Recensie: Buitenbeen - Dirk Bracke

Titel: Portret: Buitenbeen
Auteur: Dirk Bracke
Uitvoering: Hardcover
173 pagina's | Abimo Uitgeverij | september 2012

Dirk Bracke:
is een van de populairste jeugdauteurs in Vlaanderen met al heel wat boeken op zijn naam. Zijn boeken werden al vaak bekroond en enkele titels werden vertaald in het Deens, Duits en Spaans. Zijn boeken kenmerken zich door de realistische benadering van de thematiek, sterke inleving in de jongerenwereld en zijn vlotte, kernachtige stijl.

De bijna vijftienjarige Delphine zit in een rolstoel. Ze wil dolgraag zijn zoals haar gezonde leeftijdgenoten, maar haar lichaam zit haar soms vreselijk in de weg. Delphine haat de starende blikken op straat, de vervelende opmerkingen op school en het onbegrip van haar omgeving.

Ze voelt zich vaak ongelukkig en denkt bij voorbaat dat ze geen enkele kans maakt als ze per e-mail een uitnodiging voor een filmauditie ontvangt. Maar dan ontmoet ze Robin, een lotgenoot. Met zijn hulp onderneemt Delphine dingen die ze in haar eentje nooit voor mogelijk gehouden had.

Het verhaal is geschreven in een prettige schrijfstijl, welke zich vlot en makkelijk laat lezen. Het boek vertelt het verhaal van de 14-jarige Delphine, die door een hersenbloeding in een rolstoel terecht is gekomen. Dit maakt haar afhankelijk van anderen en vaak ongelukkig. Ze wil haar leven leiden op dezelfde wijze als haar leeftijdsgenoten, maar haar beperking staat haar hierbij vaak in de weg. Ze heeft te maken met onbegrip en vooroordelen en wordt op school gepest door een klasgenoot. Haar moeder wil haar te veel beschermen, haar tweelingzus Eva en haar vriendin Kathleen helpen haar zoveel mogelijk, maar kunnen zich niet helemaal inleven in haar situatie. Als Delphine hoort dat er een fuif gegeven wordt, wil ze hier graag naar toe.

"Jij? Wat wil je daar dan doen? Gewoon. Wat rondkijken. Dan kan ik op maandag tenminste meepraten op school. Dat is toch niks voor jou. Waarom niet? Omdat .. tja .. is een fuif niet vooral om te dansen? Maar ik kan toch gewoon toekijken. Ik weet zeker dat ik het op die manier ook leuk kan vinden. Iedereen zal je medelijdend aankijken. En ik weet hoe vervelend je dat vindt."

Delphine gaat naar de fuif en ontmoet er Robin, die ook beperkt is. Zijn vingers zijn stompjes waarvan sommige met elkaar vergroeid zijn. Ze zijn lotgenoten en begrijpen elkaar. Delphine wordt verliefd op hem en samen met Robin onderneemt ze meer dan ze zelf gedurfd zou hebben. Zo gaat ze met hem naar de kermis en in de botsauto's.

"In een reflex wilde ze haar portefeuille nog grijpen. Maar die viel op de vloer terwijl het geld met een rinkelend geluid rond en onder de winkelrekken rolde. Sorry, zei Robin. Hij liet zich op zijn hurken zakken om de munten op te rapen. Zijn vingerstompjes schraapten over de vloertegels en tevergeefs probeerden ze een euro vast te klemmen. Hij kon het muntstuk alleen voor zich uitduwen. Het lukt niet, zei hij terwijl zijn hoofd rood aanliep. Hij probeerde een tweede muntstuk. Nee, zei hij hoofdschuddend. Hij staarde met een verslagen blik naar de munten die over de vloer verspreid waren. Ik kan me behoorlijk redden, maar die dunne muntstukken van de vloer oprapen, is net iets te moeilijk. Zijn ogen keken beschuldigend naar zijn handen. Ik zal wel... In een opwelling wilde Delphine overeind komen, maar bijna meteen liet ze zich weer neerzakken. Ik kan niet door mijn benen buigen, zei ze moedeloos. Dan kan ik niet meer opstaan. Ze keken elkaar secondenlang beteuterd aan. Opeens gieren ze het allebei uit. Nou, lachte Delphine. We zijn wel een fraai duo. jij kunt het geld niet pakken en ik kan niet bij de vloer komen. Wat nu? vroeg Delphine. Ik heb een idee, zei Robin. Kun je uit de rolstoel komen? En dan? vroeg Delphine. Ze kwam moeizaam overeind en bleef onhandig op haar Puma's staan. Robin stak zijn armen onder haar oksels. Ga nu op de grond zitten, dan kun je het geld oprapen en dan help ik je zo meteen overeind. Ze begrijpen vast niet waarom we geen hulp vragen, zei Robin. Zo, dat ging lekker, zei Delphine, toen Robin haar terug in de rolstoel had geholpen. We vormen een mooi stel, zei Robin."

Net als elke jongere heeft ze zo haar dromen; ze wil graag actrice worden. Via internet wordt ze benaderd voor een filmrol; haar droom lijkt uit te komen. Maar als ze zich voor de auditie moet uitkleden voor de webcam, blijkt dat er andere bedoelingen achter zitten. De man achter de email was geen regisseur maar een pedofiel. Als ze met Robin naar de bioscoop gaat, wordt ze door een echte regisseur benaderd.

"Over enkele maanden ga ik een nieuwe film regisseren. Het wordt een thriller die draait rond een familie. Een gewone familie. Vader, moeder, twee zoontjes en een dochter in een rolstoel. Ik zou echt graag hebben dat je meedoet. Ondanks die rolstoel straal je enthousiasme en levenslust uit. En dat is nou net wat ik nodig heb."

BuitenbeenDit boek werd geschreven door Dirk Bracke op basis van de verhalen en ervaringen van zeven jongeren met een lichamelijke handicap. Ze verzamelden anekdotes, hielden een dagboek bij en discussieerden met elkaar. Dit alles diende als uitgangspunt van het verhaal van Delphine. Het moest een verhaal worden over gewone jongeren die net iets ‘anders’ zijn maar toch hetzelfde willen doen en voelen als andere tieners. Het boek vormt onderdeel van de Portretreeks, een ontroerende Young Adult reeks met actuele thema's. Het verhaal beschrijft de gedachten, gevoelens en problemen van jongeren met een beperking; nagekeken worden, gepest worden en leren omgaan met vooroordelen. Delphine is neergezet als een gewone, onafhankelijke tiener die net iets anders is maar over hetzelfde droomt als alle andere jongeren: vriendschap, verliefd worden, aanvaard worden, actrice worden. Het verhaal zal voor jongeren met een beperking zeer herkenbaar zijn.

4 opmerkingen:

1. Wat een mooi onderwerp heeft dit boek. :)

2. Wauw, wat een uniek onderwerp voor een boek. Ik ben heel erg nieuwsgierig geworden.