20-09-13

Recensie: Hemelvaart - Judith Koelemeijer

Titel: Hemelvaart
Auteur: Judith Koelemeijer
Genre: Waargebeurd
Uitvoering: Paperback
270 pagina's | Uitgeverij Atlas Contact | aug. 2013


Judith Koelemeijer:
schrijver van literaire non-fictie. Van haar debuut Het zwijgen van Maria Zachea zijn ruim 300.000 exemplaren verkocht. In 2008 verscheen de biografie Anne Boom welke ook een bestseller werd. 

Het verhaal:
Zomer 1985. Zes meisjes vieren vakantie op de Griekse eilanden. Ze hebben net eindexamen gedaan en het leven lijkt één grote belofte. Totdat er de laatste nacht een ongeluk gebeurt. Met vijf meiden, zes rugzakken en een doodskist keren ze naar huis terug. Judith Koelemeijer was één van hen. In haar eerste autobiografische boek ontrafelt ze dit dramatische verhaal uit haar jeugd. Hoe kon ze haar vriendin Annette zo plotseling verliezen? De zoektocht voert haar terug naar Paros, naar de ouders van Annette, de vriendinnen van vroeger en de Duitse jongens die bij het ongeluk betrokken waren. Wat deed de dood van Annette met hún leven? En waarom lopen hun herinneringen aan die fatale nacht zo uiteen? 

Mijn mening:
Een aangrijpend en meeslepend verhaal, mooi en indrukwekkend geschreven. Het verhaal van Judith over de zoektocht naar de ware toedracht van wat er die nacht in 1985 gebeurde. Judiths schrijfstijl is helder en vlot, het verhaal leest prettig. Een verhaal met een heftig thema, het verlies van een jeugdvriendin.

"Ik weet niet of ik ooit zal begrijpen wat er die nacht is gebeurd. Hoe het zo onherroepelijk mis kon gaan. Eén ding weet ik wel. Mijn leven was anders verlopen als Annette er nog was geweest."

Zes vriendinnen gaan samen op vakantie naar de Griekse eilanden. Zon, zee, strand, jongens, feesten en dansen. Een fantastische vakantie. In de laatste nacht voor hun terugreis besluiten Annette en Judith nog eenmaal los te gaan met feesten en dansen. Daarom gaan ze in op het voorstel van de Griekse Nikos. Hij kent een bouzouki-tent met livemuziek in de heuvels net buiten Parikia. Ook de Duitse jongens van die avond sluiten zich bij hen aan. Ze gaan er op de motor heen, Annette gaat bij een van de Duitse jongens achterop de motor en Judith springt bij Nikos achterop. Tijdens de rit in het donker gaat het mis. De motoren van de Duitse jongens botsen op elkaar waardoor Annette van de motor wordt geslingerd, zwaargewond raakt en overlijdt. Een geweldige vakantie verandert in een drama. Zes meiden vertrokken naar Griekenland op vakantie, vijf meiden, 6 rugzakken en een doodskist keren terug naar Nederland. Ruim vijfentwintig jaar later onderzoekt Judith wat er toen precies gebeurd is. Is het inderdaad allemaal zo verlopen zoals Judith zich weet te herinneren? Of heeft ze haar eigen werkelijkheid ingekleurd?

"Anette zal altijd twintig blijven. Elk jaar voert me verder weg van wie zij was, van wie wij toen waren. Toch keer ik telkens bij haar terug. Er is die nacht iets kapotgegaan wat ik nooit heb kunnen helen, al zou ik nog steeds niet kunnen zeggen wat er precies verloren ging. In al die tijd zijn er geen antwoorden gekomen, alleen maar meer vragen".

Judith wil het drama van haar jeugd ontrafelen en gaat op onderzoek uit. Een zoektocht naar de ware toedracht van het ongeluk. Het voert haar terug naar Paros, naar de ouders van Annette, de vriendinnen van vroeger en de Duitse jongens die bij het ongeluk betrokken waren. Judith realiseert zich tevens dat ze eigenlijk weinig van Annette wist. "Had ik haar wel gekend? Die vraag hield me sterk bezig. We hadden gedanst, gefeest en gelachen. Zelden had ik me bij iemand zo vrij gevoeld. Maar we hadden te weinig tijd gehad. Ik moest haar nog zoveel vragen. Waar ze van had gedroomd, wat ze wilde met haar leven, of ze echt geen plan had gehad". Via het dagboek van Annette en haar eigen aantekeningen probeert ze te ontdekken wie Annette was. 

Het drama heeft op alle betrokkenen diepe indruk gemaakt en hun leven beïnvloed. Als Judith jaren later met de vriendinnen van toen, Annettes ouders en broer over het ongeluk praat, blijkt dat hun levens anders zouden zijn verlopen als Annette was blijven leven. Ook hebben ze ieder hun eigen gekleurde versie van het drama en de toedracht. Ze vragen zich af: Waarom Annette en hadden we het kunnen voorkomen? Is er een schuldige aan te wijzen?

"Ik moest terug naar Griekenland om uit te zoeken wie de Duitse jongens waren en wat er in die nacht van 15 augustus 1985 daadwerkelijk was gebeurd. Ik wilde de kale feiten achterhalen. Dossiers, rapporten, getuigenverklaringen. Of de opgedane kennis me ook wijzer zou maken, wist ik niet. Maar ik had het vreemde gevoel dat het belangrijk was onze laatste nacht op Paros tot in detail te kunnen reconstrueren. Ik denk dat ik hoopte daardoor ook iets te ontrafelen van het mysterie dat Annettes dood al die jaren voor me was gebleven".
Judith spoort ook de Duitse jongen van toen op, de jongen die het ongeluk veroorzaakte. Ze praat met hem over het ongeluk en wat er is gebeurd. Hij beantwoordt al haar vragen. Ze ziet die laatste nacht nu haarscherp voor zich. Ze weet alles wat ze al die tijd wilde weten.
"Maar vreemd genoeg heeft dat vooralsnog niets opgelost. Ik voel geen klaarte, geen opluchting. Alsof ik al die tijd een dwaalspoor heb gevolgd, een zoektocht die nergens toe leidt. Ik wilde de toedracht van het ongeluk kennen, in de hoop Annettes dood beter te begrijpen. Maar hoe meer ik weet, hoe minder ik er eigenlijk van snap."

Hemelvaart: een aangrijpend en meeslepend verhaal, mooi en indrukwekkend geschreven. Het overlijden van een jeugdvriendin heeft grote invloed op je verdere leven. Interessant was om te lezen dat bij eenzelfde dramatische gebeurtenis iedere betrokkene een eigen ingekleurde werkelijkheid heeft van het gebeuren en de mogelijke toedracht. Judith had een verhaal welke geschreven moest worden, Hemelvaart is haar verhaal welke vraagt om gelezen te worden!

2 opmerkingen:

  1. Ik word al heel erg nieuwsgierig naar dit boek door de samenvatting allen. Mooie recensie.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mooie recensie! Boek dat mij ook aanspreekt.

    BeantwoordenVerwijderen

Opmerking: alleen leden van deze blog kunnen een reactie plaatsen.