Recensie: Voor jou - Jojo Moyes

Titel: Voor jou
Auteur: Jojo Moyes
Uitvoering: E-book
416 pagina's | De Kern | juni 2013
Jojo Moyes:
Jojo Moyes (1969) studeerde journalistiek aan Bedford New College. Na een jaar als verslaggever te hebben gewerkt in Hongkong, ging ze terug naar Engeland, waar ze sindsdien werkt voor The Independent. Van haar hand verschenen verschillende romans, die steeds lovend ontvangen werden door de pers. Met Verboden vruchten en De laatste liefdesbrief won ze de Romantic Novel of the Year Award.

Louisa’s wereld is klein. Ze werkt in een café om de hoek en woont nog bij haar ouders, en hoewel ze ergens wel weet dat haar vriend Patrick niet de liefde van haar leven is, passen ze goed genoeg bij elkaar. Lekker overzichtelijk. Wills wereld is ook klein. Vroeger had hij alles wat hij zich kon wensen – een goede baan, avontuurlijke vakanties, een mooie vriendin – maar door een ongeluk zit hij in een rolstoel, verlamd vanaf zijn nek. Door de chronische pijn en zijn wanhoop ziet hij maar één uitweg.
Wanneer Louisa haar baan kwijtraakt, gaat ze aan de slag als Wills verzorger, en het duurt niet lang voor de tegenpolen botsen. Als ze ontdekt wat Will voor ogen heeft, besluit Louisa alles op alles te zetten om hem van gedachten te doen veranderen. Maar hoe overtuig je iemand dat er nog zo veel avonturen te beleven zijn, als je zelf de wereld niet durft te ontdekken?
Wat een indrukwekkend, meeslepend en ontroerend verhaal. Dit boek heeft alles in zich wat je als lezer van een goed boek verwacht; humor, onderlinge spanningen, diepgang, emoties, liefde, romantiek, en een zeer mooi en integer geschreven verhaal. Een verhaal met een heftig thema, het recht om over je eigen leven te beschikken, welke de lezer aanzet tot nadenken. Eenmaal begonnen in het boek kun je het niet meer neerleggen, het verhaal houdt je in haar greep, en ook nadat het boek gelezen is laat het verhaal je niet meer los.

De proloog is geschreven vanuit Will's perspectief en vertelt hoe hij twee jaar geleden een ongeluk kreeg. Hierna lezen we het verhaal voor het merendeel vanuit het perspectief van Louisa, een enkele keer onderbroken door een hoofdstuk gezien vanuit het perspectief van Louisa’s zus Treena, Will's verzorger Nathan of Will's ouders.

Will Taylor krijgt een ernstig ongeluk waarbij hij een dwarslaesie oploopt en vanaf zijn nek verlamd raakt. Zijn leven verandert compleet. Hij was een geslaagde zakenman, avontuurlijk en sportief ingesteld. Nu zit hij aan huis gekluisterd en is hij afhankelijk van anderen. Hij wil dit leven niet, hij wil zo niet verder leven en heeft geprobeerd er een eind aan te maken.

Als Louisa haar baan verliest moet ze gedwongen op zoek naar ander werk. Haar ouders en zus zijn immers afhankelijk van haar inkomen omdat ze het thuis niet breed hebben. Maar een nieuwe baan vinden valt nog niet mee. Dan krijgt ze een baan aangeboden als verzorgster voor Will. Haar taak is om zijn leven aangenamer te maken en hem op te vrolijken. Will zit echter niet te wachten op haar hulp en reageert nogal bot en onaangenaam tegen haar. Maar langzaam groeien ze naar elkaar toe en ontstaat er een band tussen hen. Een band die ervoor zorgt dat Will zich meer openstelt voor de wereld om zich heen en Louisa leert om haar horizon te verbreden. "Je hebt maar één leven. En het is je plicht om daar zo veel mogelijk uit te halen".

Will heeft grote moeite met de manier waarop zijn leven er uitziet. Hij lijdt enorm veel pijn en wil maar een ding, zijn leven beëindigen. Hij heeft zijn ouders gevraagd om hem naar Dignitas in Zwitserland te brengen om daar zijn leven te beëindigen.

"Ik wil zo niet leven, moeder. Dit is niet het leven dat ik voor ogen had. Ik heb geen enkele kans op herstel, en dus is het een volkomen redelijk verzoek als ik je vraag een eind aan mijn leven te maken op de manier die ik graag wil".

Zijn ouders hebben hem gevraagd hun zes maanden te geven, zes maanden waarin ze hem op andere gedachten willen brengen. "We hebben de tijd nodig om hem het idee te geven dat er nog iets mogelijk is. Ik hoopte dat hij misschien zou gaan denken dat er een leven is waar hij van zou kunnen genieten, ook al is het niet het leven dat hij voor ogen had".
Wanneer Louisa achter de ware reden van haar aanwezigheid komt en hoort over het plan van Will, wil ze alles op alles zetten om hem van gedachten te doen veranderen. Ze wil hem laten zien dat er zoveel meer is in het leven en onderneemt allerlei uitstapjes met hem, daarbij bijgestaan door Nathan. Wat ze ook doet, wat ze ook ondernemen, zelfs haar liefdesverklaring kan Will niet van zijn plan afhelpen. Will is vastbesloten, hij wil doorzetten en vertrekken naar Zwitserland om een eind aan zijn leven te maken.
"…Dit is niet het leven dat ik wil leiden. Voor mij moet het hier eindigen. Als we terug zijn ga ik hoe dan ook naar Zwitserland. Ik wil geen pijn meer, ik wil niet meer gevangenzitten in dit ding, of van iedereen afhankelijk zijn, of angst hebben. Dus ik vraag je - als jij echt voelt wat je zegt dat je voelt - doe het dan. Blijf bij me. Geef mij het eind waar ik op hoop."
Aanvankelijk is Louisa boos op hem en voelt ze zich in de steek gelaten. "Ik had hem niet kunnen overtuigen. Ik had hem alles geboden wat ik te bieden had, inclusief mijzelf, en niets wat ik hem had laten zien, was voor hem voldoende reden om te blijven leven". Toch besluit ze hem op het allerlaatste moment achterna te reizen. Ze wil bij hem zijn en afscheid van hem nemen. Ze leert dat liefde ook loslaten is...
Voor jou: een aangrijpend verhaal welke niemand onberoerd zal laten. Vanaf de eerste pagina werd ik het verhaal ingezogen en liet deze me niet meer los. Ook nadat het verhaal gelezen is, spookt het door mijn hoofd. Het verhaal zet daarbij aan tot nadenken over je eigen leven, je eigen keuzes en wat jij zou doen in Will's situatie. Voor jou; een aanrader, een must-read!

1. Mooi is dat, he? Wanneer je zo op kunt gaan in een verhaal? Heel mooie recensie !

2. Uitgeverij De Fontein27 september 2013 om 11:58

Hoi Thea, hij staat op: https://www.facebook.com/VoorJouMoyes