Recensie: Verleiding - Diverse auteurs

Titel: Verleiding
Auteur: Diverse auteurs
Genre: Thriller (erotische thriller)
Uitvoering: E-book
256 pagina's | De Crime Compagnie | juni 2013

In navolging van de hype rondom de trilogie Vijftig Tinten Grijs, schrijven de Ladies of crime & hun partners een spannend kort verhaal met een vleugje erotiek. Oftewel: de erotische vrouwenthriller. De bundel met korte verhalen van bekende en minder bekende thrillerauteurs is verschenen in de maand van het spannende boek en is bij uitstek geschikt om lekker mee te nemen in de vakantiekoffer.
Auteurs
Isa Maron, Judith Visser, Tupla M., Svea Ersson, Linda Jansma, Marelle Boersma, Marianne en Theo Hoogstraaten, Kortsmit & Lotz, Candy Brouwer, Anita Larkens, Suzanne Buis, Hannah Kuipers en Anne Nicolai

Sinds de Vijftig Tinten trilogie is er een hype gaande onder lezend Nederland en met name onder vrouwelijke lezers; de erotische roman. Ik heb een poging gedaan om deze trilogie te lezen maar ben niet verder gekomen dan ergens halverwege in het eerste deel. Ik kwam tot de conclusie dat deze boeken en het genre echt niet aan mij besteed zijn. Ik begrijp dan ook eerlijk gezegd deze hype niet, maar zoals reeds van oudsher bewezen; sex sells en dat blijkt met deze hype eens te meer. Nederland wordt overspoeld door deze "Bouquetreeks Extreem" boeken. Toen ik dan ook het boek Verleiding toegestuurd kreeg om te lezen en er een recensie over te schrijven, was ik sceptisch en had zo mijn bedenkingen. Maar mijn nieuwsgierigheid won het en ik besloot de uitdaging aan te gaan en het boek te lezen. Benieuwd hoe deze auteurs, wiens thrillers ik met plezier en genoegen lees, erotiek verweven hebben in hun thrillerverhaal. Is het de erotiek die de hoofdtoon voert in hun verhaal of is het toch een thriller met een vleugje erotiek?

Nu ik het boek met alle verhalen gelezen heb, kan ik niet anders concluderen dan dat het boek voldoet aan mijn eerste indruk; geen genre voor mij en ik begrijp dit genre en de hype hieromheen niet. Ik heb alle verhalen gelezen, hoewel het me bij het ene verhaal meer moeite kostte om het uit te lezen dan bij het andere. Na het lezen van een van de verhalen overheerste een gevoel van verontwaardiging; hoe kun je als gerespecteerde en gevestigde auteurs zijnde zo'n verhaal schrijven over de ruggen van alle slachtoffers en nabestaanden heen, zoveel "toevallige" overeenkomsten tussen dit verhaal en de gruwelijke werkelijkheid. Enkele verhalen hebben een goede balans gevonden tussen thriller en erotiek, bij andere verhalen voert echter de erotiek toch de hoofdtoon en mis ik het "echte" thriller-aspect teveel. Normaliter geniet ik van de thrillers die deze auteurs schrijven, maar deze uitstap naar "Bouquetreeks Extreem" vind ik een misstap. Voor mensen die wel genoten hebben van de Vijftig Tinten boeken, zal dit boek wellicht een boek zijn voor menig uurtje van ontspanning, voor mij was het dit helaas niet.

Is er iemand die mij deze hype nader kan verklaren en waarom Nederland massaal deze boeken leest? Zijn er nog meer lezers die niets met deze boeken hebben? Of ben ik eenling in deze...?

1. Ik ben ook geen fan van erotische boeken. Ik geef het soms wel een kans, maar mijn favoriete genre wordt het niet.