Recensie: Su-su-superster - Marcel Vaarmeijer

Titel: Su-su-superster
Auteur: Marcel Vaarmeijer
Genre: Jeugd 10+
224 pagina's | Uitgeverij Van Holkema & Warendorf | mei 2013

Marcel Vaarmeijer:
Marcel Vaarmeijer (1963) werkte onder meer als telegrafist bij de Koninklijke Marine en bij Shell. Sinds 1989 publiceert hij gedichten, verhalen en romans. In 2007 verscheen zijn eerste jeugdboek Boem, weg! over de vuurwerkramp in Enschede. Zijn jeugdboek Wendy’s Moeder is genomineerd als een van de kerntitels voor de Jonge Jury 2014.

De 15-jarige Maikel is een aparte jongen. Omdat hij heel erg stottert, wordt hij vaak gepest op school en heeft hij geen vrienden. In zijn vrije tijd sluit hij zich op in zijn zolderkamer en draait hij oude platen en cd’s van zijn vader. Op een dag horen zijn moeder en zusjes Roos (13) en Ilse (12) hem meezingen met een bekend nummer. Het klinkt zo mooi dat ze bijna niet kunnen geloven dat het Maikel is. Als er een nieuwe talentenjacht (Superster) op tv wordt aangekondigd, weet Ilse Maikel met veel moeite over te halen om mee te doen. Iedereen is ervan overtuigd dat Maikel gaat winnen, maar de concurrentie is groot en er worden valse spelletjes gespeeld. Zal het de verlegen en onzekere Maikel lukken om zich staande te houden in een chaotische wereld van tv-sterren en fanatieke fans?
Mijn mening
Een leuk, ontroerend en meeslepend verhaal, geschreven in een prettige schrijfstijl waardoor het boek makkelijk leest. Het verhaal wordt verteld vanuit het perspectief van Ilse, het zusje van Maikel. Het boek vertelt het verhaal van Maikel; een eenzame, onzekere en verlegen jongen die op school uitgelachen en gepest wordt omdat hij stottert. Kinderen noemen hem Harry Stotter en su-su-sukkel. Maikel wil er zo graag bij horen, maar hij hoort er niet bij, hij hoort nergens bij. Als hij thuis is, sluit hij zich op in zijn zolderkamer en luistert hij naar muziek.

Op een dag horen ze thuis iemand prachtig zingen, ze geloven het niet, maar het blijkt Maikel te zijn. Ze halen hem over mee te doen met de nieuwe talentenshow, Superster. Hij komt door de auditierondes en mag naar de Sterrenvilla waar de kandidaten een week zullen verblijven om klaargestoomd te worden voor de liveshows. In deze villa sluit Maikel vriendschap met twee andere kandidaten. "Nog nooit heeft Maikel een vriend gehad, zelfs niet als kleuter, en nu heeft hij er opeens twee. Twee superleuke vrienden met wie hij uren kan zingen, praten en lol maken, zonder dat hij wordt uitgelachen of gepest". Het leven van Maikel verandert door Superster, iedereen draagt hem op handen en juicht hem toe. Zijn optredens zijn een hit op YouTube, mensen staan voor zijn huis en willen zijn handtekening.
Maikel wordt verliefd op een van de kandidaten, Lyla. Maar Lyla speelt een gemeen spel en wil Maikel uitschakelen. De moeder van Maikel vertelt aan zijn zussen Roos en Ilse over het familiegeheim. Hierdoor krijgen ze meer begrip voor hun vader en waarom Maikel zoveel voor hem betekent. Ondanks het gemene spel van Lyla, weet Maikel tot de finale door te dringen.
In de week voor de finale zit Maikel weer op zijn kamer en zingt hij niet meer. Hij wil maar één ding; zijn zoals zichzelf. Maar hij weet niet meer hoe dit moet; zijn zoals zichzelf. Het is Ilse die tegen hem zegt: "Je weet best hoe je jezelf moet zijn. Gewoon zoals je nu bent; eenzaam, onzeker en bang". Maikel besluit hier gehoor aan te geven en treedt op zoals hij is: met zijn vale spijkerbroek, zijn oude sweater en op zijn vieze gympen, zingt hij de sterren van de hemel met het nummer: This is my Life; This is my Life, today, tomorrow, love will come and find me. But that's the way that I was born to be. This is me. This is me. Iedereen is geraakt door zijn zangtalent en hij wint dan ook Superster.
Voorheen door iedereen uitgelachen en gepest, is Maikel nu de populairste jongen van de school. Maikel zit bijna nooit meer in zijn kamertje, is een stuk vrolijker en niet meer zo onzeker. Alleen zingt Maikel niet meer, hiermee is hij gestopt. Op de vraag van Ilse waarom hij gestopt is met zingen vertelt hij dat hij een gewóón leven als een gewóón mens wil, niet als een gevangene. Gewoon su-su-supergewoon!
Su-su-superster: een meeslepend verhaal welke mij al snel in haar greep kreeg en waarbij ik nieuwsgierig werd naar Maikel en hoe het met hem af zou lopen. Maikel: een eenzame, onzekere jongen door niemand gehoord en gezien; als lezer voel je met hem mee. Ontroerend vond ik het te lezen hoe Maikel zich afvraagt hoe hij zichzelf kan zijn. En ook het gekozen finalelied This is my Life van Shirley Bassey blijft sindsdien door mijn hoofd zweven...

3 opmerkingen:

1. Klinkt als een erg leuk boek. Origineel concept ook.

2. Ik maak nu een boekverslag over dit boek, thnx voor deze samenvatting!