15-07-13

Recensie: Promille - Helen Vreeswijk

Titel: Promille
Auteur: Helen Vreeswijk
300 pagina's | Manteau Jeugd | mei 2013

Helen Vreeswijk:
Helen Vreeswijk schrijft misdaadverhalen voor jongeren. Deze misdaadverhalen zijn vaak gebaseerd op waargebeurde verhalen over ontvoeringen, jeugdbendes, sektes, loverboys, stalkers en drugs. Helen Vreeswijk wil met haar misdaadverhalen jongeren bewust maken en hen waarschuwen voor de gevaren van de hedendaagse maatschappij.

Angela is geen feestbeest, ze gaat zelden uit in de feesttenten en cafés in de buurt. Maar zoete mixdrankjes en likeur gaan er wel vlot in. De hele dag lang verlangt ze naar drank. Maar haar ouders en docenten op school hebben niets in de gaten, en als niemand het merkt, dan maakt het toch niets uit? Angela speelt het slim en heeft zo haar trucjes om haar probleem geheim te houden. Ze is ervan overtuigd dat ze gemakkelijk kan stoppen, maar waarom zou ze? Ze voelt er zich goed door, zelfverzekerd en blij. Maar langzaam maar zeker neemt haar probleem als een sluipmoordenaar meer en meer bezit van haar. Als Angela wordt afgevoerd met een ambulance met een alcoholvergiftiging, staat de wereld even stil.

Het boek is geschreven in een prettige schrijfstijl en laat zich vlot lezen. Vanaf de eerste pagina werd ik gegrepen door het verhaal en liet deze me niet meer los. Net als bij haar eerdere boeken heeft Helen Vreeswijk ook dit boek een actueel thema meegegeven: jongeren en alcoholproblematiek. Het boek vertelt het verhaal van de 14 jarige Angela die verslaafd raakt aan alcohol. Daarnaast lezen we over haar vader, als politieagent tijdelijk ingezet bij de recherche en belast met een drugsonderzoek. Beide verhaallijnen worden in de loop van het verhaal met elkaar verweven.

Het verhaal begint in danscafé De Roze Kaketoe waar Angela wordt uitgedaagd tot een drankweddenschap. Dit loopt echter helemaal uit de hand en Angela wordt door een ambulance naar het ziekenhuis vervoerd. In het ziekenhuis blijkt niet alleen dat Angela een alcoholvergiftiging heeft opgelopen, maar ook dat ze al een tijd een stevige drinker is, ze blijkt verslaafd aan alcohol te zijn.

Hierna blikken we terug in de tijd en lezen we hoe Angela haar nieuwe vrienden leert kennen. De vriendengroep komt iedere dag bij elkaar in het park om te chillen, drinken en roken. Om niet onder te doen voor haar oudere vrienden begint Angela mee te doen met drinken, maar dit gaat al snel van kwaad tot erger. Voordat ze het weet is ze verslaafd en drinkt ze iedere dag, zelfs op school.

Ze heeft echter een probleem; hoe komt ze aan geld voor alcohol? Ze begint geld te stelen uit haar moeders portemonnee, uit de spaarpot van haar vader, levert lege flessen in voor statiegeld, verkoopt een nieuwe cd en dvd van haar vader. Ze zal uiteindelijk overgaan tot de verkoop van XTC en zelfs seksuele handelingen verrichten tegen betaling. Dit alles om maar aan geld te komen voor haar verslaving. Niemand uit haar omgeving heeft iets in de gaten. Haar moeder, met wie Angela steeds vaker ruzie krijgt, vraagt zich af "Wat was er toch aan de hand? Wat gebeurde er in dat hoofdje van Angela? Was ze ongelukkig? Ontevreden? Waarom was ze zo rusteloos? Was het een jongen? Een verliefdheid waar ze niet mee om kon gaan? Moest ze vragen naar haar liefdesperikelen? Of kon ze beter wachten tot ze zelf met haar verhaal kwam? Ze kon beter niets doen. Op een dag klopte ze vanzelf wel bij haar aan. Het waren de hormonen". Dat haar dochter met heel andere problemen worstelt, daar heeft ze geen weet van.

Het verhaal leidt de lezer weer naar de opname in het ziekenhuis van Angela na de drankweddenschap. Angela kan het niet langer ontkennen; "het spel was uit. Het kostte haar zoveel energie om telkens weer te ontkennen en alles geheim te houden. Het verlangen naar alcohol leek steeds sterker te worden en dat beangstigde haar. De drang om te drinken was sterker dan haar wil. Ze had nooit geprobeerd om echt te stoppen, maar als ze haar best deed zou het haar waarschijnlijk wel lukken". Angela krijgt een intakegesprek in een afkickcentrum. Maar omdat er meerdere jongeren met verslavingsproblematiek zijn, is er een wachttijd en zal ze er pas na twee maanden terecht kunnen. Tot die tijd zullen haar ouders het met haar moeten zien te klaren. De drang om te drinken is echter te groot en Angela begint stiekem al snel weer met drinken.

"Ze had al ruim zestien uur niet gedronken. Ze wilde niets liever dan haar woord houden en nuchter blijven totdat ze werd opgenomen. Maar de drang naar alcohol was zo groot dat het haar gek maakte. Ze verlangde naar de smaak, naar het gevoel alles aan te kunnen".

Als Angela op een dag haar moeder op haar werk belt met de woorden "Ik kan er niet meer tegen. Ik stop ermee, sorry mam .. ik geef het op", zorgt haar moeder ervoor dat Angela wordt opgenomen in de kliniek en begint Angela aan haar therapie. Na 7 weken mag ze de kliniek verlaten en doet ze haar verhaal in de klas. Ze sluit af met de woorden: "Ik heb zeven weken geknokt en het is mij gelukt: ik ben clean en daar ben ik trots op".

Promille: een meeslepend verhaal welke je vanaf het begin in haar greep krijgt en niet meer los laat. Het nuttigen van alcohol door jongeren begint onschuldig door mee te doen met de rest, maar kan uiteindelijk leiden tot een groot probleem. Ik denk dan ook dat dit boek een boek is welke niet alleen door Young Adults gelezen zou moeten worden, maar zeker ook door hun ouders...

5 opmerkingen:

1. Ik heb al zoveel goeds gehoord over dit boek. Nu ga ik hem toch echt aan mijn leeslijstje toevoegen.

2. dit is inderdaad een super goed boek en ik raad anderen aan om het te lezen!