16-08-13

Recensie Geek Girl - Holly Smale

Titel: Geek Girl
Auteur: Holly Smale
Genre: Jeugd (Teen Chick)
Uitvoering: Paperback
304 pagina's | Gottmer Uitgevers groep | 2013


Holly Smale:
Geek Girl is het debuut van Holly Smale. Onhandig, een beetje stuntelig en enigszins verlegen bracht ze het grootste deel van haar tienerjaren door. Op de middelbare school zat ze meestal verstopt in de toiletten bij de gymkleedkamers. Toen ze vijftien was, werd ze geheel onverwacht op straat opgemerkt door een modellenbureau uit Londen. De twee daarop volgende jaren bracht ze struikelend door op catwalks, waarbij ze altijd vuurrood werd en er van alles brak of scheurde (maar ze had geen geld om die kapotte dingen te vervangen). Tegen de tijd dat Holly aan de Universiteit van Bristol haar bachelor in Engelse literatuur en haas master in Shakespeare had behaald, stopte ze met het modellenvak en zette ze haar eerste stappen op weg naar het schrijverschap. Holly is acteur en blogger en is nu bezig met het vervolg op Geek Girl.  

Het verhaal:
"Mijn naam is Harriet Manners en ik ben een "geek". Ik weet dat omdat ik het net heb opgezocht in het woordenboek. Ik heb een vinkje gezet naast de symptomen die ik herken, en ze blijken allemaal op mij van toepassing! Eerlijk gezegd komt het niet als een enorme verrassing."

Harriet Manners weet best veel; zo weet ze dat een mens gemiddeld 15 keer per dag lacht, hommels niet kunnen lopen, en dolfijnen met één oog open slapen. Ze is geen nerd, maar een charmante allesweter - een geek, zeg maar. Er is alleen één ding waar ze absoluut niets van begrijpt: mode. Maar hier komt verandering in als ze op een dag wordt gecast als model en besluit dat dit dé kans is om van haar geeky imago af te komen. Terwijl ze in hilarische situaties belandt, komt ze erachter dat er niet bepaald een klik is met de modewereld. Maar kan ze nog teruggaan naar de oude Harriet die ze ooit was?

Mijn mening:
Een hilarisch boek, geschreven in een prettige schrijfstijl welke zich vlot laat lezen. "Ik weet precies wie ik ben. Ik ben Harriet Manners: uitmuntende leerling, ik verzamel halfedelstenen, ik bouw kleine, perfect geproportioneerde treinstellen, ik leg lijsten aan, ik alfabetiseer boeken per genre, ik gebruik verzonnen zelfstandige naamwoorden. Ik zorg voor drieëntwintig pissebedden onder de steen achter in mijn tuin. Ik ben Harriet Manners. GEEK". Van mode weet ze weinig en hier houdt ze zich ook niet mee bezig. Dit in tegenstelling tot haar vriendin Nat. Nat droomt al haar hele leven van een carrière als model. Het is echter niet Nat maar Harriet die gescout wordt door modellenbureau Infinity Models. Harriet, de geek, het onpopulaire meisje, gepest, vernederd, genegeerd. Ze besluit deze kans met twee handen aan te grijpen om hier verandering in aan te brengen.

"Ik ben het zat om er steeds niet bij te horen, of niet mee te mogen doen, of te worden gehaat. Ik ben het zat dat alles wat ik ben wordt verscheurd en door de klas wordt verspreid. Ik ben het zat dat ik nooit iets goed doe, voortdurend vernederd wordt, of het gevoel krijg dat ik gewoon niet goed genoeg ben, wat ik ook doe. Ik wil me niet meer zo voelen zoals nu. En ik ben het vooral zat om die ijsbeer te zijn die in zijn eentje door het regenwoud loopt".

"Dit is het. Dit is wat ik kan doen om dingen te veranderen. Dit zou mijn metamorfose-verhaal kunnen zijn. Ik zou net als de spreekwoordelijke rups een vlinder kunnen worden. Of van kikkervisje tot kikker kunnen uitgroeien. Het modellenvak zou me kunnen veranderen. En dan was ik niet meer Harriet Manners - gehaat, genegeerd, vernederd - maar ik was ... iemand anders. Iemand die veel van me verschilde. Iemand die cool was. Want als ik nu niets doe, zal ik voor altijd het meisje blijven dat ik nu ben. Dan blijf ik een geek. En mensen blijven me haten en uitlachen en hun handen opsteken. En dan verandert er helemaal nooit meer iets. Tenzij ik verander". 

Harriet wordt gekozen als het nieuwe gezicht van Baylee en gaat naar Moskou voor een fotoshoot. Ook zal ze later die dag als sluiter van de show op de catwalk lopen. Haar hele leven staat op zijn kop. Harriet en haar vader, die haar begeleidt naar Moskou, hebben tegen niemand over deze opdracht verteld. Tegen haar stiefmoeder liegen ze over wat ze aan het doen zijn, zij wil niet dat Harriet modellenwerk gaat doen. Ook liegt Harriet tegen haar vriendin Nat, omdat het Nat's droom was; model worden. Harriet heeft het gevoel dat ze de droom van Nat heeft afgepakt.

Wat begon als een groot avontuur in Moskou, eindigt bij terugkomst in Nederland in een drama: de leugens van Harriet en haar vader komen uit en haar stiefmoeder besluit weg te gaan. Ook haar vriendin Nat wil niet meer met haar praten. Alexa, die het altijd op Harriet gemunt heeft, zorgt ervoor dat iedereen een krantenartikel over Harriet's stormachtige verovering in de modellenwereld onder ogen krijgt en zo te weten komt dat ze gelogen heeft.

Harriet wilde dat ze de tijd terug kon draaien, dat ze weer het meisje was van eerst, gewoon zoals ze was. "Ik denk alleen steeds weer: hoe kan ik ervoor zorgen dat alles weer wordt zoals het was? Want ik wil alles weer overdoen - gepest worden, lelijk zijn, niet populair zijn - om mijn oude leven terug te krijgen. Ik heb de dingen die belangrijk voor me waren, ingeruild voor een heleboel zaken die me volkomen onverschillig laten. En ik heb het met opzet gedaan. Het was mijn keuze". 

Harriet komt er uiteindelijk achter dat ze goed is zoals ze is, dat ze niet iemand anders hoeft te worden. "Ik vind het wel leuk om model te zijn, maar ik wil niet iemand anders hoeven zijn om het te doen. Ik wil nog steeds mezelf zijn en als dat betekent een mantelpakje dragen en mijn huiswerk voor trigonometrie tien dagen eerder maken dan nodig is, maakt dat mij niets uit. Maar het blijven gewoon kleren. Kleren kunnen je niet iets maken wat je niet bent. Ze kunnen alleen helpen om te zeggen wie je wel bent".

Geek Girl: toen ik het boek in handen kreeg en las waar het over ging, moest ik denken aan de tv-serie Ugly Betty. Ik zag enige overeenkomsten tussen het boek en de serie; ietwat onhandig geeky girl met veel kennis van feitjes, niet geïnteresseerd in mode en toch in de modewereld terechtkomen. Naast dat het boek een leuk feelgood boek is, heeft het ook een mooie boodschap in zich; je hoeft niet te veranderen, je bent goed zoals je bent. Of zoals Harriet's stiefmoeder zei: "Wees jezelf en laat verder iedereen in zijn waarde. Het is goed dat er verschillen bestaan. Het zou een verschrikkelijk saaie boel worden als we allemaal hetzelfde waren".

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen

Opmerking: alleen leden van deze blog kunnen een reactie plaatsen.