27-08-13

Recensie: De TostiGirls - Yvonne Dudock & Henne van Amesvoord

Titel: De TostiGirls
Auteurs: Yvonne Dudock & Henne van Amesvoord
Genre: Jeugd (Teen Chick)
Uitvoering: Paperback
192 pagina's | The House of Books | juni 2013


De auteurs:
Yvonne Dudock & Henne van Amesvoord vormen een schrijversduo en werken samen als journalist, bladenmaker, taal- en sollicitatietrainer.

Het verhaal
Pien, Evi, Shayla en Lizz - vier tostiverslaafde vriendinnen - dromen stiekem van een optreden in PopFactory. Maar zal dat er ooit van komen? Durven ze dat wel? Eerst maar 'ns op kamp. Een week lang vet veel zang & dans, eindeloos chillen, enge droppings, jongens... En wat dacht je van een workshop van dé zangcoach van PopFactory? Is dit hun kans? Natuurlijk slaat ook de liefde toe. En hoe! Pien is smoorverliefd en gaat behoorlijk ver. Maar dan, plotseling, gaat alles mis. Ziekenhuis, jaloezie, spanningen, een foute jongen en als klap op de vuurpijl een knallende ruzie... Is de vriendschap nu definitief voorbij? Of brengt de passie voor muziek De TostiGirls weer bij elkaar?

Mijn mening:
Het boek werd gelezen in het kader van De TostiGirls blogtour, waaraan diverse bloggers deelnemen. De TostiGirls is een heerlijk meidenboek welke zich vlot laat lezen en is geschreven vanuit het perspectief van Pien. Een boek over muziek, dans, vriendschap en meer. 

"Plotseling zie ik vanuit mijn ooghoek een schim op me afkomen. In een reflex spring ik opzij, maar ik struikel en voor ik het besef stort ik van het podium. Met een enorme smak beland ik op de grond, m'n hoofd keihard op de stenen vloer. Verdwaasd blijf ik liggen. Er is iets helemaal mis, ik voel het…" 

Vier Best Friends Forever; Pien, Evi, Lizzie en Shayla, verslaafd aan tosti's en muziek, vormen samen een band en dromen van een optreden bij PopFactory, hun favoriete talentenshow op tv. Maar eerst gaan ze op zomerkamp Music&Dance. Een week lang workshops in zang en dans, chillen en niet te vergeten; leuke jongens.

Tijdens een workshop dans valt Pien van het podium en komt ongelukkig ten val. Ze heeft een snee in haar wenkbrauw welke gehecht moet worden. In het ziekenhuis blijkt dat ze een lichte hersenschudding heeft opgelopen. Daarom zal ze een nachtje in het ziekenhuis moeten blijven. Gelukkig mag ze weer naar het kamp maar dansen is er voorlopig niet meer bij, ze moet het rustig aan doen. 

De meiden volgen een workshop zang bij Nikki, dé zangcoach van PopFactory. Later die dag besluiten ze met elkaar te gaan jammen. Ze hebben niet in de gaten dat Nikki bij hun jamsessie aanwezig is. Nikki is enthousiast over wat ze hoort en wil de meiden extra workshops als band geven. 

"Jullie zijn geen solisten, jullie vormen een geheel, jullie zijn een band. Samen spelen is niet iets wat je alleen in je hoofd bedenkt, je moet het met je hele lichaam voelen. En vergeet niet, uiteindelijk doe je het met elkaar".

Kort voordat ze op kamp gaan heeft Pien's vriendje Noah het per sms uitgemaakt. Pien dacht dat ze hier nooit overheen zou komen, maar ze wordt smoorverliefd op Tom, een van de deelnemers aan het kamp. Het duurt niet lang of ze zoenen met elkaar. Tom blijkt echter een player te zijn. Als Pien hem betrapt met haar vriendin Lizzie krijgen de vriendinnen knallende ruzie. Maar Pien ziet in dat ze beter af is zonder hem, de mooiboy, en legt het bij met haar vriendin Lizzie.

De meiden mogen tijdens het slotfeest een optreden geven maar moeten nog wel een naam verzinnen voor hun band. Eigenlijk is die naam niet zo moeilijk te bedenken; ze zijn allemaal verslaafd aan tosti's die ze de hele dag kunnen eten. De naam van hun band wordt dan ook; De TostiGirls! 

"..we hebben het hier over vier veelbelovende kanjers; vier beste vriendinnen, die enorm kunnen knallen. Ze vormen een team, zijn muzikaal, hebben lol .. Hier zijn ze .. de TostiGirls!" 

Hun optreden verloopt zeer goed, het publiek is erg enthousiast en blijft maar juichen en klappen. Niet alleen Nikki was aanwezig bij hun optreden, ook Jeroen Lindhout, de voorzitter van de jury van PopFactory was op verzoek van Nikki naar hun optreden komen kijken. "Nou TostiGirls, ik kan maar één ding zeggen; see you soon.."

De TostiGirls: Een heerlijk luchtig en herkenbaar meidenboek over vriendschap en verliefdheid. Teen Chick pur sang. Ik werd dan ook al snel meegevoerd naar het zomerkamp en de avonturen van de vriendinnen. Het boek sluit goed aan bij de belevingswereld van meiden van 12 jaar en ouder, zowel qua taalgebruik als de onderwerpen die aangesneden worden; vriendschap, ruzie, jongens, verliefdheid, liefdesverdriet en onzekerheid. 

Het boek is het eerste deel van een reeks over de 4 vriendinnen. Deel 2 De TostiGirls op auditie verschijnt binnenkort. In dit nieuwe deel doen de meiden mee aan de voorrondes van PopFactory. Als dat niet spannend is? Evi gaat lijnen, maar doet dat iets te serieus... Kunnen haar vriendinnen haar helpen? Benieuwd hoe het de meiden zal vergaan in deze voorrondes van PopFactory? Lees onderstaand een preview uit deel 2: 




2 opmerkingen:

  1. Hmm, klinkt wel leuk alleen waarschijnlijk ga ik me er aan ergeren omdat het iets te kinderlijk is voor mij :P

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. haha, Lieke, zelf ben ik al "een oudje" en toch heb ik van het boek genoten. Deel 2 heb ik hier ook liggen om te lezen voor recensie :) zegt genoeg, toch....

      Verwijderen