12-07-13

Recensie: En uit de bergen kwam de echo - Khaled Hosseini

Titel: En uit de bergen kwam de echo
Auteur: Khaled Hosseini
Recensie: Coenraad de Kat
416 pagina’s | De Bezige Bij | 2013

Het verhaal: Het verhaal van Pari met haar broer Abdullah, haar vader, moeder en Oom Nabi. Pari wordt als driejarig meisje afgestaan aan een rijk kinderloos echtpaar in Kabul. De reis van het platteland naar Kabul. Het leven van Pari neemt een plotselinge wending als ze met haar pleegmoeder naar Parijs verhuisd. Oom Nabi legt  in briefvorm uit over het hoe en waarom het allemaal zo gegaan is.

De auteur: Khaled Hosseini heeft met deze roman wederom een meesterwerk neergezet. Ik had een bepaalde verwachting van hem vanwege zijn 2 vorige romans ( De vliegeraar en Duizend schitterende zonnen). Ik was zeer benieuwd of hij met dit boek zijn vorige boeken kon evenaren en dat is hem zeker gelukt. In dit boek weet Khaled de lezer te boeien in de geschiedenis van een familie met ieder zijn eigen verhaal en diens levensloop. Tevens neemt hij je mee op reis naar verschillende plaatsen in verschillende landen.

Algemeen: Khaled Hosseini vertelt met dit verhaal de emoties, familiebanden en tradities van een gezin uit een arme streek in Afghanistan. Ondanks dat het gezin uit elkaar wordt gehaald, is het voor verschillende personen niet compleet en worstelen ze ieder op een eigen manier met het verleden. Tijdens het lezen wordt je als lezer aangenaam verrast door de verborgen boodschappen.

Dit boek: Khaled beschrijft met weemoed over zijn geliefde vaderland, hoe het vroeger was en over het  Afghanistan van nu. Een rollercoaster van emoties en mooie verhalen. Een lust voor menig lezer. Voor mij heeft Khaled zichzelf overtroffen met dit boek.

4 opmerkingen:

1. Klinkt als een erg aangrijpend verhaal. Heerlijk als een boek je verrast met verborgen boodschappen.

2. eindelijk iemand die er net zo over denkt als ik , ik vind ook dat Khaled zichzelf heeft overtroffen met dit boek , de mooiste tot nu toe !