Recensie: The Look - Sophia Bennett

Titel: The Look
Auteur: Sophia Bennett
Genre:Jeugd (Teen Chick)
Uitvoering: digitale drukproef
320 patina's | The House of Books | mei 2013

Sophia Bennett:
heeft Frans en Italiaans gestudeerd in Londen en Cambrigde. Met haar debuut Roze vleugels en glitterjurken won ze de Times / Chicken House Children's Fiction Competition 2009. Dit boek vercheen in verschillende talen en wordt nu verfilmd voor televisie.

De 15-jarige Ted wordt op een dag door een modellenbureau gevraagd om voor hem te komen werken. Wat een geweldige kans om op de catwalk te schitteren! Maar.. tegelijkertijd krijgt Ted's modebewuste zus Ava helaas te horen dat ze aan een levensbedreigende ziekte lijdt. Ted's wereld staat volledig op haar kop. Moet ze haar modellencarrière opgeven om bij Ava te zijn?

The Look is het eerste 14+ boek uit de nieuwe jeugdimprint Chicken House Nederland.

Wanneer je alleen af zou gaan op de cover van het boek, zou je verwachten een luchtig verhaal te gaan lezen over model zijn en het modellenwereldje. Het verhaal is echter zoveel meer dan dat. Het boek vertelt het verhaal van Ted en haar zus Ava, twee verhaallijnen die, met elkaar verweven, worden verteld. Het verhaal laat zich vlot lezen en is geschreven in een prettige schrijfstijl. We lezen over Ted en haar eerste stappen in het modellenwereldje nadat ze op straat gescout is. Maar tegelijkertijd lezen we ook het verhaal van Ava, de zus van Ted, die vecht tegen de ziekte van Hodgkin.

Juist dit contrast tussen beide levens en wat dit met Ted en Ava en het gezin doet, de keuzes die gemaakt worden en de sterke familieband, geven het verhaal net dát extra's mee wat het een interessant en op sommige momenten ontroerend verhaal maakt. Wanneer Ted besluit om uit solidariteit met haar zus Ava ook haar hoofd kaal te laten scheren, vond ik erg ontroerend. "ik ga het ook doen. We doen het samen. Dan is het makkelijker."

Voordat Ted's modellencarrière goed en wel begonnen is, komt zij tot het besef dat het modellenwereldje toch niet haar wereld is.

"Vanaf het moment dat ik die string aantrok, was ikzelf helemaal verdwenen. Maar er is niemand die het iets interesseert wat ík denk of voel. Ik had net zo goed een stuk fruit kunnen zijn. Ondertussen zit mijn zus thuis met een chemokuur, bestraling en een gebroken hart, en alleen mijn ouders om zich heen. Nu Jesse er niet meer is, heeft Ava alleen mij. We waren echt op weg een team te worden. Ik denk dat ik mezelf nu net als persoon heb gevonden".

Ted neemt een besluit en maakt haar keuze. "Dit is inderdaad iets wat me maar één keer in mijn leven overkomt, en ik weet wat ik moet doen. Ik moet zo dapper zijn om een risico te nemen".

The Look: geen standaard verhaal over het modellenwereldje en model zijn. Maar een verhaal welke verder gaat dan dat; over sterke familiebanden, keuzes die gemaakt worden, strijden tegen kanker en wat dit met een gezin doet. Natuurlijk heeft deze Teen Chick de nodige luchtige chicklit-elementen in zich, maar het is ook een Teen Chick met diepgang. The Look; een aanrader om te lezen!

1. Ik vond het ook een erg uniek verhaal.

2. ik vindt het een leuk boek maar ik moest hem helaas weer inlveren bij de bibliotheek kan iemand antwoord geven op de vragen 'gaat Ted door met modellen werk en blijft Ava de zus van ted leven 'bedankt