Recensie: In de greep van een loverboy - Ernst Pels

Titel: In de greep van een loverboy
Auteur: Ernst Pels
Genre: Jeugd (Thriller)
Uitvoering: E-Book
222 pagina's | ClusterEffect | mei 2013

Ernst Pels:
Ernst Pels was theatermusicus en zwaaide de scepter over jeugdtheaterscholen. Hij schreef diverse jeugdmusicals vanuit het oogpunt jongeren zelfvertrouwen te geven en spelenderwijs het belang van een stabiele thuissituatie voor te schotelen. Zeker ook bedoeld voor ouders. Van het boek In de greep van een loverboy zal een luisterboek en een musical worden gemaakt.

Een spannend boek. Kwam het door Mirna's vader of door haar moeder die er een geheim leven op nahield en zelfmoord pleegde? In ieder geval belandde de introverte puber in een wereld van schijnbare vrienden die haar offerden. Onder invloed van drugs en drank was ze overgeleverd aan gewetenloze loverboys. Heeft ze in die hel een uitweg weten te vinden?

Het boek vertelt het verhaal van Mirna, het onzekere tienermeisje die in het web van loverboys geraakt. Haar thuissituatie is alles behalve stabiel te noemen; moeder pleegt zelfmoord, vader blijkt al langere tijd vreemd te gaan en na het overlijden van moeder komt vaders vriendin Janike, in verwachting van hun zoontje, bij Mirna en haar vader wonen.

Het verhaal leest makkelijk en is spannend, maar er mist iets aan het verhaal om het voor mij een boeiend en pakkend verhaal te maken. Een goede thriller is voor mij een thriller waarbij ik regelmatig op het puntje van mijn stoel zit, gegrepen door de spanning en de vaak onverwachte gebeurtenissen/acties die plaatsvinden en mede daardoor helemaal door het verhaal gegrepen wordt, waarbij de omgeving voor even niet bestaat en ik maar een ding wil; doorlezen. Dit was iets wat ik bij dit verhaal niet had, het verhaal kreeg me niet in haar greep en eerlijk gezegd had ik er meer van verwacht, het gekozen thema leent zich hier uitstekend voor.

Ik leefde wel mee met Mirna die in het web van loverboys terecht komt en hieruit weet te ontsnappen. Juist de persoon die ze het meest vertrouwt, Ando, die ze als haar vriend ziet, degene die naar haar luistert en er voor haar is, blijkt degene te zijn die achter alle vreselijke gebeurtenissen zit. De reacties en acties van Mirna's vader, zijn vriendin Janike en de politie vond ik ongeloofwaardig en daardoor storende factoren in het verhaal. Het boek zou ik zelf eerder als een jeugdthriller dan een thriller voor volwassenen willen typeren. Al met al een boek welke mij teleurgesteld heeft, ik had er meer van verwacht; meer spanning, meer onverwachte gebeurtenissen en een geloofwaardiger meeslepend verhaal.