten over Leonardo da Vinci en de tijd waarin hij leefde verweven. Een goedwerkende combinatie van spanning en informatie, waarbij kinderen tijdens het lezen van dit boek het een en ander opsteken van geschiedenis en kunst. Het verhaal is geschreven in een zeer prettige schrijfstijl en leest makkelijk. Het duurde dan ook niet lang of ik werd volledig meegevoerd in het verhaal en ging mee op ontdekkingsreis of beter gezegd tijdreis naar Leonardo de Vinci. Wat ik ook leuk vond, was dat er gebruik werd gemaakt van de hedendaagse gadgets waarmee kinderen vandaag de dag opgroeien; smartphone met allerlei apps, laptop, mobiele printer en zonnelader. Het einde van het verhaal laat een hoop vragen achter en de lezer wordt geprikkeld en nieuwsgierig gemaakt naar deel 2. Ik kijk er zéker naar uit!

Secret Scouts en de verloren Leonardo is het eerste deel van de Secret Scouts-serie van Dennis en Wendel Kind. Een aanrader voor jong en oud, een boek welke je in één adem uit zult lezen.