Recensie: Leven na leven - Kate Atkinson

Titel: Leven na leven
Auteur: Kate Atkinson
Recensie door: Evert, Ria, Ans, Thea, Coenraad, Hilde
Uitvoering: (digitale) manuscript
480 pagina's | Atlas Contact | augustus 2013

Kate Atkinson:
groeide op in New York en studeerde Engelse literatuur. Later ging ze les geven en schreef ze voor vrouwenbladen. Met Behind the Scenes at the Museum, haar debuut, won ze de Whitbread Book of the Year Award. Met Case Histories, het eerste boek met voormalig inspecteur Jackson Brodie, won ze de Saltire Book of the Year Award and the Prix Westminster.

Stel dat er niet alleen tweede kansen waren, maar derde kansen, vierde kansen, een oneindige hoeveelheid kansen om je leven te herhalen - totdat je het eindelijk goed deed. Zou je dat wel willen?

In een koude, besneeuwde nacht in 1910 komt bankiersdochtertje Ursula Todd ter wereld in een lommerrijke buitenwijk van Londen - dood. In diezelfde koude, besneeuwde nacht komt Ursula Todd ter wereld, schreeuwt lang en hard, en begint aan een leven dat, om het zachtjes uit te drukken, heel ongewoon zal blijken. Want terwijl ze groeit, gaat ze ook dood, herhaaldelijk, op verschillende manieren. Tegelijkertijd nadert de tweede grote oorlog van de eeuw. Kan Ursula, gezegend door een schijnbaar oneindige hoeveelheid levens, de wereld redden van de onvermijdelijke neergang? En als ze dat kan - zal ze het ook doen?

Recensies door Evert, Ria, Ans, Thea, Coenraad, Hilde:

Evert:
Kate Atkinson heeft wereldwijd een aantal bestsellers op haar naam staan. Leven na leven belooft ook weer een boek te zijn dat velen in hun harten zullen sluiten. Om die reden zijn een aantal websites, waaronder E Boek, uitgenodigd door Uitgeverij Atlas om voor de verschijning dit boek te mogen lezen.

Kate Atkinson heeft met Leven na leven een werkelijk prachtige roman geschreven. De kleine Britse Ursula krijgt kans op kans en ontloopt daarmee constant de dood, dezelfde dood die ze tegenkwam tijdens haar vorige leven. Ze reïncarneert, maar begint daarbij dus constant opnieuw. Een fenomeen dat vergelijk is met het Butterfly Effect van Edward Lorenz. Immers, de keuzes die Ursula maakt kunnen en zullen een steeds grotere impact op de historie hebben. Dit bereikt een hoogtepunt als Ursula Eva Braun leert kennen en daarmee de dictator Adolf Hitler. De hoofdpersoon krijgt een kans om zelfs de wereldgeschiedenis te kunnen veranderen. Keuzes die een steeds grotere verantwoording met zich meebrengen en daarmee een steeds grotere druk op Ursula leggen.
Ursula leeft haar leven een flink aantal keren en een hoop gebeurtenissen lijken al voor haar geboorte vast te liggen. Atkinson schrijft over een leven dat door lotsbepaling vastligt en door concrete keuzes beïnvloedt wordt. Ondanks dat haar jeugd veelal hetzelfde verloopt, weet de auteur deze gebeurtenissen keer op keer op een andere manier te brengen. Een knap staaltje werk, wat de vaart van het verhaal zeker ten goede komt. Zij kiest voor een opvallende mix van feiten en fantasy, wat een leerzame, ontroerende, maar vooral confronterende roman tot gevolg heeft. Waar Ursula keer op keer haar keuze kan alterneren, drukt Atkinson de lezer met de neus op de feiten. Neem het leven zoals het is en ga zorgvuldig met je kansen om.

Ria:
Het was voor mij een moeilijk boek, de verschillende passages sprongen naar mijn inziens heen en weer, het is wel heel mooi geschreven.

Het kind wat geboren wordt als de kleine Ursula Todd maakt verschillende levens mee, voor mij had het net zo goed 5 losse romans mogen zijn, ik vond het verwarrend. Ik begrijp ook eigenlijk niet waarom de auteur hiervoor gekozen heeft! Ik vond het net alsof ze 5 verhaallijnen in haar hoofd had met eén rode draad door alle verhalen heen. Verder is de zinsopbouw heel goed, maar het had gewoon een aansluitend verhaal voor mij moeten zijn. Ik vond het in ieder geval heel vermoeiend lezen en moest iedere keer terugslaan. Ik zou het wellicht nog eens willen lezen maar dan in papieren versie want met de Ereader is het moeilijk aantekeningen maken, en als je een boek in handen heb leg je er een papiertje tussen. Maar dat is natuurlijk persoonlijk. Verder zijn de belevenissen die zich afspelen goed beschreven, je voelt het tijdsbeeld van WOI en WOII goed aan. Wanneer ik het boek in de boekhandel zag liggen en de tekst op de achterkant zou lezen, zou ik een heel ander verhaal verwachten. Maar ik zeg dit als persoonlijke mening; ik zou het niet aanschaffen, veel te vermoeiend en als je eenmaal in het verhaal zit gaat ze dood! En begint het verhaal weer opnieuw. Maar de sfeer is mooi beschreven en mooi taalgebruik. Je moet er van houden, dat is mijn mening als lezer.

Maar 5 verhalen in iets minder dan 500 pagina's is zelfs voor deze lezer een beetje te veel. Het boek pakte mij niet. Het is net als een schilderij; je moet het mooi vinden.

Ans:
Vandaag het boek Leven na Leven van Kate Anderson uitgelezen, een boek waarin ik erg moest wennen aan het verhaal. Ursula Todd, de hoofdpersoon uit het boek leeft verschillende levens. Je leven steeds maar weer overdoen, steeds op een andere manier … Ze maakt steeds andere keuzes, maar of haar leven daar beter door wordt? Net als je denkt, ja nu gaat het verder allemaal goed, stopt het en gaat het leven weer op een andere manier verder. Veel wordt er ook gepraat over de oorlogen en vooral over WOII, kan me ook voorstellen hoe de dagelijkse dingen in die tijd verliepen.

Toch vind ik het boek in diverse hoofdstukken erg verwarrend, je volgt wel het familieleven van de generaties in verschillende omstandigheden, maar dan ineens ga je weer terug in de tijd. Sommige stukken in het boek worden boeiend beschreven, andere delen vond ik langdradig. Het is wel een knap geschreven verhaal, een boek met een bijzonder onderwerp. Je denkt zelf ook wel na, zou ik als ik mijn leven over mocht doen dezelfde keuzes maken die ik nu deed?

Thea:
Er was iets wat me tegenhield om aan dit boek te beginnen, zag ik op tegen al die pagina's die wachten om gelezen te worden of was het toch het verhaal of het thema welke me niet aantrok? Ik besloot het boek een kans te geven. Na het lezen van het verhaal weet ik; dit is écht geen boek voor mij. De schrijfstijl en de gekozen verhaallijnen maken dat ik het verhaal verwarrend en moeilijk leesbaar vind, ik moest vaak even terugbladeren in het boek en raakte op een gegeven moment het overzicht kwijt. Geen boek om even tussendoor te lezen, je volle aandacht is zeker nodig bij het lezen van dit boek. Diverse keren heb ik op het punt gestaan het boek weg te leggen en niet uit te lezen. Ik heb me dan ook door het verhaal heen geworsteld. Ik weet dat er lovende recensies over het boek zijn verschenen, maar voor mij werkt het verhaal niet. Het pakt me niet en voert me niet mee naar de levens van Ursula. Wellicht moet ik het boek nog een kans geven door het opnieuw te lezen, misschien dat ik dan de schoonheid en kracht van het verhaal wel zie.

Ursula Todd beleeft haar leven telkens opnieuw van 1910 tot 1940, maar iedere keer vanuit een ander uitgangspunt of vraag. De vragen die ze zichzelf stelt worden voorafgegaan met de vraag: stel je voor als dit of stel je voor als dat anders was gegaan. Tijdens het lezen wordt men tot nadenken aangezet over de keuzes die men in zijn of haar leven maakt, bewust of onbewust. De schrijfstijl van Kate Atkinson is anders en hier moet je dan ook erg aan wennen. Een psychologische roman met als doel het leven te beleven vanuit een ander uitgangspunt. Kate verwoordt dit op een manier waar ik als lezer zeer veel moeite mee had en hierdoor kon ik me ook moeilijk inleven in het verhaal en moest ik me er doorheen worstelen. Een verhaal waar je óf jezelf goed in kunt vinden óf je moet jezelf door het verhaal heen worstelen.

Hilde:
Omdat het boek mij op de eerste pagina's niet echt aantrekkelijk leek,heb ik lang gewacht om er aan te beginnen. Als de inleiding voorbij is wordt het wel een aangenaam boek. Helaas ben ik er niet in geslaagd om het helemaal uit te lezen. Ik ga het wel doen en ik hoop dat ik later mijn bevindingen nog mag doorgeven. Ik wil de andere boeken van deze schrijfster ook lezen.

4 opmerkingen:

1. Wat gaaf zo'n review vanuit verschillende perspectieven. Ook bijzonder hoe veel de meningen over het boek zijn verdeeld.

2. Dit boek heeft veel verschillende meningen opgeroepen denk ik. De één is er wild en de ander vindt het maar niks.