Recensie: Had ik het maar geweten - Ruud Dirkse

Titel: Had ik het maar geweten
Auteurs: Ruud Dirkse & Caro Petit
Genre: Gezondheid
Uitvoering: digitale versie
206 pagina's | Kosmos Uitgevers | herziende druk 2013

Ruud Dirkse:
is oprichter van zorginnovatiebureau DAZ, een bedrijf dat zich bezighoudt met vernieuwingen in de zorg. Van daaruit is hij zowel voor vele zorginstellingen als voor leveranciers van hulpmiddelen betrokken bij de ontwikkeling van nieuwe zorgoplossingen. Ruud Dirkse is ook mededirecteur van PasAan, een bedrijf dat woonoplossingen biedt waarmee mensen met een zorgvraag langer thuis kunnen blijven wonen. Hij publiceert regelmatig in vakbladen en is te zien in televisieprogramma's.

Caro Petit:
werkte al ruim vijftien jaar als activiteitenbegeleidster met dementerenden, zowel bij mensen thuis als in verpleeg- en verzorgingstehuizen. Ook heeft zij haar dementerende vader thuis verzorgd en weet zij uit eigen ervaring waar zij toen allemaal tegenaan liep. Caro werkt parttime bij DAZ.

Informatie over het boek:
Alleen al in Nederland hebben zo'n 300.000 mensen dementie; in België ca. 150.000. Ruim 70 procent daarvan woont gewoon thuis. De cliënt zelf heeft slechts beperkt ziekte-inzicht. Daarom is het van groot belang dat familie, vrienden en verzorgenden dit inzicht wél krijgen en hiernaar kunnen handelen. Dit boek, gebaseerd op de ervaringen van vele familieleden en deskundigen, biedt de omgeving van de patiënt thuis hulp bij de praktische aanpak, die gericht is op communicatie, het omgaan met geheugenproblemen, mentorschap bij medische en fi nanciële kwesties, activiteiten en het toepassen van nieuwe technieken (domotica). De zelfredzaamheid staat centraal.

In mijn directe omgeving te maken hebbend met dementie, was ik op zoek naar een goed informatief boek over dementie. Al snel kwam ik bij dit boek terecht en ik besloot om het vinden van informatie te combineren met het schrijven van een recensie over dit boek. Het boek wordt alom aangeprezen als zijnde een goed, praktisch en informatief boek. Dit maakte dat ik nieuwsgierig werd naar de inhoud. Is het inderdaad een praktisch, informatief en compleet boek met de informatie waar ik naar op zoek ben?

Het boek is duidelijk en helder geschreven, vol tips en prettig leesbaar. Het eerste hoofdstuk in het boek geeft algemene informatie: wat is dementie, welke vormen van dementie zijn er, hoe herken je dementie, hoe wordt de diagnose gesteld, hoe is het verloop van het ziektebeeld, welke behandelingsmogelijkheden zijn er?

Hierna volgen de hoofdstukken met praktische tips op het gebied van gedragsveranderingen, aanpassingen in de leefomgeving, activiteiten en het bewaken van je eigen grenzen als mantelzorger. Van de beschreven tips zijn er een aantal tips voor mij nog onbekend. En juist deze onbekende tips zijn regelmatig een eye-opener. Zo las ik tot mijn grote verbazing dat goed kauwen een remmend effect zou hebben op dementie. Dit is iets wat momenteel nog volop onderzocht wordt. De gegeven tips over het omgaan met boosheid en agressie zijn tips die ik zeker mee zal nemen in de praktijk. Net als tips over bv het aanschaffen van een dementieklok; een klok waarop naast de tijd ook de dag van de week en de datum staan, het samen maken van een herinneringsboek/levensboek, een bezoek aan de geheugenwinkel in Tilburg waar men naast het verkrijgen van informatie ook allerlei producten aan kan schaffen en het gebruik van ShareCare. "Via Sharecare kunnen mantelzorgsters van een dementerende een speciale en beveiligde website aanmaken die ze zelf vullen, naar gelang de eigen wensen. Er is een agenda voor inplannen van zorgtaken of bezoektijden en door het bijhouden van een logboek en of dagboek kunnen alle betrokkenen overzichtelijk zien hoe het met de dementerende gaat. Er kunnen tevens groepsmails of sms-berichten verzonden worden naar alle betrokkenen". Het lijkt mij een ideaal en overzichtelijk "digitaal planningsbord" zodat iedere betrokkene rondom de dementerende het overzicht behoudt en weet wat er wanneer en met/door wie staat te gebeuren.

Naast alle informatie en tips staan er ook ervaringsverhalen/interviews in het boek, ervaringen van familieleden van een dementerende. Zelf vond ik dit erg prettig; hoe gaan andere mensen om met dementie in hun directe omgeving, waar lopen ze tegenaan en welke oplossingen hebben ze voor bepaalde situaties etc. Een van de geïnterviewden vertelt: "Nu mijn moeder de ziekte van Alzheimer heeft, probeer ik steeds te ontdekken waar ze is, wat ze beleeft, doet en zegt. Ik stap in haar wereld". en iemand anders: "Mensen die dement worden, vallen in een gat dat ze niet kennen. Ze gaan via dat gat terug in de tijd. Hun jeugd komt weer langs, ze naderen via het verleden de deur die toegang geeft tot de dood".

Het boek besteedt ook aandacht aan wat er te doen staat als thuiswonen geen optie meer is; waar moet je op letten bij het maken van een keuze voor de juiste zorginstelling die past bij de dementerende, wat is het verschil tussen een verzorgingshuis en een verpleeghuis, welke verschillen zijn er tussen de zorginstellingen, waar kun je tegenaan lopen en hoe kun je de overgang van thuiswonen naar het wonen in een zorginstelling het soepelst laten verlopen.

Verder wordt er een overzicht gegeven van alle organisaties in dementiezorg; wie zijn ze, wat doen ze, waar bevinden ze zich en erg praktisch, ook de telefoonnummers en websites van deze organisaties worden vermeld. Daarnaast is er een overzicht van interessante websites, vooral handig wanneer je meer informatie over het een of ander wilt verkrijgen. Ook lijsten met relevante boeken en dvd's ontbreken niet in het boek. Achterin het boek vindt je een begrippenlijst waarin het gebruikte vakjargon nader verklaard wordt. Wat ik zelf erg praktisch vind is het register van tips op het einde van het boek, zodat je in een oogopslag die ene tip terug kunt vinden in het boek.

Had ik het maar geweten; een handig en praktisch boek met veel informatie en bruikbare tips. Tips waarvan ik er een aantal zeker zal gaan toepassen cq gebruiken in de praktijk. Een boek welke ik nog vaak even ter hand zal nemen voor het op zoeken van die ene tip en of informatie. Om terug te komen bij het begin van mijn recensie; het boek is inderdaad een goed, praktisch en informatief boek en een aanrader voor mensen die in hun omgeving te maken krijgen met dementie.