18-09-13

Recensie: Het Reservaat - Liselotte Stavorinus

Titel: Het Reservaat
Auteur: Liselotte Stavorinus
368 pagina's | De Crime Compagnie | september 2013

Liselotte Stavorinus:
studeerde Nederlandse Taal- en Letterkunde en Culturele Studies aan de Universiteit van Amsterdam. Na het afronden van haar studie werkte ze als tekstschrijver en communicatieadviseur. Het Reservaat is haar debuut.

Jessica Dudock verhuist met haar man en hun drie kinderen van Curaçao weer terug naar Nederland. Ze komen terecht in de kille leefomgeving van een chique dorp, gekscherend ook wel Het Reservaat genoemd. Gelukkig neemt Amanda Voorbach, de flamboyante echtgenote van de bekende televisieproducent Marcus Voorbach, Jessica onder haar hoede. Ze introduceert Jessica bij haar hechte vriendengroep en leert haar de gebruiken en regels van het reservaat. Jessica begint zich eindelijk thuis te voelen en bloeit op. Maar na verloop van tijd blijken de relaties binnen de vriendengroep gecompliceerd te zijn. Niets is wat het lijkt en Jessica raakt verwikkeld in een web van list en bedrog.

Het verhaal is in een prettige schrijfstijl geschreven en laat zich vlot lezen. We lezen het verhaal vanuit het perspectief van Jessica. Er is sprake van twee verhaallijnen die op het eind samenvloeien tot een verhaal met een spannende ontknoping. De verhaallijn van Het Reservaat en zijn bewoners, met als middelpunt Amanda, en daarnaast de verhaallijn van Jessica en haar gevoelens voor een van de bewoners, haar worsteling hiermee en de ontrouw aan haar man Victor.

"Er zijn momenten in het leven dat je keuzes maakt die de koers van de toekomst zodanig bepalen dat je later wenst dat je de andere kant op was gegaan. Niet naar rechts, maar naar links. Niet vooruit, maar terug. Niet met de stroom mee, maar ertegenin. Het is vreemd dat je leven zo dramatisch kan worden beïnvloed door een enkele beslissing. Zelfs een simpele verhuizing kan verstrekkende consequenties hebben. Als we andere keuzes hadden gemaakt had ons leven er heel anders uitgezien op dit moment."

Na een verblijf van 4 jaar op Curaçao keert Jessica met haar gezin terug naar Nederland. Haar man Victor heeft een topfunctie bij de bank aangeboden gekregen. Het is een uitgesproken kans voor Victor, maar het betekent ook dat ze alles waaraan ze zo gehecht zijn geraakt, achter moeten laten. De vrienden, het werk, de dagen op het strand, het zonnige klimaat. Het dorp waar ze gaan wonen wordt spottend Het Reservaat genoemd, een aparte wereld met eigen regels en gewoonten. Aansluiting vinden bij de vrouwen in haar nieuwe dorp lukt maar niet, Jessica voelt zich een buitenstaander en genegeerd. Dit maakt dat ze zich eenzaam voelt in Het Reservaat.

"Ik begreep er niets van, op Curaçao leefde ik ook in een kleine gemeenschap. Maar daar was het zo eenvoudig geweest contact te maken en vrienden te vinden. Daar was alles als vanzelf gegaan. Hier leek ieder contact onmogelijk. Iedereen had het te druk met zichzelf en niemand zat te wachten op een nieuwkomer. Groepjes waren lang geleden gevormd en er was geen enkele opening voor iemand van buiten".

Dan staat Amanda bij Jessica voor de deur en neemt haar onder haar hoede. Jessica wordt opgenomen in de vriendengroep van Amanda en gaat zich steeds meer thuis voelen in Het Reservaat. Ze past zich aan de heersende regels en gewoonten aan en ook uiterlijk gaat ze steeds meer lijken op de vrouwen in Het Reservaat.

Het verhaal kabbelt rustig verder en als lezer leren we de bewoners van Het Reservaat stukje bij beetje beter kennen. Het Gooische wereldje, onderlinge relaties, intriges, verwikkelingen, ontrouw, maar vooral; niets is wat het lijkt. Spanning ontbreekt nog in het verhaal en juist als ik mezelf afvraag wanneer komt die nu om de hoek kijken, zitten we er ineens middenin. Wie is Liesbeth en waarom hangt ze bij het huis van Jessica rond en dringt zelfs haar huis binnen? Is het Jessica op wie ze het gemunt heeft? Wie heeft Thirza neergeslagen en waarom? En wat moet Jessica met hetgeen Maaike tegen haar vertelt over Amanda? Heeft Amanda inderdaad gelogen over haar verleden? Is zij wel de oprechte vriendin die ze zegt te zijn?

"Ze heeft geen geweten. Ze kiest mensen uit waar ze iets aan heeft, mensen die ze kan gebruiken. Daarna, als ze ze niet meer nodig heeft, gooit ze ze weg. Amanda heeft geen vriendinnen, ze heeft discipelen. Je moet je maar eens afvragen waarom Amanda jou nodig heeft, waarom ze jouw gezelschap heeft gezocht."

Jessica krijgt gevoelens voor Daniel, de man van een van haar vriendinnen. Ze worstelt met deze gevoelens maar geeft er uiteindelijk aan toe. Amanda waarschuwt Jessica voor hem, voor Daniel is het allemaal spel, hij houdt alleen van zichzelf. Maar is Amanda wel helemaal eerlijk geweest met deze waarschuwing? Of wil ze Jessica om een andere reden uit de buurt van Daniel houden? Langzaam wordt naar een spannende ontknoping toegewerkt. Een ontknoping die, hoewel enigszins voorspelbaar, toch nog verrassingen voor de lezer in petto heeft. Eindelijk wordt alles duidelijk en blijkt inderdaad dat niets is wat het lijkt.

Het Reservaat: Ik dacht een thriller te gaan lezen waarbij ik, op het puntje van mijn stoel gezeten, meegezogen zou worden in het verhaal. Dit bleek niet het geval te zijn. Vond ik dit erg, een groot gemis? Nee zeker niet, ik heb genoten van het verhaal, de gekozen setting van het dorp Het Reservaat met haar Gooische typeringen, de onderlinge relaties, de intriges en verwikkelingen,  onverwachte gebeurtenissen en een spannende ontknoping. Het boek zou ik zelf eerder typeren als een Chicklit met een thrillerlaag, oftewel Chicklit meets thriller. Een heerlijk boek om te lezen en een debuut welke mij nieuwsgierig maakt naar verdere boeken van de auteur.