Recensie: Joe Biljoen - David Walliams

Auteur: David Walliams
Illustraties : Tony Ross
Genre: Jeugd 8+
Uitvoering: Hardcover, Gebonden
203 pagina's | Clavis Uitgeverij | mei 2013

David Walliams:
David Walliams (1971, Londen) is acteur en auteur. Hij zat dit jaar in de jury van de talentenjacht Britain's Got Talent en is vooral bekend van zijn samenwerking met Matt Lucas in de bekroonde sketchshow Little Britain. Sinds de publicatie van zijn eerste kinderboek in 2008 wordt hij door critici de opvolger van Roald Dahl genoemd. Met zijn hilarische kinderboek Meneer Stink won hij in Engeland diverse prijzen.

Joe is de rijkste twaalfjarige jongen van de hele wereld. Hij heeft alles wat hij zich maar kan dromen: zijn eigen racewagen, hopen geld en zelfs een orang-oetan als butler. Ja, Joe heeft echt alles wat hij wil. Maar toch is er iets wat hij niet heeft en wat hij heel graag zou hebben: een vriend. Zal het hem lukken een echte vriend te vinden?

Mijn mening

Een heerlijk vermakelijk boek met prachtige illustraties van Tony Ross. Het verhaal is geschreven in een prettige schrijfstijl en leest makkelijk. We lezen het verhaal over de 12-jarige Joe Biljoen die in het echt Joe Prop heet. Joe is rijker dan rijk en heeft alles wat hij zich maar kan wensen. Joe's vader is schatrijk geworden door het uitvinden van het toiletpapier Bipsfris. Sinds die tijd zijn Joe’s ouders gescheiden en wonen Joe en zijn vader in het gigantische Bipsfris Kasteel.
Op de exclusieve school waar hij naar toe gaat, wordt Joe gepest en schelden ze hem uit voor Joe Kont, Joe Toiletrol en erger. "Ze vonden hem verschrikkelijk, onvoorstelbaar ordinair. Omdat zijn vader zijn geld verdiende met toiletrollen maken". Joe is dan ook niet gelukkig en voor zijn verjaardag wil hij maar één ding; een vriend. Hij wil graag naar een gewone school waar niemand hem kent en weet dat hij rijk, is in de hoop hier een vriend te vinden.
Joe leert op zijn nieuwe school Bob kennen. Joe wil heel graag vriendschap met Bob sluiten, maar net als zijn vader denkt Joe dat alles met geld te koop is. Zo probeert hij het pesten van Bob door de tweeling de Larven met geld te stoppen. Bob wordt heel boos als hij hier achterkomt en ze krijgen ruzie. "Een echte vriend zou voor me opgekomen zijn. Zou me verdedigd hebben. In plaats van met geld te smijten om het probleem op te lossen"
Er komt een nieuw meisje in de klas, Lauren, Joe wordt verliefd haar. Bob probeert Joe te waarschuwen voor Lauren, maar Joe gelooft hem niet en wordt boos. Als hij een vervelende opmerking maakt naar Bob toe, wil hij dit goed maken door hem geld te geven, maar Bob wil Joe's geld niet. Dan blijkt dat zijn vader Lauren betaald heeft om vriendschap met hem te sluiten. Hij wordt kwaad op zijn vader. "Er zijn dingen die je niet kunt kopen! Vriendschap, bijvoorbeeld! Gevoelens! Liefde!" Joe pakt een tas met kleding en boeken en loopt weg van huis.

Doordat er iets mis is met het Bipsfris toiletpapier, verliest zijn vader al hun bezittingen. Joe ziet zijn vader op tv en hoort hem zeggen: "ik heb alles verloren. Alles. Maar het enige wat ik terug wil, is mijn zoon. Mijn fantastische jongen. Als je hiernaar zit te kijken, jongen .. Kom naar huis. Alsjeblieft, ik smeek je. Ik heb je nodig. Ik mis je zo erg..". Joe besluit terug te keren naar huis, naar zijn vader. Ze zijn alles kwijtgeraakt maar hebben elkaar weer gevonden. Van alle bezittingen die Joe in de loop der jaren gekregen heeft, redt hij maar één ding; het raketje van lege toiletrollen welke zijn vader voor hem maakte toen hij nog niet rijk was. "Het is het beste wat je me ooit gegeven hebt. Het is met liefde gemaakt. En het betekent meer voor me dan al de dure spullen die je voor me gekocht hebt". Achterin het boek kunnen we lezen hoe het met Joe, zijn vader, Bob en de andere personages uit het verhaal afloopt.
Joe Biljoen: een leuk boek met humor en prachtige zwart-wit illustraties welke een aanvulling vormen op het verhaal. Een verhaal met een moraal; geld maakt niet gelukkig en ook: niet alles is te koop met geld en zeker échte vriendschap niet. Het is een boek welke de jeugd met plezier zal lezen, maar niet alleen de jeugd. Als volwassen lezer heb ik van dit boek genoten en moest regelmatig lachen om de doldwaze gebeurtenissen in het verhaal. Een boek geschikt voor iedereen van 8 tot 88 en ouder...