06-09-13

Recensie: Alejandro's leugen - Bob van Laerhoven

Titel: Alejandro's leugen
Auteur: Bob van Laerhoven
328 pagina's | Uitgeverij Houtekiet | febr. 2013

Bob van Laerhoven:
Een bijzonder veelzijdig auteur die literaire romans, reisboeken, verhalen, essays en theaterteksten publiceerde. Tegenwoordig schrijft hij thrillers. Hij debuteerde in 1985 met de roman Nachtspel. Met Djin (2002) werd hij genomineerd voor de Hercule Poirot-prijs en in 2007 won hij diezelfde prijs met De Wraak van Baudelaire.

País, 1983, Zuid-Amerika. Na tien jaar dictatuur lijkt de gewelddadige junta van generaal Pelarón te wankelen. Alejandro Juron, gitarist van de dichter en volkszanger Victor Pérez die door de junta werd geëxecuteerd, komt vrij uit de beruchte gevangenis Het Laatste Avondmaal. Het ondergrondse verzet wil dat Juron opnieuw meedoet, maar Alejandro is veranderd. Verteerd door schuldgevoelens over de dood van Pérez wordt Juron het ongewilde middelpunt van een web van dramatische intriges die leiden tot een catastrofale volksopstand.

Ik sla de laatste pagina van het boek om; het verhaal is uit. Diep onder de indruk van hetgeen ik las. En dan te bedenken dat ik in het begin van het verhaal mezelf afvroeg; is dit wel een boek voor mij? Zal ik doorlezen of het boek wegleggen? Wat ben ik blij dat ik voor doorlezen koos. Het boek is zó mooi, indrukwekkend en meeslepend.

Het duurde even voordat het boek me in haar greep kreeg, maar eenmaal in de ban van het verhaal, werd ik meegevoerd naar de fictieve stad Valtiago in País, Zuid-Amerika. País, een land waar de bevolking leeft onder het juk van de dictator Pelarón en de gewelddadige junta. Waar geweld en corruptie aan de orde van de dag zijn en men leeft in angst en wantrouwen.

Alejandro Jurón komt na tien jaar vrij uit de gevangenis "Het Laatste Avondmaal". Alejandro was gitarist van de populaire band Aconcugua en vriend van de door de junta geëxecuteerde zanger en volksheld Victor Pérez.

"Tien jaar in de gevangenis hadden een vreemdeling in een vreemd land van hem gemaakt. In die tijdspanne was de junta erin geslaagd om País met de hulp van de massamedia te veranderen. Niets leek nog hetzelfde, ook de muziek niet. Hij had snel gemerkt dat het verzet tegen de junta vooral in de arme stadswijken ondergronds was blijven voortleven. Door gebrek aan middelen bleef het bij grote voornemens. Veel mensen waren de helden van vroeger vergeten".

Alejandro wordt door het ondergrondse verzet gevraagd om Pérez' repertoire te laten herleven. Maar Alejandro is veranderd. Tien jaar verblijf in Het Laatste Avondmaal hebben hem veranderd. Hij kampt met grote schuldgevoelens over de dood van zijn vriend Pérez. Herinneringen over hetgeen er in de gevangenis heeft plaatsgevonden spelen hem parten. Ongewild wordt Alejandro het middelpunt van dramatische gebeurtenissen en verwikkelingen welke leiden tot een aanslag op Perlarón met vergaande gevolgen. Er komen onverwachte waarheden aan het licht en de hoofdpersonages blijken niet alleen te strijden tegen generaal Pelarón en de junta, maar hebben ieder voor zich hun eigen strijd te voeren.

"Ik kon niet de held zijn die anderen in mij meenden te zien, maar met een beetje geluk word ik nog wel een tragische legende".

En van mezelf maak ik een troubadour, een onverwoestbare minnaar, iemand die altijd de waarheid zegt en nooit een woord spreekt zonder een zangerige stembuiging diep in de keel. Jullie horen nog van me".
Alejandro's leugen: een roman geïnspireerd op de politieke situatie in Chili onder Pinochet. Een verhaal welke zich niet altijd even makkelijk laat lezen. Geen roman voor "even tussendoor" maar een verhaal de moeite waard om er eens goed voor te gaan zitten en het langzaam tot je door te laten dringen. De hoofdpersonages van het verhaal zijn sterk en goed uitgewerkt en voeren je mee het verhaal in. Een zeer indrukwekkend verhaal, meeslepend, pakkend en filmisch geschreven. Een verhaal welke je niet los laat, ook niet als de laatste letter gelezen is...

1. Lijkt me een boek dat een sterke indruk achterlaat ! Mooie recensie.