30-07-13

Leesmarathon dag 2


Vandaag is de tweede dag van de Leesmarathon. Ondanks dat ik gisteren een groot deel van de dag doorbracht in het ziekenhuis, heb ik toch een boek uit kunnen lezen, goed he. Ja ik weet, het was dan ook geen dik boek, maar toch, wel uitgelezen! Een korte recensie van het boek zie dan ook bij mijn verslag van gisteren.

Het boek dat vandaag op de planning staat om te gaan lezen is Huilen zonder tranen - Agnes van den Muijsenberg. Ook dit boek ligt alweer een tijdje te wachten om gelezen te worden, ik ben er erg benieuwd naar. Later vandaag weer mijn bevindingen over  het boek.


Met een zucht en een traan sla ik het boek dicht, wat een goed boek. Aangrijpend, ontroerend en hartverscheurend. Maar ook een verhaal met een stukje herkenning, teruggaan naar die tijd. Als kind werd ik ook gepest en was mijn leven een hel. En ook bij mij nam de school het niet serieus en bood geen hulp (integendeel, de leraren vormden onderdeel van het pesten) en liep het bijna verkeerd af. Huilen zonder tranen is een boek welk verplichte leesstof op élke middelbare school zou moeten zijn. Het laat zo duidelijk zien dat pesten helemaal niet leuk is en waartoe pesten kan leiden. En ook hoe ver pesten ingrijpt in het leven van het slachtoffer en haar/zijn naasten.  

"Daar zat mijn vriendin die er geen idee van had, dat ze mijn hele leven kapot had gemaakt. Ze besefte niet dat ik door haar niet meer naar buiten kon, dat ik door haar mezelf pijn had gedaan en vooral, dat ik door haar niet meer wilde leven. Zij was het die dit alles had veroorzaakt.

Ze heeft mijn hele leven kapot gemaakt. Van mij, van pap en mam. Een vriendin die door jaloezie anderen had aangespoord om mij het leven zuur te maken. Meisjes en jongens die ik niet eens kende, die mij niet eens kenden. Die zich door verhalen gewoon hadden laten meeslepen en het op mij gemunt hadden, zonder te beseffen wat ze mij hadden aangedaan. Zonder te weten wat de reden ervoor eigenlijk was".

3 opmerkingen:

  1. Zo, wat goed! Veel leesplezier. Zowel gister als vandaag heb ik weinig tijd, ik hoop het de rest van de week in te halen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat goed zeg! Dit klinkt als een erg aangrijpend boek. Ik ben ook verschrikkelijk gepest vroeger.

    BeantwoordenVerwijderen