16-10-13

Recensie: Casablanca girl - Gonneke Huizing

Titel: Casablanca girl
Auteur: Gonneke Huizing
Genre: Jeugd (14+)
Uitvoering: digitale drukproef
160 pagina's | Uitgeverij Holland | oktober 2013

Gonneke Huizing:
Gonneke Huizing studeerde Nederlandse Taal- en Letterkunde in Groningen. Sinds 1985 geeft zij Nederlandse les op een middelbare school. Zij debuteerde in 1998 bij uitgeverij Sjaloom met de titel Mes op de keel. Dit boek kreeg een eervolle vermelding van de Jonge Jury en werd ook in het Duits vertaald. Sindsdien zijn zestien boeken verschenen voor zowel jonge kinderen (vanaf 6 jaar) als voor oudere kinderen (vanaf 10 jaar). Bovendien werkte zij mee aan een serie boeken voor Wolters Noordhof. In 2006 stond de titel 4 love op de longlist voor de Prijs van de Jonge Jury. In 2008 stond de titel Babylove op de longlist voor de Prijs van de Jonge Jury. Een belangrijke thematiek in het werk van Gonneke Huizing is macht en onmacht.
Het verhaal:
Casablanca, strand
Geluk en wanhoop wisselen elkaar af in het leven van Nadia. Ze wordt verliefd op de veelbelovende student Karim, een jongen die ze ontmoet als ze op het strand aan het werk is als ijsverkoopster. Hoewel ze eerst nauwelijks kan geloven dat Karim haar ook leuk vindt, droomt ze toch van een mooie toekomst met hem. Tegelijkertijd leeft ze in angst voor haar slechte stiefvader en maakt ze zich veel zorgen over het lot van haar moeder en haar doodzieke babyzusje.
Nederland, een opvanghuis voor meisjes
Na omzwervingen via Parijs en Antwerpen is Nadia in Nederland terechtgekomen. Gevlucht uit Casablanca. Gelokt naar het westen met mooie beloftes, waar niets van waar blijkt te zijn. Haar houvast is haar dochtertje Sarai. Zal het Nadia lukken een nieuwe toekomst op te bouwen voor hen samen?
Mijn mening
Het boek vertelt het meeslepende verhaal van de Marokkaanse Nadia, onder valse voorwendselen naar Nederland gelokt. In het verhaal wisselen heden en verleden elkaar af, waarbij het verleden zich afspeelt in Casablanca en het heden in Nederland. Langzaam ontvouwt zich het levensverhaal van Nadia.

"Langzaam stroomt de rechtszaal vol. Ik ben zó zenuwachtig als ik nog nooit eerder geweest ben. Ik bijt op mijn lippen en wens dat het voorbij is. Zenuwachtig grijp ik naar het medaillon om mijn hals. Het helpt, een beetje. En dan wordt Nicolas voorgeleid. Mijn God, wat haat ik die man…"

Nadia heeft geen gemakkelijk leven in Casablanca. Ze woont met haar moeder en kleine zusje in een bidonville, een krottenwijk. Haar moeder werkt als prostituee en is door Nordin verslaafd gemaakt. Hij zou graag zien dat Nadia ook voor hem gaat werken, tot nu toe heeft moeder dit tegen kunnen houden. 
"Hij leek zo aardig, maar toen hij mam eenmaal ingepalmd had, zagen we zijn ware aard. Mam moest voor hem aan het werk en werd zoet gehouden met poedertjes. En hij wilde niet alleen geld aan mam verdienen, maar ook aan mij." 
Maar als zowel haar kleine zusje als haar moeder sterft, staat Nadia er helemaal alleen voor. Voordat haar moeder stierf, had ze tegen Nadia gezegd dat ze naar Salim moest gaan, hij zou haar helpen. Daar zou ze veilig zijn voor Nordin. Nadia pakt haar spulletjes, neemt moeders medaillon mee en vlucht het huis uit. Salim kan haar niet aan een baan helpen, wel weet hij iemand die nog een kindermeisje zoekt. Hier gaat Nadia aan de slag en zorgt voor de kleine Ilias. Ook ziet ze Karim, een jongen die ze op het strand ontmoette tijdens het verkopen van ijsjes, steeds vaker. Karim studeert voor arts en moet binnenkort stage lopen in een andere stad. Hij heeft haar eerder zijn kaartje met foto en telefoonnummer gegeven. Hij weet van haar grote droom; naar het buitenland vertrekken om daar een opleiding voor verpleegkundige te volgen. 
Als Nadia op een dag hoort dat Nordin naar haar op zoek is, belt ze in paniek Karim op. Hij komt haar halen en brengt haar naar een flat van een vriend. Hier kan ze blijven totdat hij alles geregeld heeft voor haar vertrek naar het buitenland om haar droom waar te maken. Wanneer Nadia de volgende dag wakker wordt, is Karim niet meer bij haar. Wel vindt ze een envelop met een brief. Karim blijkt niet de waarheid verteld te hebben, hij staat op het punt om te gaan trouwen. Ze kunnen elkaar niet meer zien. Hij zal er voor zorgen dat alles geregeld wordt en dat ze naar Nederland kan vertrekken om haar droom waar te maken. Nadia is boos en verdrietig. Hij leek zo lief, zo zorgzaam, maar hij heeft haar bedonderd en gedumpt.
Nadia vertrekt naar Nederland, gebracht door Farouk. Bij aankomst in Nederland blijkt echter dat Farouk en zijn broer Nicolas hele andere plannen met haar hebben. "Ik ben hier helemaal niet gekomen om verpleegster te worden. Ik ben hier om .. om iets waar ik niet aan wil denken en wat ik wanhopig probeer weg te duwen. Ik kán dit niet geloven, dan word ik gek!" 
Nicolas wil Nadia als zijn vriendin en belooft haar een leven als een prinses, maar Nadia weigert. Dan komt hij erachter dat Nadia zwanger is van Karim, en wordt woest. Nicolas stompt haar diverse keren in haar buik en gooit haar van de trap. Nadia weet te vluchten en komt in het ziekenhuis terecht. Er vindt een inval plaats in de bovenwoning waar Nadia verbleef. Nicolas en de meiden worden opgepakt. 
"De politie wil dat ik aangifte doe tegen Nicolas en zijn broer Farouk, vanwege mensenhandel, mishandeling en aanzetten tot prostitutie. Ik ben woedend, woedend omdat ik door hem mijn kindje had kunnen verliezen. Mijn kindje, mijn alles. Bovendien, als ik aangifte doe en wil getuigen, krijg ik een tijdelijke verblijfsvergunning. En ik wil hier blijven, dus ik doe aangifte." 

Nadia verblijft in een opvanghuis voor slachtoffers van mensenhandel. Haar dochter Sarai wordt geboren en ze gaat samen met haar bij haar begeleider Mara in huis wonen. Ze gaat zich richten op haar toekomst en wil haar droom waarmaken. Haar droom om verpleegkundige te worden. Ze slaagt voor het examen vmbo-tl Nederlands en kan aan de studie mbo-v beginnen.
En Nicolas? "Hij heeft vijf jaar met aftrek van voorarrest gekregen. Dat betekent dat hij na een kleine drie jaar alweer vrij komt. Al die meisjes die zich onder zijn dwang hebben geprostitueerd, voor hen moet deze uitspraak helemaal een klap in het gezicht zijn. Hij drie jaar, zij levenslang."

"Ikzelf ben er nog redelijk genadig afgekomen. "Alleen maar" geronseld, maar niet aan het echte werk gezet. "Alleen maar" gestompt en van de trap af geslagen, maar ongedeerd gebleven, behalve natuurlijk de butsen en deuken in mijn ziel. Ik wil niet boos zijn omdat Nicolas er zo makkelijk afkomt, ik wil niet omkijken in wrok. Ik wil leven en trots zijn op mezelf. En later zal ik mijn dochter vertellen over haar vader van wie ik zielsveel hield en die helaas niets weet van haar bestaan. Het kaartje met zijn naam en zijn foto is voor haar. Wie weet..."
Casablanca girl: een meeslepend verhaal over een slachtoffer van mensenhandel. Nadia had een droom waarvoor ze haar land wilde verlaten. Maar ze viel in handen van meedogenloze mannen. Mannen die haar de prostitutie in wilden dwingen. Het verhaal van Nadia is een verzonnen verhaal, maar zoals in het nawoord te lezen valt, het is wel de harde werkelijkheid van vele meisjes en vrouwen die slachtoffer worden van mensenhandel. Vele buitenlandse meisjes en vrouwen worden onder valse voorwendselen naar Nederland gelokt, om hier in de prostitutie te belanden. 

1 opmerking: